שתף קטע נבחר

ספות ופלסטיק: הלכלוך בחופי הים

אמנם רמת הניקיון בחופים עולה, אך הפקחים של המשרד להגנת הסביבה הופתעו לאחרונה לגלות את ה"זולה" בחוף מעיין צבי. ואיזו עוד פסולת משאירים הישראלים בחופים?

החופים נקיים יותר, אבל נדמה שיש מקרים שגם הישראלים שוברים גבולות: לאחרונה גילו פקחים של המשרד להגנת הסביבה "זולה" מאולתרת, מלאה בספות, לכלוך ושאריות מזון בחוף מעיין צבי.

 

 

הספות שהושארו בחוף (צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה)
הספות שהושארו בחוף(צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה)

 

למרות המקרה האחרון, עונת הרחצה הסתיימה עם שיא מאז תחילת המדידות על-ידי המשרד להגנת הסביבה: במהלך עונת הרחצה שהסתיימה לאחרונה, 66.67% מהחופים היו "נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהזמן, לעומת 63.6% בעונת הרחצה של 2018.

 

חוף מעיין צבי, שנמצא בתחום המועצה האיזורית חוף הכרמל, גובל בין היתר במעגן מיכאל. מול הקיבוץ ישנם מספר איים המוגדרים כשמורת טבע ימית. חוף הכרמל היא אחת המועצות שרמת הניקיון היא נמוכה יחסית לרשויות אחרות ברחבי הארץ. בשנת 2019 החופים בשטחה היו נקיים רק כ-43% מהזמן. למרות זאת, מדובר בשיפור משנת 2018, אז החופים היו נקיים רק כ-29% מהזמן.

אחת הספות בחוף (צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה)
אחת הספות בחוף(צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה)

 

בדו"ח שנערך עבור האיחוד האירופי בנוגע לפסולת בסביבה הימית בים התיכון לשנת 2015, עלה כי מרביתה מקורה מהיבשה. הפסולת על חופי הים התיכון מקורה מתיירות ופעילות פנאי. הפסולת מורכבת בעיקר מפלסטיק (בקבוקים, שקיות, מכסים וכו'), אלומיניום (פחיות) וזכוכית (בקבוקים). למעלה מ-85% מהפסולת שצפה בים מקורה בפלסטיק.

 

יחד עם זאת, המקרה הנוכחי בחופי ישראל מראה שהישראלים תמיד יכולים להפתיע. בישראל שליש מהפסולת בחופים בישראל מקורה בכלים חד-פעמיים ובאריזות שמושארות בחוף על-ידי המתרחצים. מקור כ-60% מהפסולת בים ובחופים הוא במקורות יבשתיים, בין היתר בציבור לא אחראי המבלה בחופים ומשאיר אחריו לכלוך כמו בקבוקי שתייה, כלים חד-פעמיים, קשיות שתייה, שקיות פלסטיק, בדלי סיגריות, שאריות מזון ועוד. על-פי ההערכות, מדי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ-8 מיליון טונות של פלסטיק. בישראל נמצא שעד 90% מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה.

פסולת רבה בחוף (צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה)
פסולת רבה בחוף(צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה)

ה
ה"זולה" בחוף הים(צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה)
 

 

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, ציין כי "תוכנית חוף נקי של המשרד מצליחה מעבר למצופה, ואנחנו רואים שיפור מתמיד. אך עדיין, לצערנו, רמת הניקיון היא לעיתים קרובות מדי לבושה לאומית. זריקה של סלון וספות בחוף הים היא ללא ספק אחד השיאים. אנחנו קוראים לציבור לאסוף את הפסולת שלו אחריו, כולל ספות, למען כולנו"

.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה
ספה בחוף הים
צילום: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה
מומלצים