שתף קטע נבחר

יוצאים מהקופסה: יוצרים חיים חדשים מזבל

מה עושים עם פחי אשפה ירוקים, אופניים ישנים, בקבוקים ופחיות ועוד המון זבל שנזרק? יוצרים גן שעשועים ענק עם פסלים ממוחזרים ופעילויות לכל המשפחה - ולא רק. בעזרת האיזון בטבע ושילוב פעולות אדם, הר הזבל העצום של חירייה הפך לפארק שמלמד אותנו איך אפשר לחיות בסביבה הומוגנית שבנויה על זבל

בשיתוף איגוד ערים דן לתברואה

 

 

אם נולדתם לפני שנת 1998 וגדלתם במרכז הארץ, רוב הסיכויים ששמעתם לפחות פעם אחת בחיים את המילה חירייה - הר הזבל שהתנשא לגובה של 60 מטרים והיה במשך שנים מפגע סביבתי. בשנת 1998 הוחלט לסגור את המזבלה ולהפוך אותה לתחנת מעבר בלבד, הן משום שהיוותה מפגע סביבתי, אך בעיקר בשל הסכנה שנשאו עמן הציפורים שבאו ליהנות מהאוכל שהוצע להן על הר הזבל, שמיקומו הקרוב לשדה התעופה הפך

את השילוב למסוכן במיוחד.

 (צילום: באדיבות פארק אריאל שרון)
(צילום: באדיבות פארק אריאל שרון)

מאז שנסגרה המזבלה נעשתה מהפכה במקום - בשנת 2000, כשהמושג "חממה" עוד היה מזוהה רק עם מלפפונים ועגבניות, יזם עו"ד דורון ספיר, מ"מ ראש עיריית תל אביב-יפו וי"״ר איגוד ערים דן לתברואה, להפוך את חירייה לחממה הטכנולוגית הראשונה בישראל הוא יצא בקריאה ליזמים להציע פתרונות לטיפול בפסולת בתוך תחנת המעבר, במטרה לצמצם משמעותית את כמות הפסולת המועברת להטמנת.

 (צילום: באדיבות פארק אריאל שרון)
(צילום: באדיבות פארק אריאל שרון)

ואכן, החממה הטכנולוגית נשאה פרי ובשנת 2003 נחנך המתקן הראשון לטיפול מתקדם באשפה – מתקן "חץ אקולוגיה" המבוסס על פטנט ישראלי למיון ומחזור אשפה. עם השנים, הפכה החממה לפארק מחזור מהמתקדמים בעולם הכולל מפעלי מחזור לטיפול בפסולת ביתית, תעשייתית, פסולת גזם, ובשנה שעברה נחנך מפעל ה-RDF הייחודי והמתקדם המטפל במחצית מכמות האשפה שמייצרים תושבי גוש דן, שמאפשר הפקת דלק חלופי מאשפה המשמש כמקור האנרגיה של מפעל המלט "נשר". גז המתאן נשאב מהר הפסולת ומועבר למפעל להשפרת בדים באזור, מונע זיהום אוויר ומחליף את הסולר המזהם.

 (צילום: תמר אייזנברג)
(צילום: תמר אייזנברג)

בנוסף, הוקם מרכז לחינוך סביבתי על חורבות מפעל הקומפוסט הראשון בישראל. מטרתו המרכזית רתימת הציבור להבנת בעיית הפסולת ואימוץ שינויים התנהגותיים. סמוך לפארק המחזור שוכן פארק אריאל שרון המשתרע על פני 8,000 ובמרכזו ניצב הר פסולת, מעשה ידי אדם שעבר תהליך שיקום ייחודי והפך ממטרד סביבתי לפארק ירוק. הפארק מבוסס כולו על עקרונות הקיימות ופיתוח בר קיימא.

 

עוד קצת מספרים: 1,000 משאיות אשפה מגיעות מידי יום למזבלה מ-25 רשויות מקומיות, יחד נאספים 3,500 טון אשפה ביום של כ-1.5 מליון תושבים. 1,500 טון עוברים למפעל ה-RDF, כ-400 טון לחץ אקולוגיה, 1,000 טון תחנת מעבר ו-300 טון גזם.

 (צילום: נעם ורשבסקי DIY)
(צילום: נעם ורשבסקי DIY)
 

במהלך חופשת הפסח ניתן יהיה לבקר בפארק כדי ללמוד בצורה חווייתית על השימוש בפסולת לצרכים שונים והילדים יוכלו ליהנות מפסטיבל מיוחד במינו. צפו בווידאו לכל הפרטים.

 

בשיתוף איגוד ערים דן לתברואה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תמר אייזנברג
משחקים בזבל
צילום: תמר אייזנברג
מומלצים