שתף קטע נבחר

הנימפאה התכולה הוחזרה לירקון

ב-1976 נעלם הפרט האחרון בישראל בטבע. כעת הוחזרו 30 פריטים לשמורת תל אפק. ברשות נחל הירקון אופטימיים: "הכול תלוי באיכות המים בירקון ובנוטרייה"

 

נימפאה תכלה במקורות הירקון (צילום: טל כרמי)
הצמח הוחזר לירקון(צילום: טל כרמי)

 

המבצע להשבת הנימפאה התכולה לירקון: ברשות נחל הירקון החזירו את הצמח הנדיר, שנעלם בשנים האחרונות מהנחל. כעת הוא פורח בגן הלאומי תל אפק שליד ראש העין.

 

הנימפאה היא צמח מים רב-שנתי בעל קנה שורש עבה הגדל במים מתוקים. לצמח עלים עגולים דמויי לב בקוטר 30-10 ס"מ, הצפים על פני המים. הפרחים בצבע כחלחל-לבנבן, שקוטרם 12-10 ס"מ, נישאים גם הם על פני המים.

 

ב-1976 נעלם הפרט האחרון בישראל בטבע. בין הסיבות להיכחדותו ולקושי בהשבתו: ייבוש מקווי המים, פגיעה באיכות המים וזיהום. בנוסף לכך סבל הצמח מהתקפות של שחריר הנחלים (חילזון מים) ונוטריות - שאוהבות לאכול אותו.

נימפאה תכלה במקורות הירקון (צילום: טל כרמי)
מאכל אהוב על נוטריות(צילום: טל כרמי)

נימפאה תכלה במקורות הירקון (צילום: טל כרמי)
נימפאה תכולה במקורות הירקון(צילום: טל כרמי)

 

ד"ר משה אגמי מאוניברסיטת תל אביב אסף את הצמח לפני הכחדתו וגידל אותו בגן הבוטני. בשנות ה-90 רשות נחל הירקון יזמה השבה של הצמח לנחל, אך ללא הצלחה. כעת הושבו 30 פריטים באגם תל אפק. באפריל 2020 יושבו עוד פריטים לבריכת הנופרים.

 

יונתן רז, אקולוג רשות נחל הירקון, הסביר כי "בתחילת שנות ה-2000 בנינו מערכת חצי-טבעית להשבת לבנון הירקון. בבריכה שתלנו שוב נימפאות, אשר שגשגו. עשינו מספר ניסיונות להשיב אותה לירקון, אך היא לא שרדה ובין היתר אכלו אותה, ואילו בבריכת הלבנונים היא הצליחה". על ההחזרה לירקון אמר רז: "אנחנו עדיין בוחנים אם הנימפאה תתבסס בגן הלאומי אפק או תיכחד. בינתיים יש לה גם מקלט בגן הבוטני ובבריכה. הכול תלוי באיכות המים בירקון ובנוטרייה".

נימפאה תכלה במקורות הירקון (צילום: טל כרמי)
פרח נדיר ויפהפה(צילום: טל כרמי)

 

יונתן סבלסקי, מנהל גן לאומי ירקון ברשות הטבע והגנים, אמר כי "קצת מוקדם לקבוע אם מדובר בהצלחה, אבל אנחנו אופטימיים. עשינו פיזור סיכונים להבדיל משנים קודמות, שבהן העתקות הצמח בוצעו רק במוקד אחד. אנחנו חולמים להשיב את הנופים שהיו בעבר בירקון, כדי שכל אדם שיטייל בירקון מתל אביב ועד תל אפק יוכל לראות את הצמחים הללו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל כרמי
הנימפאה התכולה
צילום: טל כרמי
מומלצים