שתף קטע נבחר

זהירות, אנטיביוטיקה: נהרות העולם מזוהמים

בתמזה, בדנובה - וגם בבארות בישראל. רמות אנטיביוטיקה גבוהות נמדדו ברוב נהרות העולם, בקניה הדגים נעלמו. "מפחיד ומדכא"

 

 

מחקר בינלאומי ענק חשף כי במאות נהרות בעולם רמות גבוהות ומסוכנות של אנטיביוטיקה. המחקר, שהוצג השבוע בפינלנד, גילה כי מתוך 711 אתרים שנבחנו ב-72 מדינות, 65 אחוז מזוהמים בתרופות. "זה מפחיד ומדכא", אמר בוועידת הלסינקי אליסטייר בוקסל, ממובילי המחקר.

 

זיהום הוא מהדרכים הנפוצות שבאמצעותן חיידקים עלולים להפוך לעמידים לאנטיביוטיקה, ובאו"ם אמרו בחודש שעבר כי עמידות לאנטיביוטיקה עלולה להוביל למותם של 10 מיליון בני אדם ב-2050 ממחלות זיהומיות שלא ניתן יהיה לטפל בהן. התרופות עצמן מגיעות למים ולביוב דרך דליפות ממפעלי תרופות וממכוני טיהור שפכים.

הדנובה. הנהר המזוהם באירופה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הדנובה. הנהר המזוהם באירופה(צילום: shutterstock)

במחקר, הגדול ביותר בתחומו, נבדקה נוכחותן בנהר של 14 תרופות אנטיביוטיות נפוצות. מהמחקר עלה כי הנהרות באפריקה ובאסיה הם המזוהמים ביותר בעולם, אבל התופעה העגומה לא פסחה גם על נהרות באירופה - וגם ערוצי המים בישראל אינם נקיים מתרופות אנטיביוטיות.

 

פי 300 מהרמה שנחשבת לבטוחה

ב-35% מהאתרים שנבדקו באפריקה נמדדו רמות אנטיביוטיקה גבוהות מהרמות הנחשבות לבטוחות, בנהר אחד בקניה רמת הזיהום הייתה פי 100 מהסטנדרט. המדענים אמרו כי ריכוז התרופות בכמה אזורים היה כה עצום, עד שדגים לא יכלו לשרוד שם. בקניה אף נצפה ביוב זורם ישירות לנהר. באתרי מדידה בבנגלדש שבאסיה נמצאו רמות הגבוהות פי 300 מהרמות הבטוחות של מטרונידזול, תרופה המשמשת לטיפול בזיהום נרתיקי.

 

אבל כאמור, גם נהרות אירופה מזוהמים. במחקר נמצא כי נהר התמזה, שעובר בלונדון ונחשב לאחד הנהרות הנקיים ביבשת, מזוהם ונמצאו בו שילוב של חמש תרופות אנטיביוטיות. הדנובה, הנהר השני באורכו באירופה, הוא המזוהם ביבשת. בדגימות בדנובה נמצאו שבעה סוגים שונים של אנטיביוטיקה, ובכלל זאת תרופות המסווגות ככאלו שנועדו לטיפול בזיהומים קשים, ברמה הגבוהה פי 4 מזו הנחשבת לבטוחה.

התמזה בלונדון. גם שם רמות האנטיביוטיקה גבוהות (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: GETTY IMAGES) (צילום: GETTY IMAGES)
התמזה בלונדון. גם שם רמות האנטיביוטיקה גבוהות (צילום: גטי אימג'ס)

בדיווחים בעולם על המחקר, שאותו הובילה אוניברסיטת יורק בבריטניה, נכתב כי החוקרים זיהו שאזורים בעלי סיכון גבוה הם כאלה הסמוכים למזבלות ולמתקני טיהור שפכים, ולעתים גם לאזורים "שבהם טלטלה פוליטית, כמו הגבול הישראלי-פלסטיני". החוקרים אמרו כי גם נהרות עם רמת אנטיביוטיקה נמוכה יחסית במים מהווים סיכון, עקב העובדה שהדבר מעלה את הסיכון שהחיידקים יהפכו לעמידים אל מול האנטיביוטיקה.

 

פרופ' דרור אבישר, שחוקר את הנושא, אמר בעבר כי המצב בישראל אינו שונה מהמצב בשאר העולם. לדבריו, "בארץ, כמו בכל העולם, מגוון שיירי התרופות שבמים הוא עצום. יש עקבות של אנטיביוטיקות, הורמונים, משככי כאבים, תרופות למניעת אפילפסיה, נוגדי דיכאון, תרופות להורדת שומנים בדם, חומרי ניגוד מבוססי יוד לבדיקות רנטגן ועוד".

 

בבדיקות שערך בעבר נמצאו סוגים של אנטיביוטיקה בבארות הסמוכות לבריכות דגים תעשייתיות ליד חופי הכרמל (מקורן בבריכות הדגים), וסוגים אחרים של אנטיביוטיקה במי תהום שבהרצליה וגליל ים, בבארות שכבר אינם בשימוש, אבל שהיו כנראה בשימוש בזמן שכבר היו בהן תרופות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הדנובה. הנהר המזוהם באירופה
צילום: EPA
מומלצים