שתף קטע נבחר

כמו ברוסיה הקפואה: פשפשי שלג התגלו בחרמון

גודלם כ-2 מ"מ, משקלם כחצי מיליגרם והם חיים באזורים קפואים. לאחרונה התגלו קפזנבים גם בחרמון, שלהם קשר עם פשפשים מרוסיה

פשפשי שלג (קפזנב), שחיים בדרך כלל באזורים קרים בצפון כדור הארץ - כמו רוסיה וקנדה, התגלו גם בחרמון.

 

 

התמודדות עם קור וחיים בטמפרטורות מתחת לאפס היא מציאות שבעלי חיים וצמחים מתמודדים איתה בטבע בדרכים רבות ומעניינות. פשפשי השלג שנמצאו עד היום - בעיקר במרחבים המושלגים של ארצות הברית, קנדה ורוסיה - יכולים לחיות מתחת לטמפרטורות הקפיאה של גופם. זאת, בזכות חלבון שנקשר לגבישי הקרח ומפריע לקרח לגדול.

 

פרופ' ברסלבסקי החליט לחקור את התגלית המעניינת ובארבע השנים האחרונות עלה לחרמון עם תחילת עונת השלגים כדי לאסוף דוגמיות של הפשפשים. "היה מאוד קשה לאסוף את הפשפשים", הוא הסביר, "בכל פעם הסתבכנו ולא הבנו מה קורה עד שנמס הקרח ונאלצנו להמתין שנה שלמה על להמשך האיסוף. רק בינואר האחרון, אחרי ארבע שנים, הצלחנו ואספנו כ- 2,000 דוגמיות". כל פשפש, יש לציין, שוקל כחצי מיליגרם.

 

פרופ' עידו ברסלבסקי באיסוף בחרמון (צילום: פרופ' עידו ברסלבסקי)
פרופ' עידו ברסלבסקי באיסוף בחרמון(צילום: פרופ' עידו ברסלבסקי)

פשפשים שנאספו בחרמון (צילום: פרופ' עידו ברסלבסקי)
פשפשים שנאספו בחרמון(צילום: פרופ' עידו ברסלבסקי)

הפשפש מתחת למיקרוסקופ (צילום: ד
הפשפש מתחת למיקרוסקופ(צילום: ד"ר אקלביה ביסואי וד"ר עינת זלינגר)

 

התפיסה של הפשפשים הייתה הישג עבור פרופ' ברסלבסקי, חוקר מהמכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה ע״ש רוברט ה. סמית, באוניברסיטה העברית.

 

למעשה, פשפשי שלג אינם באמת פשפשים, כפי שמתפרש משמם, אלא דמוי חרקים פרוקי רגליים מזעריים (בגודל של כ-2 מילימטרים) שחיים על שלג. פשפשי השלג אינם נושכים מפני השיניים שלהם פנימיות ואינם מזיקים לבני אדם ובעלי חיים כי הם ניזונים בעיקר משמרים שנמצאים בכמויות קטנות על השלג או באדמה. בעברית קוראים להם קפזנב, דבר המעיד על יכולתם לקפוץ בעזרת זנב קפיצי.

 

אבל הדבר המעניין ביותר במחקר הפשפשים היה העובדה כי גילו שלפשפש הישראלי שנמצא בחרמון יש "הורה" קדמון משותף לפשפשי שלג שנמצאו ברוסיה. זאת, לאחר שבדקו את הד.נ.א של הפשפש הישראלי והשוו אותו לרצפים ידועים במאגרי מידע. במחקר היו שותפים גם פרופ׳ יינון רודיך ממכון ויצמן ופרופ׳ תומאס קופ מאוניברסיטת בילפלד בגרמניה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ד"ר אקלביה ביסואי וד"ר עינת זלינגר
פשפש שלג בצילום מיקרוסקופ
צילום: ד"ר אקלביה ביסואי וד"ר עינת זלינגר
מומלצים