שתף קטע נבחר

איך נוצרה סופת החול העוצמתית באפריקה?

בריאון לאולפן ynet הסביר ד"ר ברוך זיו כי הסופה בניז'ר, המכונה חבוב, נגרמת בחילופי עונות - עד שגשמי הקיץ מגיעים

החודש פקדה את ניאמיי, בירת ניז'ר שבמערב אפריקה, סופת חול עוצמתית - שבמהלכה הגיע החול לגובה של כמה קילומטרים. ד"ר ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, הסביר בריאיון לאולפן ynet כי מדובר בתופעה המתרחשת בחילופי העונות ושמה חבוב.

 

 

ניז'ר, הגובלת בין היתר בלוב, אלג'יריה, ניגריה, מאלי וצ'אד היא מדינה מדברית ברובה. המדינה, שכמעט כל תושביה מוסלמים, נפגעה קשות משנות הבצורת בתחילת שנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת.

 

ד"ר זיו אמר כי לתופעה האקלימית יש שם לא שגרתי: "עיר הבירה נמצאת בקצה הדרום מערבי של המדינה. המדינה ברובה נמצאת בתוך מדבר סהרה, שהוא המדבר הגדול ביותר בעולם והוא מספק אבק גם לנו לפעמים, גם לעצמו וגם לאמריקה. כלומר, זהו ארגז חול עולמי. המקום שבו תועדה הסופה נמצא באזור גבול המדבר. באזור הזה יש גשמי קיץ וזו ברכה יפה מאוד ולכן יש שם אופי לגמרי שונה של צמחייה וסביבה".

 

סופת החול העוצמתית בבירת ניז'ר (צילום: AP)
סופת החול העוצמתית בבירת ניז'ר(צילום: AP)

"התושבים יודעים להתמגן"(צילום: AP)

 

על התופעה האקלימית בניז'ר, פירט ד"ר זיו: "העניין הוא שבמעבר בין עונת החורף לבין עונת הקיץ הגשומה ישנן תופעות לוואי מאוד-מאוד לא נעימות. לתופעות ההן יש שם עולמי - חבוב, שמקורו בסודן. גם שם זה קורה. אני לא יודע מה האהבה הגדולה שלהם לסופה הזו, אולי זה מפני שהיא מבשרת את הגשם. לפני שהגשם מגיע הוא פוגש אוויר חם ויבש מאוד. הטמפרטורות בעונה הזו עוברות את ה-40 מעלות. בקיץ קצת פחות חם בזכות הגשם. עכשיו, כשהגשם מתקרב, העננים שלו יוצרים משבי רוח אדירים, אלה עננים מאוד מפותחים ומשבי הרוח האלה בשלב הראשון עוברים על פני חול יבש. הגשם עצמו מתאדה וכתוצאה מכך התהליך גם מגביר את הרוח, אבל תכלס, הגשם לא מגיע לקרקע ולכן הוא לא מונע את סופת החול ובגלל עוצמת הרוח יש לה כוח אדיר, שמרים את החול לגובה של קילומטרים".

 

לדבריו, התושבים כבר יודעים כיצד להתגונן מסופה מסוג זה. "אני עצמי חוויתי סופת חול כזו באל עריש. זה נמשך כמה דקות", אמר ד"ר זיו. "אם אתה מתעטף בבד, אתה עובר את העסק הזה בשלום. לא נעים, לא נורא. אגב, הסופה הזו הסתיימה אכן בגשם מטורף. הם תיארו את זה בתור גשם שלא זוכרים אותו זמן רב. הגשם מהר מאוד שטף את החול אצלם. העניין הוא שמניפות החול האלה ממשיכות להתקדם צפונה ומחפשות שטחים שהגשם לא מגיע אליהם, אז אולי הוא חבוב עבור אלה שאליהם הגשם מגיע, אבל הוא ממש לא חבוב עבור אלה שנמצאים רחוק יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים