שתף קטע נבחר

שוב: הלהבה בלפיד של אסדת לווייתן נראתה מרחוק

תושבים רבים באזור אמרו כי הלהבה נראית היטב אפילו מחיפה. מנובל אנרג'י נמסר כי הופעלה התרעה בגין חשש לדליפה ובהמשך התברר כי מדובר בהתרעת שווא

 

 

 

בשל אירוע תפעולי באסדת לוויתן הופסקה הערב (שבת) הפקת הגז באסדה ובהתאם לנוהלי הבטיחות של החברה הופעלו לפידי האסדה לצורך פינוי הגז באופן בטיחותי. תושבים רבים באזור דיווחו ל-ynet על להבה גדולה הנראית היטב מהאסדה. בין היתר הגיעו דיווחים של תושבים המבחינים בלהבה מחיפה, זכרון יעקב וקציר. המשרד להגנת הסביבה בוחן את עמידת המתקן בתנאי החוק וההיתר, ויחליט על צעדיו בהקדם.

 

מנובל אנרג'י נמסר כי החברה עדכנה את כל הגורמים הרלבנטיים ופועלת לחידוש אספקת הגז בהקדם. בחברה הוסיפו כי לא צפויה השפעה סביבתית ביבשה ובחוף. עוד נמסר כי "מאז הפעלת האסדה היו מספר אירועים תפעוליים בהמשך לתקופת ההפעלה הראשונית. יודגש כי אף אחד מאירועים אלו לא השפיע על בטיחות עובדינו או אדם אחר ולא אירע ולו מקרה אחד שבו נגרם נזק לסביבה. נובל אנרג'י ממשיכה להתמקד באספקה בטוחה, אמינה ובאחריות סביבתית של גז טבעי נקי לשוק המקומי והאזורי".

 

כמה שעות לאחר מכן נמסר מנובל אנרג'י: "לאחר בדיקה ראשונית עולה כי האירוע נגרם בשל תקלה בגלאי גז על האסדה. לאור זאת הופעלה התרעה בגין חשד לדליפה ובוצע נוהל חירום באסדה. מדובר בהתרעת שווא. כל מערכות הבטיחות על האסדה עובדות כשורה והפקת הגז הטבעי מלוויתן צפויה להתחדש בשעות הקרובות".

 

נראה בבירור מחיפה.  (צילום: גלעד עיני)
עוד תקלה באסדה(צילום: גלעד עיני)

 

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי מאז תחילת ההפעלה המסחרית של אסדת לוויתן ב-12 בינואר, התרחש מספר רב של תקלות, שלוו בהפעלת לפיד תכופה.

 

המשרד להגנת הסביבה בודק במהלך כל אירוע מסוג זה אם נשקפת לציבור סכנה - ובאף מקרה לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור באזור החוף. יחד עם זאת, המשרד מבצע בדיקה של עמידת החברה בהיתרי הפליטה בכל אירועי התקלה, שבסיומה יקבל החלטה ויפרסם אותה לציבור.

נראה בבירור מחיפה.  (צילום: גלעד עיני)
נראה בבירור מחיפה(צילום: גלעד עיני)

 

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" אמר: "מחזה האימים הזה מול בתי ילדים רכים חייב להיפסק. המשרד להגנת הסביבה חייב לכפות על נובל אנרג'י לעמוד בהוראות היתר הפליטה שלה, אחרת- אין דין ואין דיין".

 

אלה נווה, אפידמיולוגית, פעילה סביבתית ומפעילת עמוד הפייסבוק "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", הוסיפה: "בשעה שנובל אנרג'י מספרת בריש גלי כי 'לא צפויה השפעה סביבתית ביבשה ובחוף' כתוצאה מהתקלה שלה, משעה 19:00 חלה עליה משמעותית בריכוזי החומר המסרטן בנזן בתחנת איגוד מעיין צבי. בנוסף חלה עליה דרמטית ברמות החלקיקים הנשימים העדינים המסרטנים משעה 18:00 לערך - בתחנת הניטור נחשולים". 

 

מנגד, באיגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל נמסר: "בשלב זה לא נרשמה כל חריגה בנתוני תחנות הניטור האוויר החופיות של האיגוד - המפקחות על הפליטות מאסדת לוויתן". אסיף איזק, ראש מועצה אזורית חוף הכרמל ויו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, ציין: "אנו רואים בחומרה את התקלות החוזרות ונשנות באסדת לווייתן. אנו דורשים דיון דחוף של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לגבי התקלות והסיבות להן וכן לגבי פרסום כל התחקירים שבוצעו לאחר התקלות הקודמות - ועדיין לא הובאו לידיעת הציבור על אף פנייתנו ודרישתנו מהגורמים המוסמכים".

 

אש באסדת לוויתן  (צילום: יואב גלזנר)
הלהבה כפי שנצפתה מקציר(צילום: יואב גלזנר)

 

באתר משרד האנרגיה, שם עוקבים אחר התקלות, מפורטות כמה תקלות שאירעו באסדה שבאזור חוף דור בחודשים האחרונים. על פי האתר, ב-9 במאי אירעה תקלה באסדת לוויתן, בעקבותיה הופסקה הפקת הגז הטבעי באסדה. הפסקת ההפקה לוותה בהפעלת הלפיד לשריפת הגז הטבעי, זאת על מנת לשרוף את הגז ששוחרר בעת התקלה ולמנוע זיהום אוויר.

 

במשרד האנרגיה אמרו כי התקלה שאירעה לפני שבועיים התרחשה אחרי שחיישן טרמוסטט באסדה זיהה חום גבוה מדי, מה שמביא להפסקת פעולת הפקת הגז הטבעי באופן מידי. מקור החום שזוהה הינו משחרור של מעטפת בידוד סביב אחד המכלים המובילים את הגז הטבעי באסדה. תפקידה של אותה מעטפת הוא לבודד את החום המצוי במכל, והחיישן פעל אחרי שהחום שנלכד בה השתחרר לכיוונו. במהלך עטיפת אותו מכל במעטפת הבידוד, זז חיישן החום ממקומו, מה שגרם לו להיות קרוב יותר למכל ולחום שנפלט ממנו. במהלך כל האירוע, נכתב באתר משרד האנרגיה, לא הייתה השפעה על איכות האוויר באסדה ובחוף.

 

שבוע קודם לכן, גם כן בשבת,  אירעה תקלה נוספת באסדה. בעקבות התקלה נשלח צוות המהנדסים של המשרד לאסדת לוויתן ובחן את הסיבות לתקלה שהביאה להפעלת הלפיד בלחץ גבוה. במשרד האנרגיה כתבו כי "התקלה התרחשה בעת ביצוע מבחני קבלה של מתקן Turbo Expander) TEX). מתקן שמטרתו להבטיח אספקת גז טבעי בצורה בטיחותית ואמינה בספיקות גבוהות למערכת ההולכה הארצית, כך שהאסדה תוכל להגדיל את ייצור הגז הטבעי מכ-780 MMBTUD לכ-1,200 MMBTUD". עוד נמסר כי מערכת הבטיחות האוטומטית באסדה זיהתה את הדליפה, עצרה את הפעלת האסדה והלפיד הופעל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלעד עיני
הלפיד הערב
צילום: גלעד עיני
מומלצים