שתף קטע נבחר

לקראת הוולנטיינ'ס: כך תמנעו ריח רע מהפה

הוולנטיינ'ס כבר פה: קניתם מתנה, הזמנתם מקום ועכשיו רק נשאר לדאוג לריח הפה שלכם. למה זה עלול להרוס לכם כל דייט ומה אפשר לעשות?

ריח פה נעים חשוב תמיד, אבל במיוחד לקראת יום האהבה, כדאי לדעת מה מקור הריח ומה אפשר לעשות כדי למנוע אותו.

 

קיראו עוד בערוץ בריאות השן

 

ריח רע מהפה – עד כמה זה נפוץ?

מחקרים מראים כי אחד מכל ארבעה אנשים סובל מריח רע מהפה באופן כרוני. לפי סקר שנערך בישראל, רובכם כנראה אף נתקלתם במישהו כזה בסביבתכם הקרובה. הבעיה היא שברוב המקרים אותו אדם כלל לא מודע לכך שהוא מדיף ריח רע, והסיבה נעוצה דווקא בחוש הריח שעובר הסתגלות לריחות, אפילו רעים, תוך מספר דקות. מכאן, שאותו אדם עלול לסבול מבעיות חברתיות, תחושת ריחוק במקום העבודה ואף קשיים בחיי הזוגיות מבלי שיידע אפילו מה הסיבה.

 

לא תמיד מודעים לריח הרע מהפה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא תמיד מודעים לריח הרע מהפה(צילום: shutterstock)

 

מהן הסיבות לריח רע מהפה?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, לרוב מקור הריח אינו קשור לבעיה סיסטמית. מחקרים הראו שב-90% מהמקרים מקור הריח הוא בחלל הפה עצמו וקשור לחיידקי הפה. על פי מאמר שהתפרסם ב-BRITISH DENTAL JOURNAL, חלל הפה מאכלס את אוכלוסיית החיידקים המגוונת ביותר לאחר אוכלוסיית החיידקים במעיים ומעל 700 זנים שונים של חיידקים חיים על רקמות הפה השונות. חלק מאותם חיידקים מנצלים שאריות חלבונים מהמזון ומהרוק לצורך ייצור אנרגיה ובתהליך משתחררות תרכובות גופרית נדיפות אשר גורמות לריח הרע.

 

לעיתים, אם מדובר בבעיה כרונית, צחצוח השיניים בלבד לא יפתור את הבעיה. בעוד שהשיניים מהוות רק 20% מרקמות חלל הפה, כ-80% הן רקמות רכות והחיידקים נמצאים שם בהמוניהם. חיידקים בין חריצי הלשון ובכיסי החניכיים יכולים לחיות ללא מפריע וחלקם יכולים אף להיות כאלו שגורמים לריח רע. בנוסף, מיד לאחר סיום הצחצוח חיידקי הפה חוזרים ובונים את אותו רובד חיידקים שמצטבר על גבי השיניים ומאפשר את התנאים המתאימים לפעולת חיידקים המדיפים ריח רע.

 

אז איך תדעו שלכם אין ריח רע מהפה?

ראשית, הגיעו בהקדם לבדיקה אצל רופא השיניים. כן, גם אם לא כואב לכם. ייתכן שישנה בעיה דנטלית שדורשת תשומת לב וטיפול, כמו לדוגמא בעיות חניכיים שיכולות לגרום לנזק ממשי וריח רע מהפה ולא בהכרח ייגרמו לכאבים.

 

הגעתם למרפאה? מצוין. בקשו מהרופא או השיננית גם להדריך אתכם כיצד לצחצח והמלצה על משחה המתאימה למצבכם. החשיבות של היגיינה אוראלית יעילה המונעת הצטברות חיידקים על משטחי השיניים ובין חריצי הלשון היא גדולה למניעת בעיות בשיניים בכלל, ובמיוחד כאשר מדובר בבעיית ריח רע מהפה.

 

השיננית והרופא במרפאה יסבירו על אמצעים כגון מברשות שיניים מתקדמות, מברשות לניקוי בין השיניים ומנקה לשון. לצורך השלמת הטיפול, ישנן משחות שיניים שהוכחו במחקרים קליניים כיעילות בהפחתת ריח רע מהפה. משחות אלו יכילו בדרך כלל חומרים נוגדי חיידקים אשר יעכבו הצטברות רובד חיידקים וחומרים המנטרלים את תרכובות הגופרית הנדיפות שכאמור גורמות לריח רע מהפה.

 

כמו בכל תחום ברפואה, שמירה על בריאות הפה על ידי מניעה יומיומית תמנע מכם בעיות עתידיות והוצאות מיותרות. בביצוע פעולות יחסית פשוטות כגון היגיינת פה טובה וביקורות שגרתיות אצל הרופא והשיננית, תוכלו להרגיש בטוחים שכשאתם מדברים או אפילו מתנשקים עם מישהו קרוב, החוויה תהיה נעימה לכל הצדדים.

  

ד''ר אלעד טל הוא רופא שיניים, יועץ ל"קולגייט"


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
למה יש לכם ריח רע מהפה?
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
למה יש לכם ריח רע מהפה?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים