שתף קטע נבחר

כוכב הלכת שבו שנה נמשכת 18 שעות בלבד

NGTS-10b, הנמצא במרחק של כ-1,000 שנות אור מכדור הארץ, גדול יותר מכוכב הלכת צדק. אסטרונומים מעריכים כי הטמפרטורה בצד הפונה אל השמש שלו מגיעה לכ-1,000 מעלות

ראש השנה - לפחות פעם ביממה: אסטרונומים מאוניברסיטת וורוויק בבריטניה זיהו כוכב לכת, המקיף את השמש שלו בכל 18 שעות. זהו כוכב הלכת בעל זמן ההקפה הקצר ביותר שהתגלה עד כה. לשם השוואה, כוכב חמה - כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש במערכת השמש שלנו - משלים הקפה בכל 88 ימים.

 

הדמיה של NGTS-10b והכוכב שלו (צילום: מתוך המחקר)
הדמיה של NGTS-10b והכוכב שלו(צילום: מתוך המחקר)

 

לדברי החוקרים, המשמעות היא ששנה אחת בכוכב הלכת NGTS-10b, ענק גז הדומה בגודלו ובהרכבו לכוכב הלכת צדק במערכת השמש שלנו - נמשכת פחות מיום לפי זמן כדור הארץ. המחקר פורסם ב-Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

 

כוכב הלכת NGTS-10b, הנמצא כ-1,000 שנות אור מכדור הארץ, התגלה באמצעות טלסקופ ענק מצפה כוכבים בצ'ילה, שתפקידו לזהות כוכבי לכת במערכות שמש אחרות. הטלסקופ הענק מזהה את כוכבי הלכת בזמן שהם חולפים על פני השמש שלהם ולמעשה מסתירים לזמן קצר את אורו הגדול. על פי שיטת "המעבר", מצאו החוקרים כי כוכב הלכת NGTS-10b גדול בכ-20% מכוכב הלכת צדק והמסה שלו היא פי 2 מזו של כוכב הלכת הגדול במערכת השמש שלנו.

 

כוכב הלכת צדק (צילום: נאס
כוכב הלכת צדק במערכת השמש שלנו. קר בהרבה ורחוק מאוד מהשמש(צילום: נאס"א)

 

למעשה, כוכב הלכת מסווג בתור "צדק חם" - כלומר, כוכבי לכת חוץ-שמשיים (לא ממערכת השמש שלנו) בעלי מסה דומה לזה של צדק שנמצאים במרחק קרוב מאוד לכוכב המארח שלהם, ומסיבה זו לרוב מקיפים כוכבי לכת אלו את הכוכב שלהם בפחות מ-10 ימים (לשם השוואה, צדק במערכת השמש שלנו מקיף את השמש ב-4,332 ימים). בשל הקרבה האדירה לכוכב שלהם, כוכבי הלכת הללו הם חמים ביותר, בלשון המעטה. לדברי החוקרים, כוכב הלכת מקיף את הכוכב שלנו במהירות כזו - בשל הקרבה בין השניים.

 

 

החוקרים מעריכים כי בשל קרבתו לשמש שלו, למעשה תמיד צד אחד שלו תמיד פונה לשמש. עוד מעריכים החוקרים כי הטמפרטורה על פני כוכב הלכת היא כ-1,000 מעלות צלזיוס. הטמפרטורה של השמש, שאותה סובב אותו כוכב לכת, נמוכה בכ-1,000 מעלות מזו של השמש שלנו. גם הרדיוס של אותה שמש הוא כ-70% מהשמש במערכת השמש שלנו. לדברי החוקרים, טלסקופ החלל ג'יימס ווב, שישוגר לחלל בשנה הבאה, יאסוף גם הוא מידע על כוכב הלכת הלוהט - שכמובן לא מאפשר קיום חיים עליו.

 

ג'יימס מקורמק, המחבר הראשי של המחקר, אמר כי עד כה זוהו מאות כוכבי לכת המכונים "צדק חם", אך רק שבעה מהם נמצאים קרוב מאוד לכוכב שלהם וזמן ההקפה של כל אחד משבעת כוכבי הלכת - הנמצאים במערכות שמש אחרות - הוא פחות מ-24 שעות.

 

למחקר המלא:

https://academic.oup.com/mnras/article/493/1/126/5735996

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים