שתף קטע נבחר

חומר מסתורי דמוי ג'ל התגלה בצד הרחוק של הירח

סוכנות החלל הסינית תיארה את החומר כ"ג'יל עם ברק מסתורי". אבל מומחים מעריכים כי ככל הנראה מדובר בזכוכית שנוצרה בחום שנוצר מפגיעת סלע חלל

מסתורין על הירח: רכב החלל יוטו-2 של סוכנות החלל הסינית תיעד לאחרונה חומר לא ידוע ומבריק בצדו הרחוק של הירח, שאותו תיארו בסין כ"ג'ל עם ברק מסתורי".

 

המכתש שבו נמצא החומר המסתורי (צילום: סוכנות החלל הסינית)
המכתש שבו נמצא החומר המסתורי(צילום: סוכנות החלל הסינית)

 

ב-28 ביולי התכוונו אנשי הצוות במרכז לבקרת חלל בבייג'ינג להעביר את רכב החלל למצב "שינה", כדי למנוע ממנו להתחמם בזמן שהטמפרטורה באזור שבו הוא נמצא עולה באופן חד. אבל אז אחד המדענים הבחין בחומר המסתורי ולכן הוחלט לדחות את ה"שינה" בכמה ימים, כדי לצלם את החומר המסתורי ממקום קרוב יותר. בסין לא פרסמו תמונות של החומר, אך המדענים במדינה אמרו כי מדובר בחומר נוצץ.

 

מדענים בסין טרם קבעו מהו החומר המסתורי, אבל מדענים ממדינות אחרות אמרו לאתר Space.com כי מדובר ככל הנראה בזכוכית שנוצרה בחום שנוצר מפגיעת סלע חלל, שגרמה למכתש על פני הירח.

 

 

רכב השטח של סוכנות החלל הסינית, שהגיע לאדמת הירח בתחילת השנה יחד עם החללית צ'אנג-אה 4, מצויד במצלמה פנורמית, במכ"מ חודר קרקע, בספקטרומטר לניתוח ההרכב הכימי של הקרקע ובמכשיר לזיהוי פגיעות של חלקיקים מסוימים בקרקע, כדי להבין טוב יותר את השפעתה של רוח השמש על פני השטח של הירח.

 

רשמית אמור רכב השטח אמור היה לפעול כשלושה חודשים, אך מהנדסי סוכנות החלל של סין הביעו ביטחון כי הוא יוכל לפעול תקופה ארוכה הרבה יותר, אפילו שנים אחדות. בינתיים הוא פועל כבר כשמונה חודשים.

 

חקר הצד הרחוק של הירח עשוי בסופו של דבר לסייע למדענים ללמוד יותר על התקופה שבה נוצרה מערכת השמש ועל היווצרות הכוכבים הראשונים ביקום. את הצד הרחוק של הירח לא ניתן לראות מכדור הארץ, והוא מכונה "הצד האפל של הירח", כיוון שמדובר במקום שמעט ידוע עליו ולא משום שאור השמש אינו מגיע אליו.

 

בשנה הבאה מתכננת סין להנחית על הירח את החללית הבאה בסדרה, צ'אנג-אה 5, שלא רק תחקור את פני השטח של הירח, אלא גם תשוב לכדור הארץ עם דגימות קרקע משם. זו אמורה להיות המשימה הראשונה המביאה דוגמאות ירח אחרי יותר מארבעים שנה. האחרונה שעשתה זאת הייתה החללית הרוסית לונה-24, ב-1976.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סוכנות החלל הסינית
המכתש שבו נמצא החומר
צילום: סוכנות החלל הסינית
מומלצים