שתף קטע נבחר

חיות בתמונות: כריש לוויתן באילת ודג טורף כריש

רובוט ימי תיעד בעומק של כ-200 מטר דג דקר צד כריש, במפרץ אילת הגיעה לביקור נקבת כריש לוויתן צעירה, כלב פודל בן 12 שנמצא מוזנח מחפש בית אוהב ולוחמי היחידה למשימות תת מימיות זכו לפגוש להקות דולפינים בגעש ובפלמחים

 

 
חוקרי סוכנות האוקיאנוגרפיה והאטמוספירה של ארה"ב (NOAA) תיעדו בחודש שעבר במסגרת פרויקט לאיתור ספינות טרופות במרחק של 130 ק"מ מחופי דרום קרולינה, קבוצה של 11 כרישים שהייתה עסוקה בטריפת פגר של דג חרב ענק. במהלך התיעוד של הטריפה בעומק של כ-200 מטר, דג דקר ניצל את נוכחותו של רובוט מחקר הימי למארב והצליח לצוד את אחד הכרישים הקטנים כשהחוקרים בספינת המחקר, צפו בנעשה בשידור חי.
 
תיעוד הטריפה בדרום קליפורניה (צילום: NOAA Office of Ocean Exploration and Research, Windows to the Deep 2019)
תיעוד הטריפה בדרום קרולינה(צילום: NOAA Office of Ocean Exploration and Research, Windows to the Deep 2019)
 

מיקי מחפש בית מאמץ

חייו של מיקי, כלב פודל בן 12 שנה, ניצלו לאחר שנמצא על ידי בעלת כלבים שיצאה לטיול עם כלביה בייישוב במרכז הארץ. היא הבחינה בכלב שנמצא במצב הזנחה קשה, כשהוא עם פרווה סבוכה, מלוכלך ומצחין. היא יצרה קשר עם בעלי הכלב כדי לקבל את אישורו לטפל בכלב ולהעניק לו תספורת במספרת כלבים, שם התגלה כי הוא סובל מספר בעיות גופניות והוא נלקח לבדיקה אצל וטרינרית סמוכה.

 

מיק הכלב לפני ואחרי הטיפול (צילום: אורית הספרית | משרד החקלאות | מרכז וטרינרי אלפי מנשה)
מיק הכלב לפני ואחרי הטיפול(צילום: אורית הספרית | משרד החקלאות | מרכז וטרינרי אלפי מנשה)

 

הווטרינרית שבדקה את הכלב, יצרה קשר עם מפקחי היחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות לאחר שגילתה כי בפרווה הסבוכה, היו קשרים רבים, קוצים שננעצו בגופו של הכלב. בנוסף, נמצאה צואה יבשה על פרוותו והכלב עצמו לא היה לא מסוגל לסגור את פיו נוכח ריכוז אבנית גבוה, שערות ופרווה שנתקעו בפיו. נוכח מצבו הפיזי הירוד, הוא זכה לטיפול תומך ראשוני ותספורת.

 

פקחי היחידה איתרו את בעלי הכלב, ולאחר חקירה הוא ויתר על בעלות הכלב והעבירה לידי מפקחי המשרד במטרה למצוא לו בית מאמץ. לדברי, ד"ר אילת שמואלי, רופאת אגף רווחת בעלי חיים במשרד החקלאות,

 

"הפרווה של כלבי פודל אינה נושרת אלא ממשיכה לצמוח ובלי טיפוח רציף, נוצרים קשרים עבותים שפוגעים בהגיינה של הגוף ובאוורור התקין של העור. מהכלב נדף ריח גוף של ריקבון מתקדם וצואה, שלא איפשר לצוות המטפל לשהות עמו בחלל אחד, ללא שימוש במטהר אוויר. במשך כל היום שכב ללא תנועה וללא תגובה לסביבה. רק לאחר טיפול במשככי כאבים חזר הכלב להגיב ולאכול. אנו רוצים למצוא לו בית חם ואחראי, כזה שיאפשר לו לשהות בו עד יומו האחרון". הכלב הועבר לחסות עמותת "להתחיל מחדש" וניתן ליצור עמם קשר כדי לאמצו.

 

נקבת כריש לוויתן ביקרה באילת

בשמורת האלמוגים באילת תועדה אתמול (ג') נקבת כריש לוויתן צעירה באורך של כשלושה מטר. כרישי הלוויתן חולפים באילת מדי שנה במהלך נדידתם. הפרט תועד על ידי שני אלוש, מתנדבת ברשות הטבע והגנים.  יורם חמו, מנהל מחוו"ה ברשות הטבע והגנים ציין כי במידה ופוגשים בכריש לוויתן, מומלץ לשמור מרחק ולא להטריד אותם באמצעות נגיעה או בהפרעה לדגים במהלך פעילות האכילה.
 
נקבת כריש הלוויתן באילת (צילום: שני קידר, מתנדבת ברשות הטבע והגנים)
נקבת כריש הלוויתן באילת(צילום: שני קידר, מתנדבת ברשות הטבע והגנים)

 

למרות גודלם העצום ושמם המטעה, כרישי הלווייתן אינם יונקים אלא דגים גדולים ועדינים, שמגיעים לאורך של כ-12 מטרים (והפרטים הבוגרים אף עשויים להגיע ל-18 מטרים). הם אינם מסוכנים, ותכונה זו הפכה אותם במרוצת השנים לאהובים במיוחד על חובבי צלילה וצלמי טבע תת-ימיים ברחבי העולם. כרישי הלווייתן ניזונים מפלנקטון המכיל סרטנים, חסילונים ודגיגים קטנים.

 

 

איגוד השימור העולמי מגדיר את הדגים האלה כמין בסכנת הכחדה, ומצבם בטבע הידרדר בשנים האחרונות. למרות כל המחקרים הקיימים כיום בעולם, כרישי הלווייתן נותרו יצורים מסתוריים וחמקמקים, ולמדע עדיין לא ידוע בדיוק היכן הם מתרבים ומשריצים צאצאים חדשים. כיום מתנהל מחקר מקיף על נתיבי הנדידה שלהם.  

 

מפגש כפול עם דולפינים

לוחמי היחידה למשימות תת מימיות תיעדו במהלך שעתיים שני מפגשים עם להקות דולפינים מסוגים שונים. להקת דולפינים מהסוג דולפינן מצוי ליד חוף געש ולהקת דולפינים מצויים מול חוף פלמחים. הלוחמים המתמחים בביצוע משימות מיוחדות, הם שותפים ותיקים למיזם "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", המובל על ידי חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל ונעשה בשיתוף עם משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.

 

 

 

 

לדברי סמל נעמה פינטו, צוללת מקצועית בילת״מ, תיעוד של דולפינים פעמיים ביום נחשב לנדיר. "הרגשנו ממש בני מזל. הם היו סקרנים ושובבים, גלשו על הגלים שהסירה יצרה וליוו אותנו בהפלגה. אני חושבת שהאחריות על שמירת הסביבה הימית היא של כל אחד שנמצא ומשתמש בסביבה הזאת, ולכן כמובן שהיחידה מתייחסת בכבוד ובאחריות רבה לטבע במשימות". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: NOAA Office of Ocean Exploration and Research, Windows to the Deep 2019
חיות בתמונות
צילום: NOAA Office of Ocean Exploration and Research, Windows to the Deep 2019
מומלצים