שתף קטע נבחר

יישור שיניים: לא לילדים בלבד

בעוד בעבר יישור השיניים היה נחלת הילדים ובני הנוער בלבד, היום גם מבוגרים פונים לטיפולי יישור שיניים (אורתודנטיה). אחת הסיבות המרכזיות לכך הן הטכניקות המודרניות. "הגשר" המיתולוגי נעלם, והוחלף באמצעים הרבה יותר אסטתיים, כגון קשתיות שקופות וסמכים פנימיים המאפשרים למבוגרים לעבור את הטיפולים מבלי לחשוש מבולטות יתרה ותגובות הסביבה

האפשרות ליישר את השיניים עבר כבר מזמן לתחום החובה, כאשר אלמנט היופי והאסתטיקה בחיי היום-יום מקבל משמעות רחבה יותר ויותר, ומגיע לכל תחום בחיים. מהגן, דרך בית הספר, הצבא והלימודים הגבוהים, וכמובן הזוגיות והקריירה, המראה החיצוני שלנו מהווה גורם מפתח בסיכויי ההצלחה שלנו, והיכולת שלנו להתנהל בביטחון ובתחושה נעימה בחיים.

 

קיראו עוד בערוץ בריאות השן

 

בשנים האחרונות עולה מספר המבוגרים המגיעים לטיפול אורתודונטי. הסיבות לטיפול בגילאים אלה הינם אסתטיים ברובם אך גם כטיפול מקדים לשיקום ולצורך שיפור היגיינת הפה והשיניים. עד לפני שנים ספורות הדרך היחידה ליישר את השיניים הייתה באמצעות שימוש בסמכים, הידועים גם כקוביות או ברזלים. מטופלים בוגרים שרצו לטפל ביישור שיניים היו צריכים להרכיב גשר למשך תקופה ארוכה – דבר שיכול היה להפריע למראה החיצוני ולחזות הבוגרת של אותו מטופל.

 

אותו מטופל היה נכנס לרופא השיניים ובטיפול היו מרכיבים לו סמכים עשויים מתכת. הם היו מודבקים ישירות על ידי האורתודנט על גבי הצד החיצוני של השיניים, דבר המפריע לאסתטיקת החיוך. השיניים הם מרכז הפנים ולכן הם לרוב אחד הדברים הראשונים שפוגשים אצל האדם שעומד מולך. בעקבות הפגיעה במראה החיצוני אצל מטופלים בוגרים, פותחו בשנים האחרונות פתרונות יצירתיים אשר פתרו את הבעיות הללו.

 

יישור שיניים. טכניקות חדשות שלא מפריעות לנראות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יישור שיניים. טכניקות חדשות שלא מפריעות לנראות(צילום: shutterstock)

 

ללכת עם - להרגיש בלי

על מנת לפתור את הדילמה של אותו מטופל – לעבור טיפול עם גשר שיפריע לנראות או לוותר על הטיפול - פותחו בשנים האחרונות פתרונות יצירתיים המבוססים על שימוש בטכנולוגיית התלת מימד. טיפול זה נועד לתכנן את הטיפול המומלץ ביותר עבור כל מטופל באופן אישי ואף לייצר בהדפסת תלת ממדית את המכשירים המיוחדים עבור כל פציינט ופציינט. התהליך אותו עובר המטופל כולל לקיחת מידה או סריקה תלת ממדית של השיניים, הנשלחת למעבדות החברה בחו"ל שם מייצרים עבור הפציינט את המכשיר המתאים לו בהתאם להוראות האורתודנט.

 

מהפכה זו הביאה למהפכה הגדולה בתחום יישור השיניים: פיתוחן של טכניקות טיפול המאפשרות טיפול בלתי נראה המאפשר המשך שגרת החיים "מבלי שכולם ידעו". טכניקה אחת הינה הסמכים הפנימיים המודבקים על גבי הצד הפנימי של השיניים ולכן אינם נראים כלל. טכניקה נוספת הינה שימוש בסדרת קשתיות שקופות נשלפות המולבשות על גבי השיניים כך שכל קשתית מזיזה את השיניים מעט לכיוון הרצוי ובסיום סדרת הקשתיות, השיניים מגיעות לעמדתן הנכונה.

 

ההליך מתחיל אצל רופא השיניים הכללי ולעיתים אצל מומחה לחניכיים שצריכים לוודא שמצב השיניים והחניכיים מאפשר את תהליך יישור השיניים. לאחר קבלת האישור המיוחל וניקוי השיניים ע"י שיננית, עובר המטופל סריקה תלת ממדית של השיניים (לא עוד חומרי מטבע המוכנסים לפה וגורמים לרפלקס הקאה). הסריקה התלת ממדית נשלחת למעבדות החברה בחו"ל, שם על פי הוראותיו של המומחה ליישור שיניים, נבנית תכנית הטיפול המתאימה לצרכי המטופל.

 

בשיטת הטיפול בקשתיות שקופות מודבקות לעיתים על גבי השיניים נקודות מאחז המאפשרות שליטה טובה יותר בתנועת השיניים. נקודות מאחז אלו עשויות מחומר שחזור בצבע השן וכמעט שאינו נראות לעין. תנועת השיניים מחולקת למקטעים קטנים כאשר כל מקטע מקבל קשתית חדשה והמטופל מחליף קשתיות בתדירות של בין שבוע לשלושה שבועות לכל קשתית.

 

תדירות הביקורת אצל האורתודונט נעה בין שישה שבועות לשלושה חודשים עד לסיומו המוצלח של ההליך הרפואי. בשיטת הטיפול על ידי סמכים פנימיים, מקבל הרופא את סט הסמכים המותאמים אישית למטופל ומדביק אותם ישירות לחלק הפנימי של פה המטופל. תדירות הביקורת הינה בממוצע אחת לשישה שבועות כאשר הביקורת כוללת החלפת החוטים ואקטיבציה של המערכת ע"פ הצורך.

 

משך הטיפול בשיטות מתקדמות אלו אינו שונה ממשך הטיפול בשיטה הקונבנציונלית ותלוי בתכנית הטיפול ובמצב ההתחלתי של המטופל. עלויות הטיפול בשיטות מתקדמות אלו גבוהות יותר בצורה משמעותית שכן המכשירים מיוצרים במיוחד עבור המטופל בשיטות החדישות ביותר ומאפשרות את ביצוע יישור שיניים הנסתר מבלי שאף אחד יידע. טווח המחירים נע בין 25,000-40,000 שקלים.

 

יש להדגיש שהדבר החשוב ביותר בטיפול אורתודונטי הינו תכנית הטיפול. מומחה ליישור שיניים שעבר בנוסף ללימודי רפואת השיניים עוד 4 שנים של התמחות, ידע בזכות הידע אותו צבר, להתאים את תכנית הטיפול הטובה ביותר עבור המטופל ויוודא שהחברה המייצרת את המכשיר, תייצר אותו באופן המדויק ביותר.

 

התקדמות הטכנולוגיה יצרה עבור עולם הרפואה עולמות חדשים ופתחה דלתות שהיו נראים לנו כבלתי מושגים עד לפני שנים מעטות. אם יישור השיניים היה עד לאחרונה נחלתם הבלעדית של בני הנוער והילדים, הרפואה המודרנית נותנת למטופלים הבוגרים יותר את הפתרון הכי יפה שיכול להיות – לא להצטער על דברים שלא עשית כשהיית נער אלא פשוט לעשות אותם עכשיו שאתה בוגר.

 

הכותבת הינה יו"ר האגודה האורתודנטיה בישראל וחברת פורום המומחים לרפואת שיניים


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
גשר בשיניים. לא רק לילדים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים