חזרתה של החממה לפעילות צפויה לסייע למעצבי אופנה צעירים בתמיכה כספית ובליווי מקצועי. Har בעיצוב הילה ברודי

חממת מפעל הפיס לאופנה 2022: המעצבים הצעירים שזכו ב-100 אלף שקל

תוכנית התמיכה במעצבי אופנה ישראלים חוזרת לאחר הפסקה של שנה. במה השתנו התנאים ואיזה כלים נחוצים היום כדי לפתח מותג מצליח בתקופה של מציאות משתנה?

פורסם:
חממת מפעל הפיס לאופנה חוזרת לפעילות, לאחר שאשתקד בחרו במפעל הפיס להשיק את תוכנית "מאיץ אופנה", שבה השתתפו מעצבים רבים במטרה לקבל כלים שיווקיים, מסחריים וכדומה. חזרתה של החממה לפעילות צפויה לסייע למעצבי אופנה צעירים בתמיכה כספית ובליווי מקצועי. שישה מותגים נבחרו השנה לחממה מתוך תריסר מעצבים ומותגים שהגיעו לשלב הגמר והציגו ביום שני שעבר בפני ועדה מקצועית שכללה את המנהל הקריאטיבי שגיב גלעם, מעצבת האופנה אירה גולדמן, היועצת העסקית מיכל צ'יטיאט, בעל בוטיק בגדי הגברים Ossef by סהר שלו, ומנכ"ל ובעלים קבוצת האופנה 911 אורי רייז.
10 צפייה בגלריה
House of Jaffa בעיצוב גולן פרידמן ואדי גברילידיס
House of Jaffa בעיצוב גולן פרידמן ואדי גברילידיס
House of Jaffa בעיצוב גולן פרידמן ואדי גברילידיס
(צילום: Haydon Perrior)

המעצבים שנבחרו השנה מרכיבים רשימה מגוונת ורלוונטית, הכוללת שמות מוכרים יותר ופחות. המוכר ביותר הוא המותג House of Jaffa של המעצבים גולן פרידמן ואדי גברילידיס, שהושק באפריל השנה בשבוע האופנה קורנית תל אביב. המותג הוקם כששב פרידמן לישראל לאחר שהיה פעיל במותג אופנה בינלאומי בלונדון והלביש מפורסמות רבות. עוד בזוכים: גילי פלג מהמותג Forest; הילה ברודי מהמותג העולה Har, הפועל בזירת הקיימות; יערה ארגמן מהמותג Familiar Feeling; נוי פרימור ודנה אקוס – בעלות המותג Above; ונועה טרלובסקי – אופנת ברכה אוריגינל'ס – היחידה שלא מנפנפת בשם מותג בינלאומי.
10 צפייה בגלריה
Above בעיצוב נוי פרימור ודנה אקוס
Above בעיצוב נוי פרימור ודנה אקוס
Above בעיצוב נוי פרימור ודנה אקוס
(צילום: דנה אקוס)

כל אחד מהמעצבים בחממה זכה במענק כספי בסך 100 אלף שקל וליווי מקצועי של שגיב גלעם ואירה גולדמן, שמגיעים עם ניסיון מוכח ועשיר בתעשיית האופנה ושלל תפקידי עיצוב והוראה. בתום החממה תוקם חנות פופ-אפ שבה ימכרו המעצבים את הקולקציות שלהם. זאת בניגוד לשנים קודמות, שבהן הציגו הזוכים את עיצוביהם בתצוגה במסגרת שבוע האופנה של תל אביב. בתוך כך, כדאי להתעכב על המענק הכספי, שירד השנה מ-120 אלף שקל (המענק שניתן לזוכים בחממות שלוש-שש) ל-100 אלף שקל. בכלל, המענק במגמת ירידה, לאחר שבתחילת דרכה העניקה חממת מפעל הפיס סכום של עד 150 אלף שקל, שבחממה השנייה ירד לסכום של עד 140 אלף שקל.
10 צפייה בגלריה
אופנת ברכה אוריגינל'ס בעיצוב נועה טרלובסקי
אופנת ברכה אוריגינל'ס בעיצוב נועה טרלובסקי
אופנת ברכה אוריגינל'ס בעיצוב נועה טרלובסקי
(צילום: יעל רסנר)

"אנו גאים להוביל, זו השנה השביעית, את מיזם חממת הפיס לאופנה", מסרה הבוקר דולין מלניק, מנהלת אגף התרבות והאמנות במפעל הפיס. "פעילות החממה זכתה להצלחה גדולה בשנים האחרונות, ואין לי ספק כי תמיכת מפעל הפיס מסייעת להפוך את צעדיהם הראשונים של מעצבי אופנה בישראל לבטוחים ויציבים יותר ומעודדת אותם להמשיך לחלום וליצור גם בימים אלה. כולי תקווה שהחזרה לשגרה תאפשר חגיגה אמיתית של פירות היצירה בתחום עיצוב האופנה".
החממה החלה בשנת 2015 עם מענק של עד 150 אלף שקל – ולאורך השנים ירד הסכום: בחממה השנייה הוא עמד על 140 אלף שקל, ומהחממה השלישית ואילך על 120 אלף שקל. עכשיו הוא עומד על 100 אלף שקל. מה התכווץ בדרך?
"יש לנו נושאים ופרויקטים ואתגרים נוספים, ואנחנו צריכים לשחק עם התקציב שיתאים לכל המשימות של המועצה לתרבות של מפעל הפיס. המענק ירד ל-100 אלף שקל גם בגלל מגבלות תקציב וגם בגלל שחלק מתוכנית החממה מסבה את התמיכה לתחומים נוספים כמו שעות ייעוץ לשיווק דיגיטלי, יחסי ציבור או פיתוח עסקי – שעליהם אנחנו משלמים. אלו דברים שלא היו קיימים קודם והם עולים כסף. המענק של 100 אלף שקל מיועד רק לפיתוח הבגדים. זאת בעצם חבילה שבנויה אחרת והסכום הכולל גלום בה".
10 צפייה בגלריה
Familiar Feeling בעיצוב יערה ארגמן
Familiar Feeling בעיצוב יערה ארגמן
Familiar Feeling בעיצוב יערה ארגמן
(צילום: דור שרון)

שני מותגים זוכים השנה, Har ו-Forest, נמכרים בבוטיק Ossef by של אחד מחברי הוועדה סהר שלו. מהן התקנות של הוועדה כדי ליצור שקיפות במקרים שבהם יש קשרים עסקיים בין חברי הוועדה, שפועלים בתחום האופנה, לבין המועמדים?
"אנחנו מתמודדים עם השאלה הזאת כל הזמן, כי תעשיית האופנה בישראל קטנה מאוד. סהר היה מנוע מלהשתתף בדיון על המעצבות. כל חברי המועצה ממלאים גילוי נאות ביחס למתמודדים אפשריים בכל תחום".
10 צפייה בגלריה
Forest בעיצוב גילי פלג
Forest בעיצוב גילי פלג
Forest בעיצוב גילי פלג
(צילום: בר אלון)

זו החממה הראשונה שלא תציג במסגרת שבוע האופנה תל אביב. האם הזוכים השנה לא יפסידו מכך?
"אנחנו מאוד מצטערים על כך, מאחר ששבוע האופנה הוא אירוע חשוב ומשמעותי. בעולם אידיאלי, היינו עושים גם וגם: להציג בשבוע האופנה ולמכור בחנות פופ-אפ. לדאבוני, זה לא אפשרי. כרגע בחרנו בכיוון שמקדם את המעצבים בערוץ מסחרי בתוך חנות, שלרובם זה צעד חדש. ימים יגידו אם המהלך הזה עובד. אנחנו כל הזמן בוחנים את עצמנו".
10 צפייה בגלריה
דולין מלניק
דולין מלניק
"בעולם אידיאלי, היינו עושים גם וגם: להציג בשבוע האופנה ולמכור בחנות פופ-אפ". דולין מלניק
(צילום: רפאל מלניק)

אשתקד הצגתם את תוכנית "מאיץ לאופנה". מה המסקנות שלכם מהתוכנית? האם היא תמשיך לשנה נוספת?
"המודל שבחנו ונראה מאוד נחוץ ומועיל הוא של שנה מאיץ, שנה חממה, שמאפשר ליותר מעצבים ליהנות מתמיכה וליווי. הבנו שהמאיץ נותן הרבה ידע וכלים מועילים, ואנחנו שוקלים להפוך את המאיץ למעין מכינה לחממה. כלומר, רק לאחר השתתפות במכינה תוכל לגשת לחממה. הגענו למסקנה שהתוכנית היא כלי עבודה הכרחי להצלחת העבודה שלהם כמעצבים, והם יוכלו להפיק את המירב והמיטב כשהם יהיו חלק מהחממה".
10 צפייה בגלריה
Har בעיצוב הילה ברודי
Har בעיצוב הילה ברודי
Har בעיצוב הילה ברודי
(צילום: דנה כספי לביא)

האם מי ממשתתפי התוכנית משתתף גם בחממה?
"שניים מתוך משתתפי החממה, Har ו-Forest, היו במאיץ. בחממות הקודמות היה ליווי של מנטור מקצועי שעזר בבניית הקולקציה והיה ליווי עסקי. בגלל שארבעה מהחברים בחממה לא היו במאיץ – החממה תענה על צרכים נוספים כמו ליווי רחב יותר שיעסוק בשיווק דיגיטלי ויחסי ציבור. בסופו של התהליך, נפתח חנות פופ-אפ משותפת שתמכור את הקולקציות החדשות שלהם לצד טי שירט בשיתוף רשת סטורי שהכנסותיה קודש לתרומה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button