שתף קטע נבחר

הווטרינרים שמתנדבים למען חיות הבר

במרכז הווטרינרי "האוס" בחצור מטפלים בשיגרה בכלבים וחתולים, אך בשנים האחרונות הם מתנדבים לטפל מסביב לשעון במאות חיות בר פצועות הזקוקות לטיפול ראשוני לפני העברתן לבית החולים לחיות בר בספארי בר"ג. "זו הדרך שלנו לתת עזרה מתוך אהבה לטבע", אומרים הווטרינרים ד"ר דני ישראלי ולילי רביב

 
באחד מחדרי הטיפולים במרכז הווטרינרי "האוס" בקיבוץ חצור ליד אשדוד, נאבקו במהלך הלילה כדי להציל כלבה מבוגרת חולה בסרטן שהתפשט בגופה. הווטרינר ד"ר דני ישראלי, יחד עם הטכנאית מצליחים לייצב את מצבה, אך מודעים לחומרת המצב. הם מזעיקים את בני המשפחה בשעת בוקר כדי שיספיקו להיפרד מכלבתם האהובה.
 

בחדר הסמוך, חתולה שחורה חמודה ומבוהלת מעט, נמצאת לפני הרדמה לקראת ניתוח עיקור. סדרת ליטופים מרגיעים אותה, אך זריקת ההרדמה עושה את העבודה וד"ר לילי רביב, השותפה של דני, עומדת להתחיל בניתוח. אין זמן לנשום וכבר מבשרים מהקבלה בכניסה שבעוד מספר דקות יגיע ינשוף עצים פצוע שנמצא בקריית גת ע"י השירותים הווטרינריים ליד פחי אשפה.

 

הווטרינר ד
הווטרינר ד"ר דני ישראלי(צילום: ארז ארליכמן)

 

"חלום ילדות לטפל בחיות בר"

בעוד שכלבים וחתולים הם המטופלים העיקריים שלמענם הוקם המרכז לפני תשע שנים. בשבע השנים האחרונות, הצטרפו אליהם גם חבריהם מהטבע המקומי שזקוקים לעזרה אחרי נדידה ארוכה, דריסות, הרעלות ופציעות.

 

"מהיום הראשון שהמרפאה נפתחה הגיעו לא מעט חיות בר, על בסיס קשרים אישיים דאז עם הפקח אורי קייזר ופקחים נוספים שהביאו חיות בר פצועות. זה התחיל ממספר מקרים בודדים של עזרה חברית ועם הזמן, הלך והתגבר, כשהתחלנו לראות שיש לנו יכולת לעזור לא רק לכלבים וחתולים, אלא גם לחיות בר", מספר דני ל-ynet תוך כדי שהוא מתפעל יחד עם צוות המרפאה את הטיפול בפציינטים וקבלת מטופלים חדשים.

 

"זו אהבה ישנה מילדות, חלום ילדות לטפל בחיות בר והכל התחיל מהתנדבות לתרום במה שאנחנו יכולים בעולם כאן".

 

מקבץ מחיות הבר שהגיעו לטיפול במרפאת האוס בחצור. הווטרינרים דני חצור ולילי רביב מנתחים חסידה לבנה פצועה (צילום: דני ישראלי |
מקבץ מחיות הבר שהגיעו לטיפול במרפאת האוס בחצור. הווטרינרים דני חצור ולילי רביב מנתחים חסידה לבנה פצועה(צילום: דני ישראלי | "האוס" מרכז וטרינרי)

 

תחנת מעבר לחיות בר פצועות

דני מספר שהחל לטפל בציפורי שיר ועופות דורסים עוד במהלך לימודי הווטרינריה, כשגילה כי במרפאות רבות אין מענה לחיות בר פצועות. "ניסיתי לעזור להן כמה שידעתי, עם עזרה מווטרינרים שהכרתי המתמחים בתחום, כשהרצון היה להעניק להן טיפול ראשוני ולהעבירן הלאה אל בית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן".

 

כשהבחינו במרכז הווטרינרי וברשות הטבע והגנים כי כמות חיות הבר הפצועות עולה בהתמדה, וכי לצוות הווטרינרים יש את היכולת המקצועית להעניק להן סיוע, הקשר בין שני הגופים הפך לממוסד והמרכז הוכר באופן רשמי כתחנת מעבר לחיות בר פצועות באזור השפלה.

 

צמח, פקח רשות הטבע והגנים נכנס למרפאה ובידיו קופסת קרטון סגורה למחצה. "הנה הינשוף", הוא מבשר והעוף הדורס נלקח לחדר טיפולים שקט כדי להרחיקו מהמולת הכלבים הסקרנים שמריחים את האורח החדש בכניסה.

 

טיפול בינשוף עצים פצוע שנמצא בקריית גת והובא ע
טיפול בינשוף עצים פצוע שנמצא בקריית גת והובא ע"י פקח רשות הטבע והגנים למרפאה(צילום: ארז ארליכמן | רשות הטבע והגנים)

 

הינשוף הפצוע מקריית גת

"אזרחים נחמדים שרוצים לעזור מביאים לנו חיות פצעות ופקחים, הם הכוח המניע שמביא לכאן את מרבית חיות הבר שנמצאות פצועות באזור השפלה. היום אנחנו מחוברים לרשת המתנדבים עם קבוצות וואסטאפ בהן מודיעים לנו מראש על כל בעל חיים שעומד להגיע", מסביר דני.

 

מי שמשנע את החיות הפצועות אל היעד המרכז לטיפול ולשיקום בבית החולים לחיות בר הם אנשי החיבולנס של בית החולים לחיות בר שנוסעים מדי יום ברחבי הארץ כדי לאסוף חיות פצועות לטיפול ולשחרר חיות משוקמות בחזרה לטבע.

 

כדי לכסות שטח עצום, הם נעזרים ברשת מתנדבים מכל הארץ כדי להביא את החיות לטיפול. אילנה דקל-רוזנברג מרשות הטבע והגנים, נמצאת היום במסגרת עבודתה באזור השפלה לסבב איסופי חיות פצועות אל בית החולים לחיות בר ומוזעקת למרכז "האוס" עם היוודע דבר הגעתו של הינשוף.

 

"מצאו אותו ע"י השירותים הווטרינריים בקריית גת ליד פחי הזבל", מעדכן הפקח. אילנה מניחה את קופסת הקרטון בזהירות על שולחן הטיפולים. דני מוציא את העוף הדורס הקטן בזהירות ומניח אותו על השולחן המרופד במגבת.

 

טיפול בינשוף העצים | צילום רנטגן, חבישה והעברה לבית החולים לחיות בר (צילום: ארז ארליכמן | רשות הטבע והגנים)
טיפול בינשוף העצים | צילום רנטגן, חבישה והעברה לבית החולים לחיות בר(צילום: ארז ארליכמן | רשות הטבע והגנים)

 

חיות בר זקוקות לטיפול שונה

מישוש ראשוני מאשש את החשש כי הינשוף סובל משבר בכנף, אך זאת ידעו רק לאחר צילום רנטגן. לאחר זריקת הרגעה קלה, הינשוף נשלח לצילום בחדר הסמוך. הפיענוח מגיע תוך מספר דקות עם בשורות לא מעודדות לינשוף, אך לא משהו שימנע ממנו שיבה בחזרה לטבע בעוד מספר שבועות.

 

"גילינו שיש לו שלושה שברים בכנף, לא פתוחים ואני מקווים לטוב", אומרת אילנה והיא ממשיכה עם הינשוף לבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים ברמת גן. "דני והצוות הם וטרינרים בחסד, מתנדבים שנותנים עזרה ראשונה ושנייה לחיות בר מהסביבה. מוכנים לקלוט אותן, להלין אותן ולעזור להן".

 

הווטרינרית ד"ר לילי רביב, מספרת שהטיפול בחיות הבר הביא ערך מוסף גדול לא רק לצוות העובדים, אלא גם ללקוחות המרכז, ולתלמידים הרבים שמגיעים ממערכת החינוך לסיורים במקום.

 

"מה שהתחיל עם הבאת חיות על ידי פקחים, חברים, לקוחות ואזרחים טובים שחיפשו עזרה, כשראינו את המודעות ההולכת וגדולה של הסביבה שערה יותר לבעלי חיים פצועים, אז החלטנו להירתם לנושא", היא מפרטת. "בשונה מטיפול מכלב, חיות בר זקוקות לטיפול שונה כי הן סובלות מסטרס (עקה), שיכול גם לגרום למותן. לכן, אנחנו שומרים על שקט ורגיעה בזמן הטיפול בהן, בלי הרבה המולה ויש חדר שקט לבדיקה שלהן".

 

במהלך השנה ובמיוחד בתקופות הסואנות בשנה, במהלך עונות נדידת הציפורים ובגידול הגוזלים, המרפאה שוקקת בעלי חיים מכל הסוגים והמינים.

 

כלבים וחתולים במרפאה, חלקם שייכים לבעלים ואחרים מחכים לאימוץ, לצד עיט שמש נדיר פצוע. ד
כלבים וחתולים במרפאה, חלקם שייכים לבעלים ואחרים מחכים לאימוץ, לצד עיט שמש נדיר פצוע. ד"ר לילי רביב, וטרינרית ושותפה במרפאה(צילום: ארז ארליכמן)

 

"כל יום יש הפתעה חדשה"

"המקרים הם מגוונים מאוד ויש תקופות שכל המרפאה עמוסה בעשרה בעלי חיים שמאושפזים ויש להם בעלים ובאותו הזמן יש עשרות גוזלים וחיות בר פצועות. בין אם זה עיט שמש נדיר שהגיע פצוע אחרי שהתחשמל וזו זכות לטפל בבעל חיים שעבר אלפי קילומטרים כדי להגיע לישראל ואפשר לעזור לו", הוא מגלה.

 

"הגיעו אלינו קיפודים, אינספור ציפורי שיר ובעלי כנף. גם יונקים גדולים כמו צבאים, תנים, דורבנים ושועלים מגיעים אלינו, בעיקר עקב פציעות מתאונות דרכים. זה אינסופי, כל יום יש הפתעה חדשה וזו התרגשות כל פעם מחדש לטפל בהם", הוא מפרט.

 

בעוד שהמרפאה פתוחה בשעות היום, מה קורה כשהם מקבלים דיווח על חיה פצועה מעבר לשעות הפעילות השגרתיות? "אם זה מגיע באמצע הלילה, אחד הווטרינרים יגיע לכאן ואני לרוב אצטרף אליו, יחד עם טכנאי, נקלוט אותו, נעניק לו טיפול ראשוני ובמקרי הצורך, מתייעצים עם הווטרינרים בבית החולים לחיות בר, שהם הסמכות המקצועית לטיפול. זה סיפוק אדיר שמדבק גם את הצוות שנרתם ועובד פה מסביב לשעון", הוא אומר. "יש בעלי חיים שעוד לא ראיתי בטבע והם מגיעים אליי למרפאה. אני יודע שהסיכוי לכך שאראה אותם בטבע הוא קטן, אבל אני יכול לעזור להם לשוב לטבע".

 

ינשוף העצים לאחר שיקום בבית החולים לחיות בר בספארי בר
ינשוף העצים לאחר שיקום בבית החולים לחיות בר בספארי בר"ג, לפני השחרור לטבע עם אסף וזאנה, פקח רשות הטבע והגנים בעין פרת(צילום: ארז ארליכמן | אסף וזאנה, רשות הטבע והגנים)

 

"זו הדרך שלנו לתת עזרה מתוך אהבה לטבע"

לילי מציינת כי באחד המקרים הגיעה למרפאה שועלה שנדרסה ושברה את הרגל. "היא הייתה מאושפזת אצלנו ולשמחתי, יצאה על ארבע רגליים והושבה על ידי רשות הטבע והגנים בחזרה לטבע. במקרה אחר, הגיע אלינו עופר של צבי ארצישראלי שנפגע קשה בתאונת דרכים, אבל לא הצלחנו להצילו. יש עצב ושמחה בטיפול בחיות בר. בסופו של יום זה שווה את זה".
 
ינשוף העצים הפצוע שוקם בבית החולים לחיות בר של הספארי ברמת גן ורשות הטבע והגנים. פקח עין פרת, אסף וזאנה, לקח אותו בתום הליך השיקום ושחרר אותו בשעת ערב בחזרה לטבע.
 
"האהבה לטבע ולחיות בר, אני מאמין שכל מי שבחר במקצוע הזה לטפל בבעלי חיים, לא משנה אם זה וטרינר, אחות וטרינרית או מזכירה שנמצאת במרפאה, כולם אוהבים בעלי חיים והאהבה אליהם קיימת ואיתו גם הרצון לסייע להם", הוא מסכם. "זו הדרך שלנו לתת עזרה לבעלי חיים מתוך אהבה לטבע, ומתוך רצון, הבנה והחשיבות לתרום את התרומה הקטנה שלנו".
 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני ישראלי | מרכז וטרינרי "האוס"
וטרינר מתנדב למען חיות בר דני ישראלי מרכז האוס חצור
צילום: דני ישראלי | מרכז וטרינרי "האוס"
מומלצים