קניה ווסט. רק בשבוע האחרון השיקו באדידס שני דגמי נעליים מקו Yeezy

זארה ישראל מצד אחד, קניה ווסט ואדידס מצד שני: האם חרם צרכנים אפקטיבי בענף האופנה?

שני מקרים שונים המשלבים מותגי אופנה מצליחים ופוליטיקה סביב נושאים יהודיים עוררו השבוע מתקפות קולניות ברשתות החברתיות. האם הלקוחות מוכנים לוותר על סטייל בשביל עקרונות?

פורסם:
בזמן שפרשת חרם הצרכנים הערבי על זארה ישראל מסרבת לגווע, ביממה האחרונה פורסמו בחו"ל קריאות לחרם על חברת אדידס העולמית בעקבות ההתבטאויות האנטישמיות של המוזיקאי קניה ווסט, שאיתו נמצאת חברת הספורט והאופנה בקשרים עסקיים. על פניו, מדובר בשני מקרים שונים – התבטאות ציבורית של ראפר שנוי במחלוקת אל מול פעולה פרטית של אדם שזכותו לתמוך פוליטית בכל אדם שהוא רוצה וקיבל לגיטימציה ציבורית ופוליטית, גם אם הוא מעביר מסרים גזעניים והומופובים. מה שמחבר באופן מעניין בין שניהם הוא "הקשר היהודי". בזמן שבעולם קוראים לחרם על אדידס בעקבות התבטאויות אנטישמיות של ווסט, בישראל קוראים לחרם על זארה בעקבות תמיכתו של הזכיין המקומי, ג'ואי שוובל, במפלגת "עוצמה יהודית" המקדמת עליונות יהודית, לאחר שקיים חוג בית עם הפוליטיקאי איתמר בן גביר בביתו שברעננה.

הקריאות לחרם צרכנים על חברת זארה צברו תאוצה בסוף השבוע האחרון, כשפוליטיקאים מהמגזר הערבי כמו ח"כ אחמד טיבי קראו לחרם צרכנים, לצד משפיעניות אופנה מהמגזר שקראו להמשיך לקנות זארה אבל לעשות זאת דרך האתר הטורקי. בכתבות שפורסמו בתקשורת המקומית והבינלאומית הוצגו תצלומים של שריפת פריטי לבוש של המותג, כפי שהציג ברשתות החברתיות ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן, ששרף חולצה לבנה של זארה. כמו כן, ברשת הופצו תמונות מפוברקות של "קולקציית זארה" חדשה כביכול, ובה חולצות צהובות עם דמותו של ח"כ המנוח מאיר כהנא עם הכיתוב "כהנא צדק". האם העובדים הערבים או הלהט"בים של זארה התפטרו בהמוניהם? התשובה, באופן לא מפתיע, שלילית.

על אף הסערה ברשתות החברתיות והידיעות על החרם הישראלי, שספק אם התחיל באמת, אשר פורסמו בתקשורת הבינלאומית – מזארה העולמית טרם נמסרה תגובה. גם שתי פניות של Ynet אופנה לאינדיטקס, חברת האם הספרדית, טרם נענו. ייתכן כי מדיניות ההתעלמות – בכל זאת, לזארה אין עניין להפוך לחלק ממסע הבחירות המקומי שיגיע לסיומו בשבוע הבא – תעשה חסד עם המותג, אולם ייתכן כי במידה שהעולם הערבי מחוץ לגבולות ישראל יצטרף לאותו חרם, זארה תמצא את עצמה בבעיה.

אפשר ללמוד על המקרה של זארה מהמקרה של חברת אדידס העולמית, שנמצאת בימים אלו תחת מתקפה ברשתות החברתיות בעקבות המשך הפעילות שלה בקו הנעליים הפופולרי Yeezy עם קניה ווסט. התבטאויותיו האנטישמיות עלו לו כבר בחיבור עם מותג האופנה בלנסיאגה, אבל באדידס עדיין בוחנים את המצב. בכל זאת, מדובר בשיתוף פעולה מצליח המניב רווחים אדירים לחברה. בשנת 2019 עמדו מכירות החברה על סך של 1.3 מיליארד דולר, ושנה לאחר מכן זינקו ל-1.7 מיליארד דולר.

השאננות מצד אדידס מטרידה את לקוחות המותג, שקוראים ברשתות החברתיות לחרם עליו. אבל כמו במקרה של זארה, העסקים ממשיכים. רק בשבוע האחרון השיקו באדידס שני דגמי נעליים מקו Yeezy, שגם נמכרים בישראל. בשונה מפעמים קודמות, באתר של אדידס ישראל הדגמים החדשים לא זכו לפוסט, בעוד בחנויות בוטיק ורשתות ספורט הופיעו הנעליים שנחטפו מיד. נראה כי לקהל הישראלי ההערות האנטישמיות לא מפריעות בדרך לקופה.
בשיחה היום עם נדב חרוסט מבוטיק Not For Sale, המוכר את הנעליים של Yeezy, הוא אומר כי ההתבטאויות האנטישמיות של ווסט "לא משפיעות על המכירות באופן ישיר. דגם פופולרי תמיד יימכר ויהיה סולד אאוט". עם זאת, הוא קיבל הודעות פרטיות וציבוריות המבקרות אותו על מכירת הנעליים. לפוסט שפורסם לפני יומיים לקידום המכירות של דגם V2 350, הופיעו תגובות כמו "לא מבין למה לתת יד לקניה אחרי האמירויות המזעזעות שלו כלפי יהודים" ולא מעט אימוג'ים של פרצוף מקיא.
הנעליים החדשות של קניה ווסט לאדידס

האם חרם צרכנים בישראל אפקטיבי? ככל הנראה רק במגזר החרדי, ויעידו על כך יוקר המחיה הגבוה וכניעה של לקוחות לחברות המזון והצריכה. גם בעולם, קשה להיזכר בחרם צרכנים בענף האופנה שהצליח, למעט מחאות נגד פריט לבוש מסוים שחברות האופנה מיהרו להסיר מהמדפים. אפשר היה להאמין כי קריאות לחרם יצוצו כשמדי שבוע מתפרסמים דיווחים על חברות אופנה מהירה המנצלות עובדים במפעלי טקסטיל במזרח אסיה ודו"חות מגלים כי מותגים לא מעטים מסייעים לפגיעה באקלים ובאיכות הסביבה למרות ההתחממות הגלובלית. כך שאם נושאים אלה, המקרינים על חיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו, לא הובילו לחרם צרכנים או להאטה בקניות – הסיפורים של אדידס וזארה מלמדים כי נכון לעכשיו שורת הרווח חשובה למותגים יותר מהתבטאויות בעייתיות, והצרכנים מעדיפים להמשיך לקנות ולא להתעסק באג'נדות.
ממשרדו של ג'ואי שוובל נמסר: "אנו לא נוהגים להתייחס לנושאים פרטיים של המשפחה".
מאדידס ישראל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button