שתף קטע נבחר

בלי להתבייש: גם מבוגרים זקוקים לקשרים מיניים

מיניות מהווה ביטוי לקשר אנושי אז למה רבים מקשרים את הפעילות המינית כפעילות של צעירים בלבד. "למרות ההבנה שמדובר בביטוי חשוב לקשר אנושי", אומרת דר' ורנר "לאנשי מקצוע רבים תפיסות סטריאוטיפיות שליליות ופוגעניות לגבי זקנים ומין"

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"  

 

מבוגרים רבים פוגשים תפיסות סטראוטיפיות ואפליה בגלל גילם הכרונולוגי. רבים תופסים את האדם המבוגר, הזקן, בתפיסה המבוססת על דעות קדומות המתקשרות בעיקר, לדימוי שלילי של המבוגר באספקטים חברתיים, רגשיים וקוגניטיביים.  תפיסה זו מכונה גילנות (ageism) והיא באה לידי ביטוי גם בהתייחסות למיניות בקרב זקנים ובמילים אחרות, תפיסת המיניות בזקנה מהווה פן של הגילנות.

 

הגילנות רווחת לא רק בקרב הציבור הרחב, אלא גם בקרב מוסדות המעניקים שירותים לאוכלוסייה הזקנה כמו מערכת המשפט ומערכת הבריאות. בקרב אנשי מקצוע במקצועות הבריאות והרווחה, האמונים על בריאותם של המטופלים ורווחתם הנפשית, לגילנות בתחום המיניות יש משמעות רחבה ביותר. ידע מועט ועמדות גילניות כלפי מיניות בזקנה, פוגעים באיכות השירות שניתן לזקנים, ומכאן הפגיעה גם באיכות חייהם.

 

עוד במדור 60 פלוס:

מהרגל לתשוקה: 5 המלצות לשיפור הזוגיות בגיל מבוגר 

כתום: הצבע החדש של בני הגיל המבוגר

לא רק רע: 5 עובדות מפתיעות על מבוגרים בישראל 

  

קשר אנושי ללא הגבלת גיל  (shutterstock) (shutterstock)
קשר אנושי ללא הגבלת גיל (shutterstock)
 

יש רצון אבל החברה חושבת אחרת

בעולם המחקר בתחום הגילנות והמיניות בזקנה נאספו נתונים לא מעטים בעשורים האחרונים. מוסכם על כולם כי מיניות מהווה ביטוי חשוב לקשר אנושי ומחקרים מראים כי רבים מהזקנים מדווחים על עניין ורצון לפעילות מינית. עם זאת, בציבור הרחב וגם בקרב אנשי המקצוע במקצועות הבריאות, קיימת תפיסה המפרידה בין מיניות לבין זקנה.

 

גילנות הקשורה למיניות בקרב זקנים נובעת בעיקרה ממסרים חברתיים המקשרים מיניות עם גיל הפוריות. מיניות ומין נתפשים בחברה כפעילות של צעירים ואינם עולים בקנה אחד עם המושג של זקנה. תוחלת החיים המתארכת מביאה עמה לרוב, שינויים דרמטיים ופחות דרמטיים בבריאות שינויים אלו משפיעים על תפיסת המיניות כנושא שאינו נוגע לזקנים ובייחוד לאלו המאושפזים במוסדות הסיעודיים על כל גווניהם.

 

עמדת עובדים צעירים כלפי מיניות בגיל השלישי בעיקרה שלילית. התפיסה העיקרית הקיימת הינה שמיניות האשה מפסיקה עם גיל הבלות בעוד שאצל הגבר מופסקת עם הגעתו לגיל פרישה.

 

המחקרים מראים את הפער הפוגעני

במחקרים שנערכו בשני העשורים האחרונים בקרב אנשי מקצוע העוסקים במקצועות הבריאות, נמצא פער בין עמדות מוצהרות לעמדות סמויות, כאשר העמדות המוצהרות נמצאו ליברליות יותר ושמרניות פחות מהעמדות הסמויות. אפשר כי נקיטת עמדה ליברלית כלפי מיניות בגיל הזקנה הינה יותר מקובלת חברתית, בעוד עמדה שמרנית בנושא זה יכולה להיתפס כמיושנת או פרימיטיבית.

 

במחקר שנערך בקרב אנשי צוות במוסדות לטיפול ארוך טווח בזקנים כמו מוסדות לחולים סיעודיים, נמצא כי מרבית אנשי הצוות העידו כי הינם מחזיקים בעמדות ליברליות כלפי אוננות של זקנים, אולם כאשר נשאלו לגבי עמדות הקולגות שלהם, רובם דיווחו על עמדות שליליות כלפי אוננות.

 

מחקר אחר שבחן עמדות סמויות של סטודנטים בקנדה כלפי מיניות בגיל הזקנה, נמצא לדעת הסטודנטים, כי זקנים מעוניינים פחות במין באופן כללי, לעומת הדור הצעיר יותר (גם במין שהוגדר כ'מין מסורתי' לדוגמה, התגפפויות, מין הכולל חדירה לנרתיק, וכן מין שהוגדר כ'מין אקספרימנטלי' לדוגמה, צפייה בתמונות ארוטיות וקיום יחסי מין מחוץ לנישואין). במחקר זה נמצא גם כי נשים זקנות נתפסו כבעלות העניין הנמוך ביותר במין אקספרימנטלי ואילו גברים צעירים כבעלי העניין הרב ביותר.

 

כשהרופא מתבייש המבוגר נפגע

אל מול החשיבות הגדולה שיש ליחס לשיח שמקיים רופא עם מטופלו, נצפה כי רופאים לעיתים רחוקות יוזמים שיח עם המטופל הקשיש על נושאים הקשורים למיניות וכמוהם המטופלים עצמם אינם ששים לדבר על נושאים אלו. חוסר הרצון של אנשי מקצועות הבריאות לדון בנושא מיניות הקשיש נובע מחוסר זמן אך יחד עם זאת מבושה ומחוסר מיומנות תקשורתית והכשרה הולמת בתחום זה.

 

מחקר בריטי בקרב רופאים אושש טענות אלו, וחרף ההכרה והידע התאורטי על חשיבות המיניות בהזדקנות, נושא הבריאות המינית אינו מהווה בעיה הנדונה באופן יזום על ידי רופאים עם מטופלים זקנים. ההסבר לכך נעוץ בכך שבריאות מינית מזוהה בעיקרה עם צעירים ואינה נתפשת רלוונטית עבור הזקנים. בנוסף שיח על מין נתפש כפרטי ומוצנע. התחושה הינה כי קידום שיח בנושא אינו לגיטימי ואף חטטני ועלול להוביל לפגיעה ביחסי רופא מטופל. במחקר זה, הרופאים דיווחו כי בעיות מיניות עולות ונדונות לעיתים רחוקות והוסבר בקיומם של חסמים המושפעים מדעות קדומות ומונעים מהרופאים העלאת נושא המיניות.

 

מכאן, שנושא המיניות בזקנה אינו זוכה לשיח ולבדיקה הן מצד הצוות המטפל והן מצידם של המטופלים הזקנים, למרות הענין במיניות הקיים בגיל המבוגר. עמדות גילניות סמויות או גלויות וידע מועט, משפיעים על השירות הניתן לזקנים הן הבריאים והן החולים. אם כך, השירות שניתן ע"י כלל עובדי מקצועות הבריאות מוגבל ביעילותו ובאיכותו ואלו משפיעים לרעה על איכות חיי הזקנים ועל רווחתם הרגשית. כל המחקרים מצביעים על חשיבות הענקת ידע בנושא מיניות בזקנה, לצוותים המטפלים – ידע שבכוחו לשנות את העמדות הגילניות. מעבר לידע יש להעניק גם כלים תקשורתיים המקלים על ניהול שיח בנושא המיניות בזקנה, עם המטופל הזקן.

 

הכותבת הינה ד"ר בגרונטולוגיה ואחות מוסמכת מהמחלקה לסיעוד באוניברסיטת אריאל

 

 

"אדם הוא מיני עד יום מותו" אומר פרופ' רפי חרותי בדיון שהתקיים בנושא באולפן YNET 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: Shutterstock
דעות קדומות פוגעות במבוגרים
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים