אדוארד הורנימן. מג'נטלמן - לפושע

דוכס וגנגסטר: המשמעות מאחורי הבגדים של "הג'נטלמנים"

בסדרה "הג'נטלמנים" יש טשטוש גבולות בין מעמד האצולה לפושעים קשוחים - בסוף כולם לובשים חליפות תפורות היטב ועונדים שעוני יוקרה. או טרנינג ותחפושת מופרעת של תרנגול, תלוי בסצנה. אז מי לבש מה - ולמה?

פורסם:
בפתיחת הפרק האחרון בסדרה "הג'נטלמנים", עומד סטנלי ג'ונסטון, מהגנגסטרים הקשוחים בסדרה, כשלצידו חייט הנועץ סיכות בז'קט הטוויד שלו. "אני מאמין גדול בחשיבותה של חייטות כדרך להבעה עצמית", מצהיר ג'ונסטון, במה שנשמע תחילה כמו מניפסט על חשיבותה של אלגנטיות, ומתפתח לאופן שבו אנו יכולים באמצעות בגדים לעטות על עצמנו במרמה דמות אחר. "אין שום דבר רע בהליכה בתלם, כל עוד אתה יודע שאתה הולך בתלם. על אף שאני מתלבש כאחד העדר, יש מספר סימנים מרמזים שמסגירים לעין הבוחנת את העובדה שאני, למעשה, זאב...בעור של כבש". את הסצנה חתם במשפט: "חליפה חדשה לעידן חדש".
סדרת הפשע החדשה של גיא ריצ'י בנטפליקס, המבוססת על סרטו מ-2019, מובילה ביד אמן את הצופה אל מסקנה אחת: אין הבדל בין ג'נטלמנים לגנגסטרים, רק שהראשונים מצליחים להסוות את הפשעים שלהם. ריצ'י מדגים זאת באמצעות סיפורו של אדוארד הורנימן, דוכס הלסטד הנאה, שבעל כורחו נקלע לעסקי סמים מפוקפקים שהוריש לו אביו. לאורך שמונת פרקי הסדרה הוא עובר טקס חניכה שמעצב את זהותו מחדש: מג'נטלמן בעל נימוסים והליכות שלא היו מביישות את חנה בבלי ומלך אנגליה, לארכי-פושע שלא חושש לפרק בידיים את יריביו.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הג'נטלמנים"
מתוך "הג'נטלמנים"
אדוארד הורנימן. מג'נטלמן - לפושע
(צילום: באדיבות נטפליקס)
את טשטוש הגבולות בין גנגסטרים לג'נטלמנים עושה ריצ'י גם בעזרת סגנון: אחוזות מעוצבות בעלות עיצוב אנגלי שמרפרר למשפחות אצולה, גינונים ונימוסים הכוללים שפה וקודים דומים, מועדוני חברים שבהם מתנהלות פגישות דיסקרטיות, וספורט לבן כמו גולף, שבו שתי הקבוצות נמצאות במרוץ אל הגומה בדשא. יותר מהכול - הוא עושה זאת באמצעות בגדים שמטשטשים את ההבדל בין שתי הקבוצות, עד כי לא ניתן לזהות מי מהשניים רכש את חליפתו ברחוב החייטים הנודע "סביל רואו" בלונדון, שם נתפרות החליפות הטובות והיקרות על פי מידה, והאם שעוני יוקרה של חברות כמו "אומגה" ו"ג'רר פרגו" בשווי מאות אלפי דולרים ליחידה, נרכשו כדין או שנלקחו מידיים קטועות ומדממות.
"המלתחה של אדי הייתה נושא שיחה מרכזי, מאחר שהוא לא ג'נטלמן מובהק בתחילת הסדרה. הדמות שלו מתפתחת להיות ג'נטלמן", הסבירה מעצבת התלבושות של הסדרה לולו בונטו בריאיון לאתר IndieWire. "לכן, בתחילת הסדרה התחלתי עם מלתחה של חייל שחוזר הביתה ומנסה לעשות סדר, ומפרק לפרק, הסגנון שלו מתחיל להתעצב עד שהוא מגלה את הגנגסטר שבתוכו. את הסדרה הוא מסיים כשהוא לבוש אחרת לגמרי ממה שראינו אותו לראשונה בתחילת הפרק הראשון: מז'קט של חברת ברבור שהוא לבש בהתחלה (ומזוהה עם אופנת אאוטדור בריטית, א״י), עד למראה שלו בסוף, לבוש חליפה שנתפרה למידותיו".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הג'נטלמנים"
מתוך "הג'נטלמנים"
מתחיל כחייל
(צילום: Christopher Rafael/Netflix)
אופנה, מעצם היותה מערכת של קודים המאפשרת לזהות מעמד, מגדר, השתייכות לקבוצות מסוימות וכו' - פועלת כאן כדי לגרום בלבול מכוון לצופים. עין מיומנת תזהה כאן אלמנטים אופנתיים המזוהים עם החברה הגבוהה באנגליה כמו ז'קטים של חברת ברבור עם צווארוני קורדרוי, סריגים בטכניקת Fair Isle (המאפשרת יצירה של דוגמאות במספר צבעים) ודוגמאות הפפיטה בשחור ולבן שמופיעות על ז'קטים מצמר וכובעי Newsboy Cap - אותן מגבעות שטוחות שחובש מנהל האחוזה, ג'פרי סיקומב.
לצידם תמצאו פריטי לבוש, בישום ואביזרים שנוצרו לסדרה במיוחד על ידי ארבעה מותגי יוקרה בריטים: Ettinger London, Truefitt & Hill, Henry Poole & Co Savile Row ו-Avantcha Tea. כשריצ'י רוצה לסמן שכבה נמוכה של פושעים, כמו חבורת הפשע המתפללת לישו מליברפול, הוא מלביש את אחד מחברי הכנופיה בסט טרנינג צבעוני עם לוגו של המותג האיטלקי סרג'יו טקיני, מותג זול יחסית (מחירו של סט דומה יעלה לכם 250 דולר) שהחל את דרכו כמותג לבגדי טניס וכיום בעיקר מזוהה עם חברים צעירים בכנופיות רחוב.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הג'נטלמנים"
מתוך "הג'נטלמנים"
פושעים לבושים היטב
(צילום: באדיבות נטפליקס)
על אף שתי דמויות דומיננטיות של נשים - סוזן גלאס, מנהלת משפחת הפשע שבראשה עומד אביה, וסברינה הורנימן, דוכסית הלסטד ואמו של אדוארד - זוהי סדרה שחוגגת אופנת גברים. לאורך הסדרה שומרות הנשים על סגנון של "יוקרה שקטה" ואלגנטיות מינימליסטית שלעתם מופרת על ידי פריטי וינטג', או פריטי יוקרה כמו חליפה אדומה של סטלה מקרטני ומעילים של ראלף לורן לצד כובעים בעלי רשת שחורה להלוויות (בכל זאת, גנגסטרים זה רצח).
5 צפייה בגלריה
מתוך "הג'נטלמנים"
מתוך "הג'נטלמנים"
(צילום: Christopher Rafael/Netflix)
יותר מהכול, "הג'נטלמנים" תיזכר בזכות סצנת התרגול המופרעת, שבה נדרש האח הבכור פרדי לסלק את חובו כשהוא שר לבוש בתחפושת של תרנגול, שכבר זכתה לכינוי "קוק קוטור" - משחק מילים של תרנגול וזין. את התלבושת יצרה בונטו מנוצות אמיתיות בהזמנה אישית. "גיא היה נרגש מזה מההתחלה, בעוד האנשים של נטפליקס היו קצת עצבניים לגבי זה כי זה נראה קצת מוגזם", סיפרה, "אבל היו רגעים שבהם, כמעצבת, פשוט הייתי צריכה לומר, 'בבקשה תאמינו לי, תסמכו עליי'. והם באמת סמכו ואפשרו לנו יד חופשית לאחר שהם צפו בשני פרקים".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הג'נטלמנים"
מתוך "הג'נטלמנים"
"קוק קוטור"
(צילום: Christopher Rafael/Netflix)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button