קניה ווסט. "אדידס לא מגלה סובלנות לאנטישמיות ולכל צורה אחרת של שיח שנאה"

אדידס מודיעה על הפסקת שיתוף הפעולה עם קניה ווסט: "הפעולות שלו מסוכנות"

אחרי חודש של בדיקה, חברת האופנה הגרמנית החליטה לנתק קשרים עם המוזיקאי בעקבות אמירותיו האנטישמיות והגזעניות, ולעצור את כל התשלומים אליו. מעט מדי, מאוחר מדי?

פורסם:
בתום חודש של ביקורת – חברת אדידס פרסמה היום (שלישי) הודעה רשמית על הפסקת שיתוף הפעולה בן שבע השנים עם המוזיקאי קניה ווסט. התבטאויותיו הגזעניות של ווסט, שהחלו בתצוגה של Yeezy במהלך שבוע האופנה בפריז בתחילת אוקטובר והמשיכו בהערות אנטישמיות שפרסם הראפר הנודע בחשבון האינסטגרם שלו, הובילו להטחת ביקורת נוקבת נגד חברת האופנה הגרמנית, שבניגוד לבית האופנה בלנסיאגה (שהודיע חד משמעית ביום שישי האחרון על הפסקת הפעילות עם ווסט), התמהמהה עם תגובה נחרצת ובשבועות האחרונים פתרה את הנושא בהודעה לקונית כי המקרה בבדיקה.
"אדידס לא מגלה סובלנות לאנטישמיות ולכל צורה אחרת של שיח שנאה", נכתב בהודעה הרשמית של החברה, "הפעולות והאמירות האחרונות של קניה ווסט הן לא מקובלות, רוויות שנאה ומסוכנות, והן מפירות את ערכי החברה של רבגוניות, הכלה, כבוד הדדי והגינות. אחרי בדיקה מעמיקה, החברה החליטה להפסיק מיידית את השותפות עם ווסט, לסיים את הייצור של מוצרי הקו Yeezy ולהפסיק את כל התשלומים לווסט ולחברות בבעלותו. בטווח הקרוב, זה צפוי להשפיע לרעה על ההכנסות של החברה ב-2022 בסכום של עד 250 מיליון אירו בהתחשב במכירות של הרבעון הרביעי. אדידס הם הבעלים הבלעדיים של כל זכויות העיצוב והמוצרים הקיימים, כמו גם מהדורות קודמות וסכמות צבעים חדשות תחת שיתוף הפעולה".

ההודעה מכיוונה של אדידס מגיעה מאוחר מדי, מעט מדי. עלבון במונחים של תקינות פוליטית והיחס לצרכנים יהודים ולא-יהודים. בזמן שאדידס ספרו את הכסף משיתוף הפעולה – שרק אשתקד הכניס לפי השערות שני מיליארד דולר ובשבוע החולף השיק מספר דגמים חדשים משיתוף הפעולה – הדימוי העולמי של המותג נפגע, כשהוא בעקיפין תומך באמירותיו האנטישמיות של ווסט. גם אם אלו מגיעות מתוך מצוקה נפשית של ווסט המאובחן כדו-קוטבי – ההשפעה שלהן על דעת הקהל העולמית והאמריקנית מתירה את דמם של יהודים.
לראיה, ביום ראשון השבוע הופץ תצלום של מפגינים בלוס אנג'לס שאחזו בשלטים עם הכיתוב "קניה צדק בנוגע ליהודים". בתגובה פרסם בסוף השבוע ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה (ADL), מכתב לבכירי אדידס, ובו דרש מהחברה לנתק את קשריה העסקיים עם ווסט. "הופתענו לגלות שאדידס מתכננת להמשיך לשחרר מוצרים חדשים מהקו המשותף עם ווסט מבלי שתכיר בדבריו השנויים במחלוקת", כתב. "לפני שבועיים, כשהוא לבש חולצה עם הכיתוב White Lives Matter, אדידס הודיעה שתבחן מחדש את היחסים איתו. מה עוד צריך לקרות?"
עם זאת, בינתיים הקהל הישראלי מעדיף להמשיך לרכוש את הנעליים של Yeezy, משאיר את המאבק לאחרים. נראה שבזמן שישראלים רבים מתרגשים מכל אמירה של בלה חדיד, הם ממשיכים לקנות Yeezy.

בתוך כך, בימים האחרונים חיברו כלי תקשורת רבים בעולם בין העמימות התקשורתית של אדידס להיסטוריה של החברה שנוסדה בגרמניה בשנות ה-20 של המאה הקודמת על ידי האחים אדי (אדולף) ורודולף דאסלר. על פי ספרה של העיתונאית ברברה סמית, Sneaker Wars מ-2009 (הוצאת Ecco), עם עלייתו לשלטון של היטלר בגרמניה ב-1933, האחים דאסלר הצטרפו רשמית למפלגה הנאצית. מאחר שהנאצים אימצו את הספורט ככלי לחיזוק הפרופיל הציבורי של גרמניה וכן לאימון הצבאות העתידיים שלה, חברת הנעליים החלוצית השתלבה יפה ברעיון הארי, ותחת השלטון הנאצי נסקו מכירות הסניקרס של החברה. כמו כן, במהלך המשחקים האולימפיים שנערכו בברלין בשנת 1936, רבים מהספורטאים הגרמנים נעלו אדידס.
האקלים האנטישמי שיצרו דבריו של ווסט הוביל לכך שמפורסמים רבים כמו איימי שומר, ג'ניפר אניסטון, ג'יג'י חדיד וגם אשתו לשעבר, קים קרדשיאן, ניצלו בימים האחרונים את הרשתות החברתיות להעברת מסר חד-משמעי: חיי יהודים אינם הפקר. "אני עומדת לצד העם היהודי וקוראת לאלימות הנוראית ולרטוריקת השנאה כלפיהם להסתיים באופן מיידי", כתבה קרדשיאן בסטורי ששותף על ידי כל בנות המשפחה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button