בית האופנה הראה לו את הדרך החוצה. ג'ון גליאנו ודוגמניות בתצוגה של דיור, 2009

מג'ון גליאנו ועד קניה ווסט: איך עולם האופנה מתייחס לגזענות

מנכ"לי מותגים שפוטרו בעקבות אמירות לעובדים, פריטים שהוסרו מהמדפים לאחר סערה ציבורית ומעצבים שאיבדו את מעמדם הנחשב – המקרים שתעשיית האופנה לא תשכח במהרה

פורסם:
סיום ההתקשרות העסקית של מותגי האופנה בלנסיאגה ואדידס עם קניה ווסט בשבוע האחרון הוביל לסיום, לפחות עד כה, של הקשר בין עולם האופנה לפרשת ההתבטאויות הגזעניות והאנטישמיות של הראפר בן ה-45. מאחר שצפוי קרב על זכויות היוצרים של המותג Yeezy, כאשר כל צד טוען כי הוא שייך לו, פרשת ווסט מול אדידס עוד רחוקה מסיום. עם זאת, בניגוד למקרים קודמים שבהם הצביע הקהל על מותגים בדרישה לסיום התקשרות עם שותף זה או אחר באווירת "תרבות הביטול", לבלנסיאגה ולאדידס לקח זמן רב עד שהודיעו על סיום ההתקשרות העסקית עם ווסט. אולי חשבו שיתנצל, שהקהל ישכח. לא זה ולא זה קרו. ובמקרה של אדידס, התגובה המאוחרת עלולה להמשיך לעלות להם ביוקר.
רגע לפני ההתבטאויות הגזעניות והאנטישמיות: קניה ווסט על המסלול של בלנסיאגה

בשנים האחרונות הפכו מותגי אופנה למוקד ביקורת של הציבור. פרסומים על התנהלות ארגונית רעילה ו/או אמירות סקסיסטיות של בכירים בחברות אופנה שהופצו בתקשורת הובילו לפיטורים, כמו, לדוגמה, אמירות סקסיסטיות של מנכ"ל ויקטוריה'ס סיקרט או המקרה של יעל אפללו, מייסדת ומנכ"לית Reformation, שפרשה לפני כשנתיים מהמותג לאחר תלונות של עובדים על אמירות גזעניות מצידה. מקרה נודע אחר היה של מנכ"ל חברת האופנה לצעירות "ברנדי מלוויל", סטפן מרסן, שהואשם באמירות גזעניות ואנטישמיות לפי פרסום עדויות של עשרות עובדים ועובדות בארצות הברית; ובנוסף פיטר עובדות שלא התיישרו לפי אידיאל היופי שמקדמת הרשת. "כל מי שלא בלונדינית, רזה, לבנה וצעירה – פוטרה", נטען בכתבה. מרסן התנצל, אך לא התפנה מתפקידו. מודה ועוזב ירוחם.
במקביל, עמדו חברות אופנה רבות תחת מתקפה בעקבות פריטי לבוש שנתפסו כגזעניים והורדו מיד מהמדפים, כמו מחזיקי מפתחות עם בובות של המותג פראדה, שיחד עם גוצ'י הואשמו בגזענות ובלאקפייס – אותה מסורת מפוקפקת שבה שחקנים לבנים גילמו דמויות שחורות על ידי צביעת פניהם. בפראדה הסירו מהמדפים מחזיק מפתחות שעליו דמות של ספק אדם-ספק קוף, שנמכר כקישוט לתיקי היוקרה של המותג במחיר 550 דולר. כלפי גוצ'י הוטחה ביקורת על סריג גולף שחור עם דוגמה של שפתיים אדומות גדולות. גם במקרה זה, הפריט הוסר מיד מהמדפים.
הוסר מהמדפים. הסריג של גוצ'י

בין המקרים הבולטים הנוספים היו רשת האופנה זארה, שהתנצלה על חולצת ילדים עם כוכב צהוב שהעלתה אסוציאציות של הטלאי הצהוב שנדרשו יהודים ללבוש בשואה (כשהתכוונה בכלל לייצר חולצת שריף), באנתרופולוג'י התנצלו והורידו מהמדפים תיק מבד כאפייה (בעקבות ביקורת על השימוש המסחרי והמנותק מדוגמת הבד הפלסטינית) ובמותג האופנה KTZ התנצלו לאחר שיצרו מעיל בדוגמה שהועתקה מבני האינואיטים (ילידי גרינלנד). אלו רק דוגמאות בודדות לשצף של מקרים על הגבול בין גזענות, ניתוק וניכוס תרבותי.
בעידן של "תרבות ביטול" ותקינות פוליטית שבה אסור להכעיס אף אחד וצריך לשמור על הפה מאמירות שעלולות להיתפס כשנויות במחלוקת – מותגים רבים לא לוקחים סיכון. הם מעדיפים לא להישאב לנושאים טעונים ונפרדים מפרזנטורים שסרחו ועלולים להוביל אותם להתדרדרות או לחרם עולמי. לרוב הם מנתקים את הקשרים העסקיים והתדמיתיים לאחר לחץ ציבורי; אבל אפשר ללמוד גם מדיור, שלא חתכו את הסכם המיליונים שלהם עם ג'וני דפ בזמן המשפט שניהל מול אמבר הרד. בדיור קטפו את הפירות לאחר שדפ ניצח במשפט ודעת הקהל העולמית התהפכה לטובתו. ובכל זאת, ההימור לא תמיד משתלם ויש מי שעדיין מתאוששים מאמירות גזעניות, קסנופוביות ואנטישמיות. הנה שלושה מקרים שתעשיית האופנה לא תשכח מהר מדי.

האנטישמיות של ג'ון גליאנו

המקרה של מעצב האופנה ג'ון גליאנו הוא אחד המפורסמים של מי שאמירותיו המיטו עליו חורבן. מי שהיה למעצב המפורסם ביותר בעולם, המנהל האמנותי הכול יכול של כריסטיאן דיור, פוטר מתפקידו ומהמותג הנושא את שמו (שניהם בבעלות תאגיד היוקרה LVMH) בעקבות התבטאויות אנטישמיות. בשנת 2011 פורסם סרטון וידיאו של המעצב מקפה לה פרל בשכונת המארה בפריז, תוקף מילולית בני זוג שישבו בשולחן סמוך. את אחד מהם כינה "אסייתי מלוכלך" ואת זוגתו "זונה יהודייה", תוך שימוש באמירות אנטישמיות ואף הצהרה: "אני אוהב את היטלר".
(האמירות האנטישמיות של ג'ון גליאנו ב-2011)
כמו במקרה של אדידס ובלנסיאגה – גם בדיור התמהמהו עם התגובה. בעל הבית היהודי של דיור דאז, סידני טולדנו (כיום יו"ר ומנכ"ל LVMH) הראה לו את הדרך החוצה מיד, אולם הוא פוטר באופן פומבי רק לאחר ארבעה חודשים מחשיפת המקרה. עם זאת, צריך לזכור כי בשנת 2011 האקלים הציבורי פעל ללא רשתות חברתיות חזקות כמו אינסטגרם.
3 צפייה בגלריה
ג'ון גליאנו בתצוגת אופנה של דיור, 2010
ג'ון גליאנו בתצוגת אופנה של דיור, 2010
התמודד באותם ימים עם התמכרות לסמים ולאלכוהול. ג'ון גליאנו בתצוגת אופנה של דיור, 2010
(צילום: Getty Images)
גליאנו עצמו – שהתמודד באותם ימים עם התמכרות לסמים ולאלכוהול – הלך לגמילה, עבר תהליך קבלה מחדש על ידי תעשיית האופנה והקהילה היהודית (כמו מפגש עם הקהילה היהודית בלונדון שיזם הרב בארי מרקוס) ואפילו נעשה ניסיון להביא אותו להרצאת אורח במחלקה לאופנה בשנקר, מהלך שטורפד על ידי חבר הנאמנים. כיום הוא משמש כמנהל האמנותי של המותג מייזון מרג'יאלה, אשר נמצא בבעלות קבוצת האופנה האיטלקית OTB של איש העסקים רנצו רוסו, שאותו מכיר הקהל הישראלי כמי שייסד את חברת האופנה דיזל.

דולצ'ה & גבאנה מעליבים את הסינים

ארבע שנים מאז התהפכו הסינים על צמד המעצבים האיטלקי דומיניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה – בית האופנה עדיין לא מתאושש מהמכה. מפורסמות סיניות הלובשות את בגדי המותג זוכות לגינויים ברשתות החברתיות וגם המכירות, אפעס, לא חזרו לאותם מספרים. הכול החל בנובמבר 2018, כשימים ספורים לפני תצוגה שהייתה אמורה להתקיים בשנחאי פרסם בית האופנה סדרת סרטוני וידיאו הומוריסטיים תחת ההאשטג DGTheGreatShow#, שהיו אמורים לייצר מחווה לאימפריה הגדולה מאסיה.
(הסרטונים שיצרו בדולצ'ה & גבאנה לקראת התצוגה בסין ב-2018)
ביניהם בלט סרטון שבו נראית אישה סינית מנסה לאכול ללא הצלחה פיצה מלבנית גדולה באמצעות צ'ופסטיקס. מה שאולי נראה לצופים מערביים כמו בדיחה חביבה על פערי תרבות, נתפס בקרב מיליארד סינים כגזענות. שעות לפני התצוגה ביטל אותה משרד התרבות הסיני, והרשתות החברתיות לא חסכו ביקורת מדולצ'ה & גבאנה. סרטון התנצלות שפרסמו השניים לא החזיר את האמון במותג, שכאמור, עדיין חווה סוג של ניכור בסין, אחד משווקי היוקרה החזקים בעולם.
ההתכתבות של סטפנו גבאנה עם הגולשת מיכאלה טרנובה

במקביל, פרסם באותו יום עמוד האינסטגרם "דיאט פראדה" התכתבות בין סטפנו גבאנה, אחד משני המעצבים ומייסדי בית האופנה, לבין הגולשת מיכאלה טרנובה, שבה הוא קורא לסין מדינה מחורבנת (על ידי שימוש באימוג'י של ערמת צואה), וכותב שכל העולם יודע שסינים אוכלים כלבים. "למה את חושבת שהווידיאו גזעני?" נכתב מחשבונו של גבאנה, "את חושבת שאנחנו טיפשים מספיק להיכנס לסין עם וידיאו שגוי? זאת מחווה". זו לא הייתה הפעם הראשונה שגבאנה תקף בהודעות פרטיות מחשבון האינסטגרם שלו אנשים פרטיים, כמו גם כוכבי רשת דוגמת קיארה פראני, והביע הערות גזעניות, מעליבות ופוגעניות.

קניה ווסט נגד העולם

המצטרף האחרון לרשימה המפוקפקת הוא הראפר קניה ווסט, שסיפור התבטאויותיו הגזעניות והאנטישמיות חרכו את הרשת בחודש האחרון. ווסט צייץ בטוויטר – מה שהוביל לחסימתו ברשת החברתית, כמו גם באינסטגרם: "אני קצת רדום הלילה, אבל כשאתעורר אני הולך לבצע 'defcon 3' על יהודים" (מצב מוכנות מיוחד של צבא ארצות הברית, מה שמתפרש כהסתה נגד יהודים). עוד כתב: "הדבר המצחיק הוא שאני לא יכול להיות אנטישמי כי אנשים שחורים הם למעשה יהודים. גם אתם שיחקתם בי וניסיתם להשחיר את כל מי שמתנגד לסדר היום שלכם".
מפגינים בארצות הברית מצטרפים לאמירות האנטישמיות של קניה ווסט
למרות שמדובר במוזיקאי המאובחן כדו-קוטבי, ההשפעה של דבריו על הציבור הרחב כבר הוציאה לרחובות לוס אנג'לס מפגינים שטענו כי "קניה צדק", תוך שהם מחזקים את אמירותיו האנטישמיות. חברות האופנה בלנסיאגה ואדידס, שאיתן ניהל שיתופי פעולה, ניתקו איתו קשרים בשבוע האחרון, לאחר ביקורת נוקבת על ההתמהמהות של שתיהן בתגובה. מתוכן, אדידס זכתה ללחץ הגדול ביותר שכן הייתה האחרונה לנתק את קשריה עם ווסט, תוך שהיא מתאוננת על כך שתפסיד כספים רבים מביטול שיתוף הפעולה איתו. עם זאת, ייתכן מאוד כי כל יום שבו המשיכה בשיתוף הפעולה היה גורם לה בעתיד להפסדים גדולים יותר.
כמו תמיד לאחר בליץ׳ תקשורתי, יש עכשיו מי שקוראים לחמלה - או להלבנה של דבריו האנטישמיים של ווסט, תלוי מאיזה צד של הדולר אתם מסתכלים. מאז ניתוק היחסים עם אדידס מיילל ווסט בתקשורת על ההפסדים הכספיים הצפויים לו בגובה של כמיליארד וחצי דולר. בתוך כך, הוא זוכה לתמיכה מכיוון לא צפוי. בסוף השבוע הצהיר אודי אבשלום, מנהל התפעול לשעבר של המותג Yeezy, יהודי יליד ישראל שעבד במותג מ-2017 ועד החודש, כי אסור לשפוט את דבריו של Ye (הכינוי בו בוחר ווסט להיקרא). "אני יהודי. קניה בטח בי במשך שנים ועשינו יחד היסטוריה. עזרתי לבנות עבורו את המותג שלו", כתב אבשלום בחשבון האינסטגרם שלו לצד תמונה של שלוש מדליות השייכות לסבו.
אבשלום קרא לאחדות בקהילת ההיפ הופ שווסט והוא משתייכים אליה, תוך שהוא טוען בכתיבה מעט מסורבלת, כי "יהודים ושחורים שותפים בגלל שאנחנו אנשים חסרי פחד וסלחנים וחולקים את אותם ערכים. הוא (ווסט) עוד יבוא ויוכיח את המנהיגות שלו. יהודים ושחורים למדו לקבל אחד את השני ויש לנו הרבה יותר אהבה משנאה אחד כלפי השני. עובדות. אני מתפלל לתוצאות חיוביות ומקווה שהוא יתעורר מחר במקום טוב יותר, יעשה מה שנכון ויחזור לבנות תרבות. הוא צריך לחזור בו". בהמשך הוסיף כי הוא "אוהב את הבוס שלו לשעבר אבל במקביל גם כועס עליו".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button