שתף קטע נבחר

משרד האנרגיה: כ-30 תקלות אירעו באסדת לווייתן

מנכ"ל משרד האנרגיה התייחס בריאיון לאולפן ynet לתקלות באסדת הגז הסמוכה לחוף דור: "להבנתנו מספר התקלות הוא גבוה מהמקובל בעולם". שר האנרגיה שטייניץ: "היו יותר מדי תקלות". נובל אנרג'י: "אלו אירועים נקודתיים שאופיינים לתקופת ההפעלה"

מאז החלה אסדת לווייתן לפעול לפני כארבעה חודשים אירעו בה כ-30 תקלות. האחרונה שבהן הייתה אתמול (יום א') ובעקבותיה הממונה על הנפט במשרד האנרגיה הודיע לחברת נובל אנרג'י, מפעילת האסדה, כי לאור ריבוי בתקופה האחרונה, עליהם לעצור כל פעילות במתקני הטורבו אקסדפנדר (TEX). במקביל, לפני כמה ימים הודיע המשרד להגנת הסביבה כי "נובל אנרג'י הפרה את היתר הפליטות באסדה", הנמצאת כ-10 ק"מ מחוף דור.

 

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, התייחס במהלך מסיבת עיתונאים, שבה הוצגו היעדים להפקת חשמל מאנרגיית שמש, לתקלות: "אנחנו עם יד על הדופק. עד היום היו יותר מדי תקלות. לשמחתי הן לא גרמו לזיהום אוויר בחוף דור. אבל התקלות כן גרמו לשיבושים קלים באספקת הגז, וזה לא מקובל עלינו. לכן עצרנו את הרחבת היכולת. אנחנו עם יד על הדופק, עושים את מה שצריך. אנחנו דורשים אספקת גז אמינה".

 

 

בריאיון לאולפן ynet התייחס מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, לתקלות הרבות באסדה. "חשוב קודם כל שנדע שבמהלך כל התקלות שהתרחשו בשום שלב - לא נפלטים חומרים מסוכנים לאוויר. הגופים שמודדים את זיהום האוויר באזור, גם איגוד הערים וגם משרד להגנת הסביבה, מצאו שלאורך כל התקופה לא הייתה שום פליטה של חומרים מסוכנים לאוויר או לים ולא נשקפה סכנה לציבור", הוא אמר. "בכל פעם שיש תקלה באסדה או שיש בעיה וזה קרה אכן כ-30 פעם מאז תחילת העבודה, שזה בהחלט מספר גבוה של תקלות. בכל פעם שזה קורה בעצם - נדלק לפיד, שהוא אמצעי בטיחות אבל הוא גורם לבהלה גדולה, דבר שגורם לתושבים לטרדה ולאי נחת".

 

אדירי אמר כי במשרד האנרגיה מתחקרים את התקלות ושולחים מומחים לאסדה: "אנחנו מפרסמים את עיקרי התקלות והמסקנות באתר האינטרנט של המשרד. גילינו שלפחות שתיים מהתקלות אירעו כתוצאה מהכנסתה של המערכת החדשה לפעולה, מערכת שאמורה למעשה להגביר את כמות הגז שאפשר להפיק באסדה".

 

אסדת גז לוויתן (צילום: AFP)
אסדת גז לוויתן(צילום: AFP)

 

הוא הוסיף כי לאור התקלות נערך תחקיר ועד שהוא לא יסתיים - המערכת החדשה לא תוכל לפעול. "הורינו לחברת נובל אנרג'י לעצור את ההכנסה לפעולה של אותה מערכת, מכיוון שגם אם התקלות לא מסוכנות לציבור, עדיין הן דבר שאינו רצוי", אמר מנכ"ל משרד האנרגיה. "זה מהווה מטרד לתושבים ומעבר לזה אנחנו גם רוצים שהאסדה תעבוד בצורה תקינה ותספק גז, לכן בעצם הוצאנו את ההנחיה הזאת לנובל אנרג'י אתמול".

 

אדירי שב והדגיש כי לא נשקפה באף תקלה סכנה לתושבים המתגוררים ביישובים באזור. "קרו כ-30 תקלות שונות, באף אחת מהן לא נשקפה שום סכנה, לא נפלט זיהום אוויר". הוא אמר כי מדובר במספר תקלות גבוה לעומת אסדות אחרות בעולם: "להבנתנו מספר התקלות הוא מספר גבוה מהמקובל, צריך לזכור שהאסדה נמצאת בחודשים הראשוניים של ההפעלה שלה, זו תקופת הרצה, היא מאוד מורכבת והותקנו בה מערכות מאוד מורכבות, בין היתר מערכת למניעת זיהום אוויר. אבל מספר התקלות הזה הוא גבוה ממה שמצופה, הוא גבוה ממה שמקובל ולכן אני אומר לנו כמשרד אנרגיה התפקיד שלנו זה כן לדאוג שהאסדה שתהיה תקינה, שתפעל באופן סדיר שנוכל להסתמך עליה לאספקת גז למשק הישראלי. היא חשובה למשק הישראלי, אנחנו מייצאים גם גז למצרים ולירדן".

אש באסדת לוויתן  (צילום: גיא פלד)
הלפיד הבוער, במהלך אחת התקלות לפני שבוע וחצי(צילום: גיא פלד)

 

לגבי צעדי אכיפה נגד נובל אנרג'י, אמר מנכ"ל המשרד: "אנחנו מתחקרים כל תקלה ותקלה וצוותים של מהנדסים שלנו מגיעים לאסדה. כרגע נקבע בדיקה מעמיקה לתקלות האחרונות, לאחר מכן ננקוט בכל אמצעי שנחשוב שיש בו צורך. כמובן שלמשרד יש כל הסמכויות הנדרשות ואת הידע המקצועי. לא נהסס לעשות מה שנדרש. אנחנו מבינים כאן שלא מדובר באירוע שיש בו סכנה לתושבים, אנחנו כמשרד האנרגיה אחראים להפעלה תקינה של האסדה ולכן אנחנו נוקטים בכל האמצעים שנדרשים להבטיח את זה".

 

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה: "נובל אנרג'י ממשיכה לספק גז טבעי מלווייתן בבטיחות, אמינות ובאחריות סביבתית לשוק המקומי והאזורי. לאורך העבודות על פיתוח לווייתן ומיום שהחלה הפקת הגז הטבעי ממנו, לא אירע ולו מקרה אחד שבו נגרם נזק סביבתי. מאז שהחלה הפעלת אסדת לווייתן, נמשכה הפקת הגז הסדירה בלמעלה מ-96% מהזמן. לצד זה, אכן היו מספר אירועים תפעוליים שבמהלכם הופסקה לפרק זמן קצר הפקת הגז, כמו גם הפעלת לפיד שהוא חלק ממערך הפחתת הפליטות של האסדה, כתוצאה מעבודות יזומות כפי שקרה במקרה האחרון".

 

עוד נמסר: "המדובר באירועים נקודתיים שאופיינים לתקופת ההפעלה הראשונית ולעבודות יזומות. יודגש, באף אחד מהאירועים לא נגרמה השפעה סביבתית כלשהי ולא נפגעה בטיחות עובדי האסדה ותושבי האזור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים