שתף קטע נבחר

קצא"א הורשעה בגרימת נזק לאלמוגים במפרץ אילת

ברשות הטבע והגנים טענו כי במהלך עבודות לפני שש שנים נפגעו יותר מ-2,600 אלמוגים. השופט התבסס על עדותו של אקולוג מחוז אילת וקבע: "מסקנות זהירות אלו מלמדות על אמינות"

חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון לשעבר) ונאשמים נוספים הורשעו היום (ה') בפגיעה בערך טבע מוגן, לאחר שגרמו לנזק לשונית אלמוגים במפרץ אילת. עוד הורשעו מנהל קצא"א באילת זאב צל וחברת מרינה דרומית דיוורס בע"מ, שביצעה עבודות תת ימיות שפגעו בשוניות האלמוגים ומנהל החברה אייל בר ציון. 

 

 

בתחילת חודש ינואר 2014, במהלך עבודות שביצעה קצא"א באמצעות קבלן חיצוני, חתכו עובדי חברת "מרינה דרומית דיוורס בע"מ" כלונסאות בשטח הנמל שנפלו לקרקעית הים. החברה התחייבה לפרק "דולפין", נקודת הקשירה של מכליות הנפט במזח, ולפרק 14 כלונסאות פלדה. מבלי שקיבלו אישורים מרשות הטבע והגנים, עובדי "מרינה" החלו לעבוד במקום.

 

הם חתכו תשעה כלונסאות וחמישה מהם נפלו לקרקעית הים. "עבודות אלה, לרבות חיתוך הכלונסאות, גרמו לפגיעה קשה הן לערכי הטבע שגדלו על הכלונסאות והן לשוניות שנמצאות למרגלות אותן כלונסאות, שבה נדרסו ונשברו אלמוגים רבים", נטען בכתב אישום שהוגש.

 

האלמוגים שנפגעו באילת (צילום: ד
האלמוגים שנפגעו באילת(צילום: ד"ר אסף זבולוני)

האלמוגים שנפגעו באילת (צילום: ד
(צילום: ד"ר אסף זבולוני)

האלמוגים שנפגעו באילת (צילום: ד
(צילום: ד"ר אסף זבולוני)

 

בית המשפט דחה את טענות קצא"א והחברה בנוגע לתיאום עם רשות הטבע והגנים - שלטענתם לא נדרשו אליו, ואף דחה את טענתם בדבר הפגיעה המצומצמת בטבע. רשות הטבע והגנים טענה כי עלה בידיה להוכיח, ברמה הנדרשת במשפט פלילי, את הנזקים הנטענים בכתב האישום, פגיעה ביותר מ-2,600 אלמוגים וכמות רבה של בעלי חיים התלויים באלמוגים למחייתם, כגון דגים וחסרי חוליות אחרים שנפגעו או מתו, לרבות 665 אלמוגים שגילם היה עשוי להגיע ל-50 שנים ושיקומם יארך שנים רבות.

 

השופט תומר אורינוב קבע כי עדות האקולוג של מחוז אילת, ד"ר אסף זבולוני, בנוגע לנזק לשונית היה מהימן. "עדותו של ד"ר זבולוני הותירה בי רושם מהימן והיא נתמכת בתמונות מהשטח ובדו"חות הפעולה של עדי התביעה השונים, שלא נסתרו בחקירותיהם הנגדיות", כתב השופט בהחלטתו. השופט שוכנע כי המומחה, מתוקף עבודתו והצלילות הרבות שביצע, מכיר היטב את עולם החי שבשטח שבו בוצעו העבודות. "ד"ר זבולוני היה זהיר במסקנותיו וקבע כי הנזק שנגרם אינו נזק מערכתי, אלא נזק מקומי... מסקנות זהירות אלו מלמדות על אמינות".

 

קצא"א מחזיקה - בין היתר - במזח הצפוני, המכונה מזח 1 של נמל הנפט באילת. את רשות הטבע והגנים מייצג בהליך המשפטי עו"ד יאיר הלר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ד"ר אסף זבולוני
אלמוגים שנפגעו במהלך העבודות במפרץ אילת
צילום: ד"ר אסף זבולוני
מומלצים