ארבע שנים לאחר מותה, המלכה אליזבת השנייה זוכה לתערוכת אופנה מקיפה שתיפתח באביב 2026 בארמון בקינגהאם בלונדון. התערוכה "המלכה אליזבת השנייה: חייה בסטייל" תציין 100 שנה מאז לידתה ב-21 באפריל 1926, וצפויה להיות הגדולה והמקיפה ביותר סביב בגדיה של המלכה. יוצגו בה כ-200 בגדים, תכשיטים ואביזרים שנלבשו לאורך שבעה עשורים של כהונה, מתוכם כמחצית ייחשפו לראשונה לציבור. מכירת הכרטיסים תיפתח בנובמבר.
בין האובייקטים שוודאי יהפכו ללהיטי אינסטגרם וישותפו ברשתות החברתיות: שמלת הכלה שלבשה לחתונתה עם הנסיך פיליפ בנובמבר 1947, זמן קצר לאחר מלחמת העולם השנייה. השמלה עוצבה על ידי נורמן הרטנל והייתה עשויה מבד סאטן דושז, שנרכש עם שוברי קצבה כמו כלות אחרות באותה תקופה; שמלת ההכתרה מ-1953; ותלבושות ממפגשים מלכותיים ברחבי העולם, שהמלכה בחרה בקפידה כדי להעביר מסר דיפלומטי סמוי דרך צבע, גזרה או רקמה.
תערוכות אופנה על בנות ובני משפחת המלוכה אינן עניין שכיח, מה שמגביר את הסקרנות סביב התערוכה החדשה. התערוכה הקודמת שהצליחה מעל למצופה הייתה "דיאנה: סיפורה האופנתי", שהוצגה לאורך שנתיים בארמון קנזינגטון בלונדון לאחר שהתארכה והתארכה בשל המבקרים הרבים שצבאו על גלריות הארמון. מלבד הצצה למלתחה של המלכה, התערוכה תציע חשיפה של תהליכי העבודה מאחורי הקלעים על תהליך עיצוב הבגדים, וייכללו בה סקיצות, דוגמאות בדים ומכתבים אישיים הממחישים את מעורבותה של המלכה בבחירת תלבושותיה.
כך, לצד תלבושות רשמיות שיצרו חייטי עילית של בית המלוכה כמו נורמן הרטנל והארדי איימס, יוצגו גם בגדים יומיומיים שאותם לבשה המלכה בבתי הנופש שלה כשהיא "לא בתפקיד" – בעיקר בגדים בסגנון מקומי כמו חצאיות טארטן סקוטיות, מעילי טוויד וגשם, וצעיפי משי מהסוג שהייתה כורכת סביב ראשה. אלו היו חלק בלתי נפרד מהאסתטיקה הכפרית שלה, רובם ממותגים שקיבלו את חותמת המלכה כמו ברברי, ברבור, פרינגל אוף סקוטלנד ואחרים. לאורך כל חייה הקפידה המלכה על עיצוב אנגלי בלבד, והיא מעולם לא לבשה חליפות של שאנל או כריסטיאן דיור הצרפתיים.
15 צפייה בגלריה


מעולם לא לבשה חליפות של שאנל או כריסטיאן דיור הצרפתיים. 2017
(צילום: Chris Jackson / Staff / Getty Images)
"הסטייל הייחודי של המלכה אליזבת הפך למזוהה ברחבי העולם, חיזק את תעשיית האופנה הבריטית והשפיע על דורות של מעצבים", הסבירה אוצרת התערוכה קרולין דה גיטו בהודעה לעיתונות, "רק עכשיו, כאשר ארכיון האופנה של המלכה המנוחה נמצא תחת אחריותו של Royal Collection Trust, אנו יכולים לספר סיפור חיים שלם דרך בחירות הסטייל המחושבות שלה – מהתפקיד הפעיל שלה כמלכה והבנתה את הכוח מאחורי הלבוש שלה, ועד לעבודה האמנותית יוצאת הדופן מאחורי כל בגד. בשנה שבה הייתה אמורה לציין את יום הולדתה המאה, התערוכה תהיה חגיגה של סגנונה הבריטי הייחודי של המלכה אליזבת ומורשת האופנה המתמשכת שהותירה אחריה".
המלכה אליזבת השנייה: אופנתית או שמרנית?
האם המלכה אליזבת השנייה, שכיהנה בשנים 2022-1952, הייתה מלכה אופנתית? אופנה היא תעשייה המתנהלת בתוך מערכת של חוקים הכוללים קולקציות מתחלפות, מגמות וסגנונות משתנים. מולה ניצבה איתנה המלכה, שבמשך 70 שנות כהונתה שמרה על סגנון אישי שהבליט את הופעתה האייקונית אל מול בליל הטרנדים המתחלפים סביב. בדומה לדמויות כמו קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל, שהופיעה תמיד בחליפות צבעוניות עם שינויים מינוריים בגזרה ובצללית – שמרה המלכה על סגנון לבוש אחיד שכלל חליפות חצאית, כובעים תואמים ותיקי נשיאה אלגנטיים מעור.
למעשה, התערוכה החדשה אינה תערוכה על אופנה, אלא על סגנון אישי. בעוד הנסיכה דיאנה המנוחה, שנהרגה ב-1997, הייתה חלק מתעשיית האופנה כפיגורה המצטלמת לשערי מגזינים כמו ווג או וניטי פייר, מתחככת עם צלמים-חברים כמו מריו טסטינו ומקפידה ללבוש מעצבים עכשוויים שפעלו באותו עשור כמו ג'ון גליאנו וג'יאני ורסאצ'ה – הרי שהמלכה אליזבת השנייה שימשה כאי של יציבות סגנונית. הפעם היחידה שהתחככה בגלוי עם תעשיית האופנה הבריטית הייתה כשהתארחה בשורה הראשונה בתצוגה של המעצב הצעיר ריצ'רד קווין במסגרת שבוע האופנה בלונדון ב-2018.
15 צפייה בגלריה


"המלכה הייתה מודעת מאוד לעוצמה של אופנה". 2020
(צילום: Getty Images / Anadolu Agency)
המלכה העניקה לקווין, אז עוד מעצב אנונימי, פרס על שמה כחלק מתמיכה של מועצת האופנה הבריטית. "זה תענוג גדול להיות בשבוע האופנה בלונדון", אמרה המלכה לקהל שהופתע מנוכחותה. "תעשיית האופנה שלנו – מבדי הטוויד ועד האופנה ברחוב קרנבי – ידועה בזכות אמנות יוצאת דופן במשך שנים רבות, וטקסטיל ברמה עולמית. כמחווה לכל אלו שתרמו לאופנה הבריטית, אני רוצה להציג את הפרס הזה לכישרונות צעירים חדשים". לאחר מותה, הקדיש קווין קולקציה שלמה לסגנונה.
15 צפייה בגלריה


באחד הראיונות הנדירים שהעניקה, אמרה המלכה: "אני לא יכולה ללבוש בז', כי אף אחד לא יידע מי אני"
(צילום: Max Mumby/Indigo / Getty Images)
"המלכה הייתה מודעת מאוד לעוצמה של אופנה", אמר סטיבן ג'ונס, מהכובענים המפורסמים בבריטניה, בריאיון לווג, "היא ידעה כי המראה שלה הוא מטאפורה שבה ניתן להשתמש בדרכים רבות". השמלות, צבעי הפסטל וכמובן הכובעים האייקוניים של המלכה, הפכו עבור ג'ונס למקור השראה. במיוחד הדגיש את שמלת ההכתרה המיתולוגית, שעוצבה כך שתכלול את סמלי כל מדינות חבר העמים הבריטי – יצירה שהיא גם הצהרה פוליטית.
כמונרכית בעלת השלטון הארוך ביותר בבריטניה, סיפקה המלכה אליזבת השראה לעולם האופנה, אולם תרומתה הגדולה הייתה באחידות הופעותיה, ששידרו סגנון נצחי, סמל ליציבות, ביטחון ומסורת שאינה ניתנת לערעור. הבחירה בצבעוניות בולטת, עזה ובוהקת כמו אדום עגבנייה, ורוד פוקסיה וטורקיז, נבעה מטעם אישי, אך טומנת בחובה גם תפקיד ציבורי: הבלטה.
15 צפייה בגלריה


"המלכה האמינה שאם מישהו עמד שעות בתור כדי לראות אותה – מגיע לו לראות אותה באמת"
(צילום: Samir Hussein / Getty Images)
צבעים אלו סייעו להבליט את המלכה באירועים רבי משתתפים ובעיני נתיניה. אנג'לה קלי, יועצת הלבוש האישית של המלכה במשך למעלה מעשור, הסבירה כי בחירה זו הייתה החלטה מובהקת ולא שרירותית. "המלכה רצתה להיות נראית ולהיות זכורה. היא ביקשה בגדים שלא רק יבלטו בקהל, אלא גם יכבדו את המסורת", אמרה קלי. "המלכה האמינה שאם מישהו עמד שעות בתור כדי לראות אותה – מגיע לו לראות אותה באמת".
במובנים רבים, המלכה אליזבת ה-II לא רק לבשה בגדים – היא לבשה תפקיד. כל חליפה, כל כובע, כל סיכה שענדה על החזה, נבחרו בקפידה ושימשו כחלק ממערכת סמלים שתקשרה מסר של ריבונות, מסורת ונוכחות. התערוכה הקרובה ודאי תציע מבט רחב לא רק על התלבושות הצבעוניות שהחליפה, אלא גם על השקפת עולמה כמי שהאמינה בכוחו של ייצוג חזותי לשדר מסר ברור של המשכיות וביטחון. בעולם משתנה, היא נותרה דמות יציבה – גם בזכות הדרך שבה בחרה להתלבש. וכמו שאמרה בעצמה באחד הראיונות הנדירים שהעניקה: "אני לא יכולה ללבוש בז', כי אף אחד לא יידע מי אני".














