שתף קטע נבחר

שריפת הענק בבתי זיקוק: בז"ן נקנסה ב-1.2 מיליון ש'

במסגרת הסדר טיעון הורשעה בז"ן בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים - בגין שריפת הענק שפרצה במקום בדצמבר 2016. שלושה מנהלים נוספים הורשעו ונקנסו. בז"ן: "הפקנו לקחים"

בית המשפט השלום בחיפה הטיל קנס כספי בסך של 1.2 מיליון שקלים על בתי הזיקוק לנפט (בז"ן) בגין שריפת הענק שפרצה במפרץ חיפה בדצמבר 2016. החברה הורשעה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים. בנוסף הודו והורשעו במסגרת הליך גישור שלושה מנהלים בבז"ן, ובהם סמנכ"ל הקבוצה, באחריות נושאי משרה לעבירות סביבתיות, וכן הוטלו עליהם קנסות בסך של בין 30-50 אלף שקל.

 

 

השריפה פרצה ב-25 בדצמבר 2016, במכל אחסון דלקים שנמצא ב"חוות המכלים" של בז"ן במפרץ חיפה, שבו אוחסנה תערובת נוזלית של איזומראט ו-C-9, חומר שהוא מרכיב בבלילת בנזין. חומרים אלו נחשבים לדליקים, מסרטנים ומסוכנים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים. בעקבות השריפה, היתמר עשן שחור במשך שעות רבות מעל לאזור שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

 

החקירה נוהלה על-ידי צוות חקירה מיוחד של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף מפלג הונאה חוף של משטרת ישראל, וכן בליווי מומחים, אנשי מקצוע ואנשי הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה. בתום החקירה, המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועמ"ש בפרקליטות המדינה, באמצעות עו"ד עדי דמתי שגיא, הגישה בשם המשרד להגנת הסביבה, כתב אישום נגד חברת בז"ן ומנהלים בה.

 

 (צילום: כבאות והצלה מחוז חוף) (צילום: כבאות והצלה מחוז חוף)
(צילום: כבאות והצלה מחוז חוף)

 

מכתב האישום המתוק עולה כי במסגרת בדיקה שגרתית, יום לפני השריפה, שערך אחד מעובדי חוות המכלים בבז"ן - התגלה כי הגג הצף של המכל שקע בתוך איזומראט (התערובת הנוזלית). כתוצאה משקיעת הגג נחשפה כמות איזומראט של כ-200-300 מ"ק לאטמוספרה, וגרמה לפליטת פחמימנים וכן ליצירת אווירה נפיצה אשר עלולה לגרום לשריפה. צוותי כיבוי וחירום של בז"ן החלו בביצוע פעולות תפעוליות לחשיפת הגג השקוע ואולם בבוקר יום השריפה, תוך כדי התזת מים מגובה של כ-10 מטרים לתוך המכל לצורך הדחת האיזומראט לצדי הגג הצף, פרצה שריפת ענק אשר הציתה את הדלקים שבמכל והאירוע יצא מכלל שליטה.

 

כוחות כיבוי והצלה שהוזעקו למקום, פעלו שעות רבות לכיבוי השריפה. ההשפעה הבריאותית של חשיפה ישירה או עקיפה למזהמים שנפלטו לאוויר כתוצאה מהשריפה עלולה לגרום לתחלואה מסוגים שונים, ובהם מחלת הסרטן, תחלואה לבבית, נשימתית, פגיעה במערכת העצבים והשפעות בריאותיות שונות שמידתן תלויה ברמת החשיפה ומשכה.



 (צילום: לירון הרוש) (צילום: לירון הרוש)
(צילום: לירון הרוש)

 

הנאשמים הודו, במסגרת הסדר הטיעון, באחריותם לאירוע השריפה שנגרם כתוצאה מהתנהלותם, בין היתר מפני שלא קיימו את נהלי חברת בז"ן ולא הטמיעו אותם בקרב עובדיה, לא קיימו את הוראות ההיתרים המחייבים אותם מכוחם של הדינים הסביבתיים. השופטת אורית קנטור קיבלה את הסדר הטיעון, שנערך לאחר הליך גישור, והרשיעה את חברת בז"ן בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות, וכן בעבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים, והטיל עליה קנס כספי בגובה של 1.2 מיליון שקל.

 

נושאי משרה הורשעו בעבירות סביבתיות והוטלו עליהם קנסות בין 30-50 אלף שקל. אחד הנאשמים, עודי יעקב, נמחק מכתב האישום במסגרת ההסדר.

 (צילום: אורית גזית) (צילום: אורית גזית)
(צילום: אורית גזית)

 (צילום: חביב אלמקיאס) (צילום: חביב אלמקיאס)
(צילום: חביב אלמקיאס)

 

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה בעקבות ההחלטה: "חשוב למשרד להגנת הסביבה לאכוף גם נגד תאגידים גדולים וחזקים, המסכנים את הציבור ופוגעים בזכותו לאוויר נקי וסביבה נאותה. נמשיך לפעול בנחישות מול ארגונים כדי להטמיע את הכלל שהמזהם משלם, ולוקח אחריות על התנהלות רשלנית".

 

עו"ד עדי דמתי שגיא מהמחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועמ"ש בפרקליטות המדינה, שייצגה את המדינה בהליך, אמרה לאחר גזר הדין: "הפרקליטות רואה חשיבות רבה בלקיחת האחריות של החברה על התנהלותה הרשלנית, ועל נשיאתם של מנהלים בה, בהם בכירים, באחריות לאירוע סביבתי ובטיחותי רחב היקף זה. הסדר הטיעון מביא לידי ביטוי את האינטרס של הציבור באכיפה משמעותית גם כלפי תאגידים, גם כלפי מי שמקבל בהם החלטות שטומנות בחובן סיכונים סביבתיים ואחרים".

 

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, עו"ד שרית גולן שטיינברג, מסרה: "חשוב לציין שמול הנזק הרב שגרמה השריפה בבז"ן, יצאו האשמים בעונשים קלים. אבל, התקדמנו כברת דרך משמעותית ביחס לעבר, בהטלת אחריות פלילית אישית וזה משמעותי מאוד. אנו נמשיך להילחם באותם המזהמים למען האוויר שילדינו ואנו נושמים".

 

מבז"ן נמסר בתגובה: "החברה ומנהליה לקחו אחריות על האירוע, שהטיפול בו נוהל באופן מקצועי והסתיים ללא כל נפגע. בז"ן הפיקה לקחים והיא ממשיכה לעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר בתחום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורית גזית
השריפה בדצמבר 2016
צילום: אורית גזית
מומלצים