שתף קטע נבחר

תיעוד נדיר: קרקל טורף דורבן ברמת הנגב

נסיעה שגרתית בשעת לילה הפתיעה את בני הזוג לרנר, כשהבחינו בקרקל סועד מפגר של דורבן שככל הנראה נדרס על הכביש ברמת הנגב. "בשנייה האחרונה אשתי סטתה כדי לא לפגוע בו", מספר תמיר על המפגש עם הטורף הגדול המצוי בסכנת הכחדה מקומית. "התרחקנו כדי לא להפריע לו"

תמיר לרנר שב עם אשתו בשעת לילה בחזרה לביתם באשלים, כשלפתע הבחינו בחיה גדולה על הכביש ולידה פגר של דורבן.

 

"כשהתקרבנו תוך כדי נהיגה ראינו אותו. קרקל אוכל נבלה על הכביש. בשנייה האחרונה אישתי סטתה מהכביש כדי לא לפגוע בו, כי הוא היה מהופנט מהאורות של הרכב", משחזר תמיר את המפגש עם אחד הטורפים המסתוריים בישראל בחודש שעבר.

 

הקרקל והדורבן (צילום: תמיר לרנר)
הקרקל והדורבן(צילום: תמיר לרנר)
 

 

לאחר שחלפו במהירות ליד צמד בעלי החיים, ביקש תמיר מאשתו לשוב בחזרה לזירת האירוע, כדי "לראות מה זה היה. לא היה ברור בהתחלה אם מה שראינו זה באמת מה שראינו. בצד הדרך הצלחנו לראות את העיניים שלו בחושך", הוא אומר. "כשהתקרבנו ראינו את הקרקל אוכל נבלה של דורבן . צילמתי מתוך הרכב כמה שיותר מהר כדי להספיק לפני שהוא בורח".

 

הם הצליחו לתעד את הקרקל אוכל מפגר הדורבן ממרחק של כשישה מטר ולאחר כשלושים שניות, בהן הספיקו לצפות בהתרגשות במחזה הנדיר ואף לתעד בזריזות מספר תמונות בטלפון הסלולרי, הקרקל התרחק מהמקום.

 

אחד הטורפים החמקמקים בישראל

הקָרָקָל, המכונה גם חתול מדבר, נמצא בסכנת הכחדה בישראל ומעריכים שבטבע נותרו פחות מ-200 פרטים. הקרקלים סובלים מפגיעה של בני האדם בטרף ובאזורי המחייה שלהם, ולעיתים נדרסים על ידי כלי רכב. חלקם אף נופלים קורבן לציידים בלתי חוקיים, ונתפסים במלכודות.

 

אחד מסימני ההיכר המפורסמים של הקרקל הוא אפרכסות האוזניים הגדולות בעלות ציציות שיער שחורות, שהעניקו לו את שמו המדעי (caracal Felis) - שמשמעותו "חתול שחור אוזן". זהו שיבוש לשמו בשפה הטורקית kara gulak, שפירושו "אוזן שחורה". המפגשים עם קרקל בטבע נחשבים לנדירים במיוחד ובדרך כלל הטורפים הללו מתרחקים מבני אדם והמעקב אחריהם קשה במיוחד.

 

הקרקל נפוץ ברוב אזורי אפריקה ואסיה וחי בעיקר בשטחי ערבות ובמדבריות. יש לו יכולת אתלטית מרשימה. הוא מסוגל לזנק לגובה של כשני מטרים וכך לצוד גם בעלי כנף עם כפותיו הגדולות, המצויידות בטופרים חדים. בנוסף לציפורים הוא ניזון ממכרסמים קטנים, ארנבות, קיפודים ויונקים אחרים.

 

קרקל ודורבן (צילום: shutterstock)
קרקל ודורבן(צילום: shutterstock)

 

"נסענו כדי לא להפריע לו"

השניים המתינו זמן נוסף כדי לראות אם ישוב בחזרה, אך תמיר מציין כי הקרקל "עמד רחוק, פחד להתקרב  ונסענו כדי לא להפריע לו יותר מידי".

 

להערכתו, הדורבן נפגע מרכב והקרקל משך את הפגר לצידי הדרך. זו לא הפעם הראשונה שהוא צפה בקרקל בטבע. "כשהייתי בן 13, גם יצא לי לראות קרקל באזור ודורבן אנחנו רואים הרבה באזור שלנו", הוא מסכם.  

 


פורסם לראשונה 14/12/2019 23:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תמיר לרנר
הטורף והנטרף
צילום: תמיר לרנר
מומלצים