דורית בר אור

הסיבה האמיתית לחרם על דודו בר אור באתרי הקניות הבינלאומיים והקריאה הישראלית לשיוויון: "מעצבים אחרים הביעו את דעתם מבלי להתמודד עם השלכות דומות"

התגובה הרשמית של נט-א-פורטה להסרת דודו בר אור מהאתר גורסת כי "לאפליה, לשנאה ולאלימות אין מקום בפלטפורמות שלנו", אך מתעלמת במכוון מהתייחסות לטבח בישראל או למצב החטופים. נשות אופנה מקומיות קוראות להחרים את האתר כתגובת נגד, אך הסיכוי שזה ישפיע קלוש מאוד: "כוח הקניה של השוק הישראלי קטן משמעותית ביחס לכוח הקניה של לקוחות ממדינות ערב. הצעד שננקט נובע חד משמעית מאינטרסים כלכליים", אומרת נסטיה ליסנסקי

פורסם:
זירת האופנה הבינלאומית הפכה מאז מלחמת "חרבות ברזל" לחזית נוספת בה מתנהלת המערכה על דעת הקהל העולמית. בעקבות הפרסום ב-ynet ביום ב' השבוע על כך שאתרי הקניות הבינלאומיים Net a Porter, MyTheresa ואחרים, הפסיקו את עבודתם עם מעצבת האופנה הישראלית דודו בר אור בעקבות סרטון שפרסמה לתמיכה בישראל בעמוד האינסטגרם שלה. הבוקר (רביעי), נשלחה ל-ynet תגובה ראשונה מקבוצת Yoox Net a Porter הבינלאומית, שהסירה את עיצוביה של בר אור מכל הפלטפורמות הבינלאומיות שלה.
"לאפליה, לשנאה ולאלימות אין מקום בפלטפורמות שלנו", לשון התגובה הרשמית, שמתעלמת לכל אורכה מהתייחסות לטבח בישראל או לחטופים, כמו גם להזכרת שמה של בר אור בצורה רשמית. "אנו מיישמים מדיניות זו באופן עקבי עם כל המותגים שאנו מחזיקים במלאי בכל השווקים שלנו. המותג המדובר הושעה מהאתרים שלנו לאחר שפרסם תוכן פוגעני ומשלהב".
התגובה מצטרפת לתגובה לא רשמית של אתר MyTheresa שפורסמה ביום שני כתגובה לפניה של אחת מלקוחות האתר. ״כחברה, מיי תרזה עומדת נגד אלימות וטרור בכל צורה. לא נסבול כל דיבור המעודד שנאה. החלטנו היום להוריד את המותג דודו בר אור מהמבחר שלנו. אנחנו עומדים בסולידריות עם כל מי שדורש שלום".
6 צפייה בגלריה
WWD פרשת דודו בר אור
WWD פרשת דודו בר אור
סיקור הפרשה ב-WWD
(צילום מסך)
ביממה האחרונה חצה הסיפור את גבולות התקשורת הישראלית וכתבות בנושא פורסמו ב"דיילי מייל" הבריטי, שדיווח במקביל גם על לקוחות שקוראים לחרם על האתרים שהשעו את בר אור; וביומון האופנה האמריקני החשוב WWD תיווכו את הסיפור לקהל בעולם. גם בהתייחסות לידיעה זו, בר אור לא הגיבה ל-WWD, כמו גם לפניות קודמות של ynet.
העלילה בקצרה: ביום ראשון השבוע פרסמה מעצבת הנעליים הכוויתית הפועלת במילאנו נאג'יבה חייאת, הפועלת תחת המותג Liudmila, סרטון וידיאו ארוך בחשבון האינסטגרם שלה, ובו היא מתארת את עבודתה של בר אור והשימוש שלה באלמנטים ערביים כמו גזרות כפתן ושימוש בדוגמת הכאפייה. כמו כן, חייאת שיתפה סרטון וידיאו מבוים - אותו שיתפה אתמול בר אור בחשבון האינסטגרם שלה - ובו רואים מפגינים קוראים Free Palestine ונושאים עיניים למעין חללית שפותחת עליהם אש ושורפת את העולם המערבי עם הכיתוב The West is Next - המערב הוא הבא בתור.
הסרטון המדובר הוא קטע ערוך ומעובד מתוך סרט הקולנוע "היום השלישי" ומה שעורר את הזעם בעולם הערבי הוא ההשוואה בין דעאש לחמאס - חיבור שגם גורמים מדיניים בישראל עשו מאז ה-7 באוקטובר, כתוצאה מהטבח הנוראי והאלים של חמאס באזרחי ישראל. כמו כן, לטענת מבקריה של בר אור, תפילת המואזין שבסרטון כקריאה לטרור והשמדת המערב היא מהלך איסלאמופובי וגזעני.
6 צפייה בגלריה
דיילי מייל פרשת דודו בר אור
דיילי מייל פרשת דודו בר אור
גם בדיילי מייל מתייחסים לפרשת דודו בר אור - הפעם מהצד הישראלי
(צילום מסך)
בתוך כך, מאז יום שני בערב פועלות משפיעניות אופנה ישראליות להחזרת בר אור לאתרי האופנה. משפיענית האופנה והסטייליסטית נסטיה ליסנסקי, פרסמה מדריך להסרת אפליקציות הקניות של האתרים אותו שיתפו לא מעט משפיעניות מקומיות, לצד קריאה לפעולה לשלוח הודעות לאתרים על עזיבתם בתגובה להוצאת בר אור מהאתרים. עם זאת, האקט הסימבולי הזה הוא פסיק קטן אל מול האתרים הבינלאומיים, מאחר ושוק הקניות של מותגי יוקרה בישראל קטן משמעותית.
"אני משוכנעת שנט-א-פורטה ושאר האתרים עשו שיקולים מסחריים בהחלטתם", אומרת ליסנסקי הבוקר ל-ynet. "כוח הקניה של השוק הישראלי קטן משמעותית ביחס לכוח הקניה של לקוחות ממדינות ערב. הצעד שננקט נובע חד משמעית מאינטרסים כלכליים". עוד היא מוסיפה כי בתגובה לפנייתה לשירות הלקוחות של האתר בדרישה שיסירו ממנו את כל הדאטה האישי שלה, זכתה למענה פושר במילים "אין בעיה, ננתק אותך מהאתר".
אל המהלך של ליסנסקי מצטרף מכתב שפרסמה מעצבת התכשיטים ומשפיענית האופנה אתי קובו, שמאתמול מסתובב ברשתות החברתיות עם לינק ישיר לשירות הלקוחות של נט-א-פורטה בדרישה להחזיר אל המדפים את מוצריה של בר אור, שהוסרו בעקבות לחץ של פעילים פרו-פלסטינים. קובו הזמינה את הציבור הישראלי להציף את שירות הלקוחות עם המכתב המנוסח בצורה אלגנטית ותקיפה גם יחד.
6 צפייה בגלריה
סטורי אתי קובו
סטורי אתי קובו
חסכה לעוקבות את התהליך וצירפה לינק ישיר למייל עם המכתב. אתי קובו
(צילום: מתוך אינסטגרם)
"אני מודעת לכך שגב' בר אור הביעה תמיכה בישראל, במיוחד לאחר האירועים הטרגיים של ה-7 באוקטובר, אך עמדתה לא הסיתה לשנאה או קידמה אלימות. הקהילה היהודית עמדה בפני טרגדיה עצומה, רצח העם השני בגודלו מאז השואה, ומדאיג לראות אנשים נענשים על תגובותיהם החומלות", לשון המכתב. "אני גם רוצה לציין שמעצבים אחרים, כמו אמינה מואדי, ואפילו שרה מני (שקראה להדחתה של בר אור תוך הסתה פומבית לאלימות נגד יהודים ושימוש באידיאולוגיה גזענית) הביעו את נקודת המבט שלהם על פלסטין מבלי להתמודד עם השלכות דומות. הפער בטיפול ברור ומדאיג".
המכתב מסתיים בדרישה להחזיר באופן מיידי את בר אור לאתר, תוך רמז כי הפעולה החד-צדדית מעידה על אפליה של יהודים על בסיס גזע. יש לציין כי באתר נט-א-פורטה נמכרים עדיין מוצריה של הקוסמטיקאית הישראלית מימי לוזון ושל מעצבת האופנה נילי לוטן החיה ופועלת בניו יורק, שמפרסמת בעמוד שלה התייחסויות לשחרור החטופים הישראלים בעזה. כמו כן, על אף קריאות ברשתות החברתיות על כך שמדובר בצעד אנטישמי, באתר נמכרים עיצוביהם של לא מעט מעצבים ומותגים יהודים כמו מייקל קורס, בת שבע, מותג התכשיטים מסיקה, סטיוארט וייצמן והמותג AZ Factory שהקים המעצב הישראלי המנוח אלבר אלבז.
6 צפייה בגלריה
במרכז הסערה. דורית בר אור
במרכז הסערה. דורית בר אור
במרכז הסערה. דורית בר אור
(צילום: רפי דלויה)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button