"הגשנו פעם אחר פעם בקשה ל'אמן פעיל', ונדחינו. רק בפעם החמישית אישרו לסופי הכרה כ'אמן פעיל'". סופיה מצ'טנר

צה"ל הוציא את הדוגמנים מפקודת "אמן פעיל". האם זה יגרום להם לא להתגייס?

ההחלטה החדשה של הצבא צפויה לפגוע בדוגמנים המנהלים קריירה בינלאומית במקביל לשירות הצבאי, והתקבלה בתחום האופנה בתדהמה: "למה למשפיעני רשת מאפשרים ולדוגמנים לא?"

פורסם:
בחודש שעבר התראיין כאן הדוגמן ברק שמיר ומחה כי צה"ל לא הכיר בו כ"אמן פעיל". בכל זאת, עד גיל 19 היו ברזומה של שמיר עבודות בינלאומיות חשובות כמו קמפיינים לוורסאצ'ה, דיסקוורד ואחרים. היום (חמישי) נודע כי שמיר לא לבד, ובצה"ל שינו את המדיניות לקבלת "אמן פעיל". בתוכנית הצהריים של "כאן ב'" פורסם כי דוגמנים ודוגמניות הוחרגו מ"אמן פעיל" בצה"ל ויגויסו כמו כל מועמד לשירות. במקביל הוחלט לאפשר למלש"בים עם חצי מיליון עוקבים ברשתות החברתיות להגיש מועמדות לתפקיד חדש של "משפיעני רשת". ספורטאים, רקדנים, מוזיקאים, אמנים וטאלנטים יוכלו להמשיך להיות מוגדרים כאמנים פעילים/מצטיינים.
ההחלטה החדשה צפויה לפגוע בדוגמניות ובדוגמנים בעלי קריירה בינלאומית, אשר זקוקים לתנאים של אמן פעיל המאפשרים להם הקלות בשירות כמו עד 45 ימי מיוחדת בשנה (בהשוואה ל-18 ימי חופשה בשנה שמקבל כל חייל צה"ל ועוד חמישה ימי מיוחדת לשיקולו של המפקד הישיר), זכאות לצאת מהיחידה מדי יום לאחר שש שעות שירות, ושיבוץ שקרוב למקום המגורים. דוגמנית עם פוטנציאל הצלחה מתחילה את הקריירה בגיל 16 לערך ובגיל 18, גיל הגיוס לצה"ל, היא לרוב בשיאה או בתחילת הדרך הבינלאומית. החלטה כזאת עלולה לפגוע בקריירה שלה.
5 צפייה בגלריה
"ההקלות שקיבלו לאורך השנים דוגמניות, היו כדי לאפשר להן לנסוע לחו"ל". ניבר מדר
"ההקלות שקיבלו לאורך השנים דוגמניות, היו כדי לאפשר להן לנסוע לחו"ל". ניבר מדר
"ההקלות שקיבלו לאורך השנים דוגמניות, היו כדי לאפשר להן לנסוע לחו"ל". ניבר מדר
(צילום: JULIEN VALLON)

בשיחות עם בעלי סוכנויות דוגמנים ואמנים, התקבל השינוי החדש בתדהמה. "אין היגיון בהחלטה הזאת", אומרת היום זיוה מיכאל, מנכ"לית סוכנות יולי. "איזו קריירה בינלאומית יש למשפיען רשת ומדוע הוא זקוק לתנאים כמו יציאה לחו"ל, כשכל העיסוק שלו נמצא על מסך סמארטפון 24/7? ההקלות שקיבלו לאורך השנים אמנים פעילים לרבות דוגמניות, כמו גם ספורטאים מצטיינים, היו כדי לאפשר להם לנסוע לחו"ל, אם זה לצילומים ותצוגות אצל דוגמניות, או תחרויות אצל ספורטאים".
מיכאל מספרת כי עד לפני מספר שנים, דוגמניות עם קריירה בינלאומית קיבלו ללא בעיה הגדרה של "אמן פעיל", למשל עדה זמורה, ניבר מדר, ניקולה וורד וניקול שכטר – כולן מיוצגות של הסוכנות. עם זאת, לפני כשלוש שנים היא חשה ברוחות של שינוי, לאחר שצה"ל לא הכיר בדוגמנית הבינלאומית מאי תגר כ"אמן פעיל". "לא קיבלנו הסבר מדוע. הגשנו מספר בקשות ונדחינו", היא מספרת, "חשבנו בהתחלה שמדובר בהקצאות שנתיות, אבל התחושה היתה שהמדיניות השתנתה".
זיוה מיכאל: "איזו קריירה בינלאומית יש למשפיען רשת ומדוע הוא זקוק לתנאים כמו יציאה לחו"ל, כשכל העיסוק שלו נמצא על מסך סמארטפון 24/7?"
דברים דומים מספרת ל-ynet גם רותם גור מסוכנות R&R by Roberto and Rotem, המייצגת דוגמניות בינלאומיות כמו סופיה מצ'טנר, דורית רבליס, אביטל לנגר ואחרות. "עד לפני חמש שנים, כמעט כל דוגמנית קיבלה 'אמן פעיל' בצורה אוטומטית. מספיק שעשית קמפיין גדול למותגים בארץ ובחו"ל, וקיבלת. לאחרונה הרגשנו שבצה"ל מקשים עלינו".
5 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
"הרגשנו שיש בצבא אנטי כלפי דוגמניות בהשוואה לכוכבות רשת, שחקניות וכו'". דורית רבליס
(צילום: yelena yemchuk)

גור מספרת כי באפריל 2019 התגייסה הדוגמנית סופיה מצ'טנר לצה"ל. היא היתה אז בשיאה עם רזומה מפואר וקמפיינים לדיור, ראלף לורן, זארה ועוד, אבל בצה"ל פחות התרשמו מזה שמארק ג'ייקובס ליהק אותה להוביל את קמפיין הבישום שלו לצד קאיה גרבר.
"הגשנו פעם אחר פעם בקשה ל'אמן פעיל', ונדחינו. רק בפעם החמישית אישרו לסופי הכרה כ'אמן פעיל'", מגלה גור. "הרגשנו שיש בצבא אנטי כלפי דוגמניות בהשוואה לכוכבות רשת, שחקניות, משפיעניות וכדומה". גור מוסיפה כי שתי דוגמניות בינלאומיות בסוכנות, דורית רבליס ואביטל לנגר, לא קיבלו מצה"ל "אמן פעיל". "למה? לא הסבירו. ענו בלקוניות: הבקשה לא אושרה".
רותם גור: "המיסים שהדוגמניות שלי משלמות למדינת ישראל על הקמפיינים שהן עושות בעולם, מכניסים לקופת המדינה הרבה מאוד כסף. דוגמנית יכולה לעשות גם 100 אלף שקל בחודש, שמתוכם חצי הולך למדינה"
מה דעתך על כך שצה"ל משאיר משפיעני רשת תחת פקודת "אמן פעיל"?
"הזוי שלצבא אכפת מכמות עוקבים", היא אומרת בסרקזם. "מי שמבין ברשתות חברתיות יודע כי דוגמניות בינלאומיות מאוד מפורסמות, הן לא בהכרח עם כמות העוקבים הגדולה ביותר. הן מפורסמות ובעלות השפעה גדולה לא פחות. יותר מזה, המיסים שהדוגמניות שלי משלמות למדינת ישראל על הקמפיינים שהן עושות בעולם, מכניסים לקופת המדינה הרבה מאוד כסף. דוגמנית יכולה לעשות גם 100 אלף שקל בחודש, שמתוכם חצי הולך למדינה".
את חושבת שזה עלול לגרום להשתמטות של דוגמניות מצה"ל?
"תלוי מי. לחלק זה יכול לגרום להשתמט".
מיכאל פחות מאמינה שדוגמניות ינצלו זאת כדי לא לשרת בצבא. היא היתה קצינה בצה"ל ומגדירה את עצמה כציונית, כך שמצדה לא תעלה אפשרות זאת. "כל הדוגמניות הצעירות אצלנו בסוכנות התגייסו – ולתפקידים חשובים ומשפיעים. זה מגיע מהן", מציינת מיכאל. "קשה לי רעיונית שדוגמנית שלי תשתמט מצה"ל".
5 צפייה בגלריה
"לא קיבלנו הסבר מדוע. הגשנו מספר בקשות ונדחינו". מאי תגר
"לא קיבלנו הסבר מדוע. הגשנו מספר בקשות ונדחינו". מאי תגר
"לא קיבלנו הסבר מדוע. הגשנו מספר בקשות ונדחינו". מאי תגר
(צילום: יניב אדרי)

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ברוח התקופה והשינויים שחלו בתחום בשנים האחרונות, הוחלט בצה"ל לחדד ולהתאים את הפקודה העוסקת בגיוס אמנים פעילים ואמנים מצטיינים. במסגרת עדכון הפקודה הוחלט להוציא את תחום הדוגמנות מפקודת האמן הפעיל, בעיקר בשל הקושי לאמוד ולסווג את העיסוק של אוכלוסייה זו על פי הקריטריונים של צה"ל. לצד זאת, הוחלט לאפשר למלש"בים שמוגדרים 'משפיעני רשת' להגיש מועמדות למעמד אמן פעיל. נציין כי כל בקשה למעמד אמן פעיל נבחנת בוועדה סדורה על פי קריטריונים שנקבעו. בנוסף, למפקד מיטב ישנה סמכות להחריג חיילים מקריטריונים אלו".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button