שתף קטע נבחר

יום כדור הארץ: תמונות מדהימות מהחלל

לרגל היום שבו עולה המודעת לשמירה על הסביבה פרסמה נאס"א תמונות מדהימות מהחלל, שמראות כמה יפה כוכב הלכת שלנו. ומה עושים? חתן פרס ישראל פרופ' דן יקיר סבור שקשה יהיה לפעול: "העולם קשור בטבורו לפליטה של גזי חממה"

יום כדור הארץ שמח! היום (ב') מציינים ברחבי העולם את "יום כדור הארץ". לרגל היום שבו עולה המודעות בנוגע לשמירה על הסביבה פרסמה סוכנות החלל האמריקנית נאס"א כמה תמונות שמציגות את כדור הארץ מזווית אחרת - מהחלל.

 

צפו בתמונות ובסרטון שצולמו ממרחק של כמה מאות קילומטרים מעלינו:

 

 

  (צילום: נאס
הדנייפר הקפוא(צילום: נאס"א)

  (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

  (צילום: נאס
קרחון הוברד באלסקה(צילום: נאס"א)

  (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

  (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

  (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

  (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

 

יום כדור הארץ נועד להעלות מודעות לכל תחומי החיים הקשורים לאיכות הסביבה. המסורת החלה בשנת 1970, אז קרא הסנטור הדמוקרטי גיילורד נלסון ממדינת ויסקונסין שבארצות הברית ליום של לימוד על טיבו של כדור הארץ, לצד מחאה על שימור החיים בו. בארגון שמנהל את "יום כדור הארץ" מאמינים שבכל שנה, האירוע מצוין על ידי כמיליארד בני אדם ב-192 מדינות.

 

פרופסור דן יקיר ממכון ויצמן למדע, שיקבל את פרס ישראל בתחום חקר הגיאולוגיה, חקר מדעי כדור הארץ וחקר מדעי האטמוספרה - ביום העצמאות הקרוב, סיפר ל-ynet על המצב העגום שבו נמצא כדור הארץ: "המצב הולך ומחמיר ולא נראה שיש איזושהי נטיה או סיכוי להאטה ולהתמודדות עם המצב",

  (צילום: כריסטינה קוק, נאס
(צילום: כריסטינה קוק, נאס"א)

  (צילום: נאס
הליכת חלל בשבוע שעבר(צילום: נאס"א)

 

  (צילום: אן מ'קליין, נאס
אור ראשון מהחלל(צילום: אן מ'קליין, נאס"א)

  (צילום: כריסטינה קוק, נאס
כך נראה הירח מהחלל(צילום: כריסטינה קוק, נאס"א)

 

לדברי פרופ' יקיר, ההתחממות הגלובלית אינה רק קשורה באדם, אלא גם בשינויים טבעיים שקורים, הן בפן של התחממות והן בפן של התקררות במשך ההיסטוריה הגיאולוגית. "כרגע, ב-150 שנים האחרונות התוספת שלנו להתחממות היא מאוד דומיננטית והיא מזוהית", הוא אומר. אז איך אפשר למתן את ההתחממות? "אם היינו מפסיקים לפלוט גזי חממה היינו עוצרים את התהליך", אומר פרופ' יקיר, אך מיד מוסיף: "מעשית אנחנו לא בנויים לזה. העולם קשור בטבורו לפליטה של גזי חממה וקשה להיגמל מכך. יש שיטות אלטרנטיביות שהן בפיתוח וזה לוקח הרבה זמן והעידוד שלהן הוא לא מספיק חזק. יש אנרגיה גרעינית שיכולה לתת פיתרון מאוד דרמטי, אבל היא מאוד מעוררת מחלוקת - יש מדינות כמו צרפת שמשתמשות בה בצורה אינטנסיבית. יש מדינות כמו גרמניה שחוקקו חוקים. אצלנו (בישראל), מסיבות פוליטיות ואחרות - בכלל לא מדברים על זה".

 

במצבו הנוכחי של הכדור הארץ, פרופ' יקיר חושב שכדאי להסתכל למציאות נכוחה בעיניים ולהיערך בהתאם. "צריך לדון לא רק באיך להפסיק את ההתחממות הגלובלית, שבתיאוריה כנראה יש אמצעים אבל קשה ליישם אותם, אלא איך מתכוננים לזה - ויש הרבה דברים שאפשר לעשות ולא נעשים. גם בזה לא משקיעים מספיק ואולי זה המקום שצריך להתרכז בו יותר מדברים אחרים".

 

פרופ' דן יקיר  (צילום: מסע הקסם המדעי, מכון ויצמן)
פרופ' דן יקיר (צילום: מסע הקסם המדעי, מכון ויצמן)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
הדנייפר קפוא בתמונה שצולמה מהחלל
צילום: נאס"א
מומלצים