שתף קטע נבחר

הערב: ליקוי ירח חלקי

בשעה 21:11 יהיה שיא הליקוי, אז יוסתרו בין 32 ל-40 אחוזים מפני הירח. ומה עוד צפוי לנו בשמיים ב-2020?

הערב (יום ו') ייראה ליקוי ירח חלקי, כמובן אם מזג האוויר יאפשר זאת. בשיא הליקוי יוסתרו בין 32 ל-40 אחוזים משטח הירח, תלוי באיזה אזור בארץ נמצאים.

 

 

הירח ייכנס לצל החלקי בשעה 19:07:45. אז תחל הצללה זעירה בשפה המזרחית של הירח. שיא הליקוי יהיה בשעה 21:11 - אז רוב דיסקת הירח, למעט שוליו הצפוניים תהיה בחרוט הצל החלקי. בשלב זה יהיה אפשר להבחין במעט הצללה בשפה הדרומית של הירח. הירח יצא מחרוט הצל החלקי בשעה 23:12:19. אפשר יהיה לראות את הליקוי מכל מקום בארץ, גם בתוך ערים מוארות, זאת כמובן בהתחשב בעננים.

 

ליקוי ירח נגרם כאשר הירח, המקבל את אורו מהשמש, נכנס לצל שמטיל כדור הארץ. מצב זה ייתכן רק כאשר הירח מלא, אז מצויים שלוש הגופים - שמש, כדור הארץ והירח - בשורה. אולם, לא די בזה, כיוון שהם חייבים להיות גם על אותו המישור כדי שיתרחש ליקוי, ומסיבה זו - אין ליקוי בכל חודש כשהירח מלא.

 

אולם, כמו כל גוף, כדור הארץ מטיל שני סוגי צל. צל מלא וחלקי. צופה המצוי בצל המלא, מוסתר כולו מהשמש - כדור הארץ חוסם כליל את אור השמש. במצב כזה, אנו קוראים לליקוי - ליקוי צל מלא (אומברה). הוא יכול להיות מלא - כאשר כל הירח מצוי בתוכו, או חלקי - כאשר רק חלק מהירח מצוי בתוכו.

 

ליקוי הירח בבואנוס איירס (צילום: AFP)
ליקוי ירח. ארכיון(צילום: AFP)

 

מסביב לצל המלא מצוי צל חלקי. שם, רק חלק מאור השמש מוסתר מהצופה. במלים אחרות, אדם העומד באזור הצל החלקי, יראה שרק חלק מאור השמש מוסתר. וזה הליקוי שאנו ראה בערב שבת. ליקויים אלה קרויים - ליקויי חצי צל (פנאומברה). בעת שיא הליקוי, כמעט כל הירח יחלוף בתוך אזור הצל החלקי, אולם בכל נקודה בירח, רק חלק מהשמש תוסתר מכדור הארץ ולכן יהיה קשה להבחין בירידה באורו. רק באזור הדרומי של הירח, הקרוב לצל המלא, חלק השטח המוסתר יהיה גדול יותר, ואז נוכל להבחין במעין הצללה באור הירח. תצפית במשקפת או בטלסקופ תעצים מעט את המראה, אולם - שוב - זה אינו ליקוי ירח של צל מלא.

   

סך הכל ייראו השנה 4 ליקויי ירח, כולם ליקויי חצי צל, ורק שניים מהם ייראו מישראל. זה שבערב שבת, ה-10 בינואר והליקוי הבא אחריו, ב-5 ביוני. שיהיה דומה לליקוי הנוכחי. כמו כן, ייראו שני ליקויי חמה השנה, אחד מהם מלא שייראה מדרום אמריקה בדצמבר, והשני, ליקוי חמה טבעתי, שייראה מישראל בליקוי חמה חלקי ב-21 ביוני.

 

אירועים חשובים וראויים לציון בשנת ‏2020

סופרמון – 10 במרץ, 7 באפריל

השנה יהיו שני סופרמון - מצב שבו הירח המלא מגיע סמוך לקרבה המירבית לכדור הארץ, אז הוא ייראה בוהק וגדול מהרגיל. אלה יהיו הירחים המלאים של מרץ ואפריל.

 

נוגה בשיא היראותו ככוכב ערב - 25 במרץ

כל מי שמביט לכיוון דרום בערב לאחר השקיעה לא יכול להחמיץ את נוגה, בוהק כמו פנס. נוגה יגיע לשיא מרחקו מהשמש ככוכב ערב בשלהי חודש מרץ. לאחר מכן, יתקרב לשמש וממחצית השנה ייראה רק לפנות בוקר

 

ליקוי חמה חלקי - 21 ביוני

כאמור, ב-21 ביוני ייראה ליקוי חמה טבעתי במרבית יבשת אסיה ואפריקה. בישראל המצויה צפונית לאזור שיא הליקוי, ייראה ליקוי חמה חלקי, רק חצי מקוטר דיסקת השמש יוסתר על ידי הירח.

 

הליקוי מהודו (צילום: AFP)
ליקוי חמה טבעתי בחודש שעבר(צילום: AFP)

 

מטר מטאורים הפרסאידים - 12 באוגוסט

זהו מטר המטאורים המפורסם ביותר, המתרחש מדי שנה לקראת מחצית חודש אוגוסט. השנה, שלא כמו בשנת 2019, אורו של הירח לא יפריע לצפייה במטר ולכן צפויה חגיגה אסטרונומית, כאשר גופים רבים יערכו תצפיות מודרכות לקהל הרחב.

 

מעבר קרוב של אסטרואיד לכדור הארץ - 1 בספטמבר

בתאריך זה יחלוף האסטרואיד 2011 ES4 במרחק הקטן ממרחק הירח אלינו. כמובן שאין סכנת פגיעה

 

מאדים מגיע לניגוד - 14 באוקטובר

מדי 26 חודשים מגיעים כדור הארץ ומאדים לקרבה הגדולה ביותר בינם. השנה מאדים יהיה בקרבה הגדולה ביותר לכדור הארץ במחצית חודש אוקטובר. זו לא תהיה קרבה גדולה כפי שהיה בשנת 2018, אולם, עדיין זה יאפשר לראות פרטים על פניו גם מבעד לטלסקופים קטנים יחסית.

 

מעבר קרוב של אסטרואיד לכדור הארץ - 2 בנובמבר

בתאריך זה יחלוף האסטרואיד 2018 VP1 במרחק הדומה למרחק הירח אלינו. גם כאן אין סכנת פגיעה

 

צדק ושבתאי נפגשים - 21 בדצמבר 

לקראת סוף השנה ייפגשו על כיפת השמים שני הענקים במערכת השמש - צדק ושבתאי. השנה, הקרבה תהיה כה גדולה, עד ששני כוכבי הלכת ייראו באותו שדה ראייה גם בהגדלה גדולה. המרחק הזוויתי בינם יהיה רק פי 8 גדול מהגודל הזוויתי של צדק. בישראל, לצערנו, שיא הקרבה תהיה כאשר שני כוכבי הלכת יהיו מתחת לאופק. הפעם הבאה, אגב, תהיה ב- 31 באוקטובר, 2040, אז יצטרף גם כוכב חמה לחגיגה

 

את המידע המלא על האירועים האסטרונומיים לשנת 2020 וכן הסברים על שיטות צפייה שונות וכדומה, אפשר למצוא בספר השנה האסטרונומי לשנת 2020 באתר המחבר

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ליקוי ירח. ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים