שתף קטע נבחר

זיהום של חלב חמוץ מהשטחים גלש לישראל

כמויות גדולות של חלב חמוץ שמקורו במחלבה בשטחים, זרמו לשטח ישראל והגיעו למתקן טיהור שפכים ביד חנה. החשש: זיהום נחלי הסביבה, ביניהם נחל אלכסנדר

אחרי הדם והנוצות מגיע החלב החמוץ: זיהום ממחלבה מהשטחים הגיע למט"ש יד חנה וזרם של חלב חמוץ כיסה את כל השפכים. החלב החמוץ, שמגיע ממחלבה בשטחים, גלש עד לשטח ישראל. בחברה להגנת הטבע פנו בעבר מספר פעמים למנהל האזרחי על מנת למצוא פיתרון לבעיה אך הדבר לא צלח.

 

לפני ארבעה חודשים הוזרמו דם ונוצות לשטחי ישראל ממשחטה בטול כרם. מתאם פעולות הממשלה בשטחים פנה לבעל המשחטה מספר פעמים, אך התופעה חזרה על עצמה מספר פעמים ולמרות, הבטחות לטיפול הנושא מול המשחטה ומשחטות נוספות, אירע לאחרונה שוב אירוע זיהום בחדר לשטח ישראל. 

 

זיהום החלב (צילום: מט
זיהום החלב(צילום: מט"ש יד חנה)

 

רס"ן אבי מסיקה, עוזר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כתב אז למנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן כי "בשנים האחרונות קודמו מכוני טיהור שפכים חדשים כגון מכון טיהור שפכים יריחו, דיר שרף שהקומו, מעלת אפרים, עין יברוד ושכם מזרח...זאת מתוך רצון לקדם את הטיפול בשפכים הפלסטינים ולמנוע את זיהום הנחלים".

 

עוד ציין רס"ן מסיקה כי המנהל האזרחי עושה רבות בנושא ובטיפול במפגעי סביבה חוצי גבולות, וכי זרימת ביוב גולמי לנחלים אינה נחלתם של האוכלוסיה הפלסטינית בלבד, שלה לעיתים קרובות אין מערכת ביוב מסודרת, אלא גם של חלק מהיישובים היהודים דוגמת אריאל, עופרה, קריית ארבע ועוד.

 

לדבריו, עד כה לא הושג פתרון לנושא. לאחר הדם והנוצות הגיע החלב החמוץ, שזרם למט"ש יד חנה ומשם עלול לזהם את נחלי הסביבה בהם נחל אלכסנדר.

 

מספר חברי כנסת פנו לוועדת החוץ והביטחון בנושא, כך שכאשר מדובר בזיהום חוצה גבולות היחס לבעיה הוא חוצה מפלגות, בהם ח"כ קטי שטרית (ליכוד), ח"כ מיקי חיימוביץ (כחול לבן) ועוד.

 

"זיהום נחלים חוצי גבולות בין ישראל ושטחי יו"ש אינו תופעה חדשה", כתבו הח"כים. "ועל אף יחסינו המורכבים עם הפלסטינאים, יש לפעול במיידית לעצירת המפגע שעלול לפגוע בריאותית לא רק באוכלוסיה הישראלית בתחומי הקו הירוק אלא גם באוכלוסיה המתגוררת ביו"ש, פלסטינאים וישראלים יחד".

 

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "לצערנו, המציאות בשטח מוכיחה, שעד שלא יהיה פתרון מערכתי למפגעי הזיהום - כמו איגום חירום במעלה הנחל, שיכול לתפוס שפכים המגיעים אליו, לפני כניסתם וזרימתם למורדו, נחל אלכסנדר והתושבים המתגוררים לאורכו, ימשיכו לסבול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מט"ש יד חנה
זיהום חלב חמוץ מהשטחים בישראל
צילום: מט"ש יד חנה
מומלצים