בשנת 2015 הציגה המעצבת סבינה מוסייב בשבוע האופנה תל אביב בפעם הראשונה, ושנתיים לאחר מכן הציגה בו שוב במסגרת חממת המעצבים של מפעל הפיס. הקניינים הספורים שהגיעו לארץ לפני עשור, ובראשם אריה אסרף הקנדי, פתחו עבורה הזדמנות להכרה בינלאומית, מהשאיפות של מעצבים ישראלים רבים – תוצאה של שוק מקומי קטן וייצור יקר.
מוסייב החלה למכור ברשתות כמו אנתרופולוג'י ומאז ביססה את שמה בעולם, בעיקר בשוק האמריקני, בו היא מוכרת בחנויות ובאתרים המקוונים של סאקס פיפת' אווניו, רבולב, שופבופ ואחרים, וזאת לצד מכירה לבוטיקים ברחבי המדינה. בנוסף היא מוכרת את עיצוביה באוסטרליה ובחלק ממדינות אירופה, שם גם ייפתח בקרוב אתר מכירות ייעודי, בנוסף לזה האמריקני והישראלי.
ההשקעה בפעילות הנרחבת בעולם הובילה לכך שמוסייב הורידה הילוך בשוק המקומי, לפחות כלפי חוץ. בתקשורת כמעט לא הופיעה בשנים האחרונות, ולפני כמה חודשים סגרה את הבוטיק היחיד בשוק הפשפשים ביפו (שפועל לצד חנות הצמודה למשרדי המותג בכפר סבא).
החודש השיקה חנות דגל חדשה, בוהקת ורחבת ידיים בעיצוב רוני קרן במרכז עזריאלי שרונה, הפרוסה על פני 190 מ"ר. "בשלב זה אין כוונה לפתוח חנויות נוספות ברחבי הארץ", מציינת מוסייב. "חיפשנו חלל גדול במיקום מרכזי, ורוב חנויות הרחוב בתל אביב קטנות. החנות מציעה חוויית קנייה עם חניה צמודה וגישה נוחה".
המעבר הגיאוגרפי מחנות רחוב ביפו למרכז קניות במרכז תל אביב אינו השינוי היחיד שהיא מתכננת. מי שהתחילה את דרכה כמעצבת קז'ואל מסקרנת, פיתחה בחמש השנים האחרונות כתב יד שכלל בעיקר שמלות יום וערב בסגנון בוהו רומנטי-זוהר, שהתאימו ללקוחות שחיפשו "בגד לאירוע". "לאחר הקורונה היה זינוק משמעותי בכל העולם בתחום בגדי ערב שבו פעלנו, ועכשיו יש רגרסיה שאפשרה לנו להתחבר לרוח הראשונית של המותג", היא אומרת.
"כשהקמנו את המותג ב-2011, שאפתי ללוות לקוחות בשלל אירועי חיים – מבוקר עד ערב. קולקציית החורף הנוכחית שנמכרת בחנויות היא האחרונה תחת כנפי הערב בצורה מובהקת", היא מוסיפה ונותנת הצצה לצפוי בעונה הבאה. "קולקציית אביב-קיץ 2025, שתושק בסוף פברואר, תהיה יותר מגוונת ועשירה בבגדי קז'ואל משודרג, בעוד בגדי הערב פוצלו לטווח רחב של דגמים – משמלות קלילות לערב ועד שמלות זוהרות לשטיח האדום. זאת קולקציה שמאוד קרובה לי לליבי ונכונה לרוח התקופה".
מאחורי המהלך הזה עומד ניתוח כלכלי ורגשי מעניין. "הייתה תקופה שלקוחות השקיעו באופנה בעיקר לאירוע גדול, והיום הרצון הוא להשקיע בעצמם", היא מחדדת. "אני לא יודעת אם זה מגיע ממקום של צניעות, אלא של פרקטיות. היום אתה רוצה להשקיע במוצר – לא לקנות מוצר. אתה רוצה שהוא יעבוד בשבילך בארון, ושיהיה רב-עונתי. ל'אריכות ימים' יש ערך מאוד גדול באופנה".
בחנות החדשה – הממוקמת בקומה השנייה של המרכז, לוקיישן מעט מוסתר מחנות רחוב – תוכלו למצוא את הקולקציה החדשה לצד קו שמלות כלה מוכנות למכירה מהקולב, זירה חדשה שאליה נכנסה מוסייב, הנמכרות בטווח שמתחיל ב-895 שקל לטופ ועד 4,295 שקל לשמלת שיפון רקומה. זהו מהלך שבעבר הציעו מעצבים רבים (נעמה בצלאל, דורין פרנקפורט, לדוגמה) ומרגיש כמו צעד הגיוני ורלוונטי בצוק העיתים שבפתחו אנו עומדים.
"כמה מהפכני זה שאת יכולה ללכת לקנות שמלת כלה בקניון", היא אומרת על המהלך שצפוי להתרחב בעונה הבאה. "אני מרגישה שאני מכבדת את הזמן והארנק של הלקוחות שלנו, שמבינות היום שיש להן מספר אפשרויות לרכוש שמלת כלה. לקוחה כבר לא חייבת ללכת לשמונה מדידות עם כל הפמליה המשפחתית – היא יכולה להיראות במיטבה גם בשמלה מושקעת מהקולב. זה עניין של בחירה. לא רק בתוצאה או במוצר, אלא בחוויה עצמה".
איפה אנחנו תופסים אותך עכשיו?
"במשרד שלי בסטודיו שבכפר סבא. כשפתחנו כאן ב-2011, כולם אמרו לי 'מה יש לעשות בכפר סבא? מי יבוא? כל התעשייה נמצאת בתל אביב', אבל האמנו שאם המוצר יהיה אטרקטיבי, הלקוחות יגיעו – והן הגיעו".
מה צפויות הלקוחות למצוא בקולקציה החדשה?
קולקציית החורף, שנמכרת עכשיו בהנחת סוף עונה של 30 אחוז, מציעה שלל שמלות יום בגזרות מגוונת, לרבות שמלות שיפון עם שרוולים ארוכים (רב-עונתיות), לצד שמלות וחליפות ערב עשויות קטיפה או פאייטים – החל בשמלות מיני סקסיות ועד שמלות צנועות שיתאימו גם לנשות המגזר הדתי. באתר גם מוצעת חטיבת פריטי עודפים בהנחות של 70 אחוז, הזדמנות לרכוש פריטים על-זמניים במחירים נוחים.
עד כמה חשוב לך שהקולקציה תתכתב עם טרנדים עונתיים?
"זה נושא רותח בסטודיו", היא נאנחת. "מאז ומעולם, אני מאמינה שהמינון חייב להיות מדויק בין המוכר לצד החדש והמרגש. החיבור בין השניים מוביל לפיצוח המוצר האולטימטיבי. אני בחיפוש מתמיד אחרי האיזון. זה חלק מהפרספקטיבה הנשית שלי על עיצוב, מאחר שאני מרגישה שיש הבדל בין גברים מעצבים לנשים מעצבות. עבורי, לבוא לסטודיו בבוקר ולעצב זה אקט של נתינה, של אהבה, חגיגת נשיות. אני באה לתת – לא להפגין את היכולות שלי. איך זה בא לידי ביטוי? בהחלטות עיצוביות. הצורך של הלקוחה מגדיר את המידה שבה העיצוב או הרעיונות שלי יבואו לידי ביטוי במוצר".
כיצד המלחמה השפיעה על קולקציית סתיו-חורף 2024-25 בעיצובך?
"המלחמה לא השפיעה על העיצוב עצמו, כמו על הפעילות הבינלאומית שלנו. בוטיקים מסוימים בארצות הברית הפסיקו לעבוד עם המותג בפתאומיות. אפשר לחשוב שזה מסיבות אחרות, אבל זה קרה".
פריט מפתח בקולקציה:
"שמלות. באופן אישי, תמיד כשיש התלבטות, אני בוחרת בשמלת שיפון. היא יפה עם ז'קט עור או סוודר מעל בחורף, ומתאימה לאירוע קיץ קליל".
מידות: XS-XL. לדברי מוסייב, המידות נדיבות.
מחירים: חולצות, 1,290-590 שקל; מכנסיים, 790-590 שקל; חצאיות, 995-690 שקל; שמלות, 1,690-890 שקל; אוברולים, 1,090-950 שקל; ז'קטים, 1,390-1,190 שקל. המחירים הינם לפני הנחות סוף עונה של 30 אחוז.
להשיג באתר ובחנות הדגל החדשה, מרכז עזריאלי שרונה; ובשואו-רום, הסדנה 6ב', כפר סבא. שעות פתיחה: א'-ה', 19:00-10:00; ו', 14:00-10:00