שתף קטע נבחר

מהן הסיבות לכך שאתם מאבדים עצם בחניכיים

וגם - למה תפוח יסייע לניקיון הפה, איך זה שגם שן מתה יכולה לגרום לכם לכאב ומה הסיבה שכולם אומרים לכם לצחצח פעמיים ביום. רופא השיניים ד"ר איתן בלומר עם 5 עובדות חשובות על בריאות הפה

1. תפוח לניקוי השיניים

צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי הם כמובן האמצעים החשובים ביותר לניקוי השיניים, אבל יש גם מאכלים שיסייעו במשימה.

 

אכילת תפוחים וגזרים מסייעת להיפתר מהלכלוך בשיניים. בגלל שמדובר בפרי ובירק קשים, כל נגיסה בהם מגרה את החניכיים ואף מסייעת להיפטר מחלקיקי אוכל שתקועים בין החניכיים לשיניים. אכילת תפוח וגזר אף מגבירה את כמות הרוק בפה, וזה טוב כי רוק בכמות יפה בפה מסלק בקטריות מהשיניים ומהחניכיים. אז בתיאבון!

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

 

2. גם שן מתה יכולה להכאיב

לעיתים כאב בשן נובע מכך שהשן מתה, כלומר אין זרימת דם בשן. אם השן מתה – איך אתם מרגישים בכאב, אתם שואלים? אז הכאב מגיע לא מהשן עצמה אלא מהאזור שמקיף את השן, שם קיימת מערכת עצבית רגישה ביותר.

 

זה גם עלול להוביל לטעם רע בפה, ריח רע, נפיחות או פצע בחניכיים. כשהשן מתה היא אף תשנה את צבעה מלבן לצהוב, אפור או שחור. יש לכם בעיות בשיניים? נשמח לעזור.

 

כאבי שיניים. לא מהשן עצמה אלא מהאזור שמסביב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כאבי שיניים. לא מהשן עצמה אלא מהאזור שמסביב(צילום: shutterstock)

 

3. הגורמים לאיבוד עצם בחניכיים

השתלות שיניים הפכו להליך של שגרה בשנים האחרונות. אולם כדי שהשתלה תצליח, חייבים שיהיה מספיק עצם כדי להחזיק את השתל. רבים מאיתנו סובלים מחוסר בעצם, ואלו הסיבות לכך:

 

1. נסיגת חניכיים – מתרחשת כתוצאה ממחלות חניכיים.

2. דלקות סביב שורשי השיניים, מורסות או ציסטות שגורמים לדלקת לכרסם את עצם הלסת.

3. תותבות - הרכבת תותבות גורמת לא פעם לספיגה של העצמות.

4. זיקנה - תהליך ההזדקנות של הגוף מתבטא בין היתר בספיגת עצמות הלסת.

5. עקירות שיניים - לאחר עקירות ללא טיפול המשכי, קיימת נסיגת עצם של עד כ-40% לאחר השנה הראשונה.

 

4. הסיבה בגללה מצחצחים שיניים פעמיים ביום

 לא מספיק לצחצח שיניים פעמיים ביום, צריך לדעת איך. הליך הצחצוח מסלק מהשיניים ומהחניכיים את הרובד החיידקי שהוא תערובת של בקטריה, החומציות של הבקטריה ושיירי מזון זעירים. כל אלו יוצרים את אותו רובד ממנו אנחנו רוצים להיפטר.

 

שימו לב שהרובד הזה מתחיל להזיק לשיניים רק כעבור כ-12 שעות. אם לא ניפטר מאותו רובד חיידקי תוך פחות מ-12 שעות, יווצרו בשן חורים מיקרוסקופיים, שעלולים להפוך לגדולים יותר אם לא נצחצח בזמן. ומכאן אגב ההמלצה לצחצח שיניים פעמיים ביום

 

5. ריכוז הפלואור שהופך משחת שיניים ליעילה

היתרון הגדול בצחצוח שיניים מגיע למעשה ממשחת השיניים. הרכיב המרכזי במשפחה, הפלואוריד, הוכח מחקרית כמונע היווצרות של חורים בשיניים. איך? פלואוריד משמש כחומר מחליף למינרלים שהשיניים שלנו מאבדות, ובנוסף מחזק את השן.

 

כדי לקבל את היתרונות המקסימליים למיגור חורים בשן, השתמשו במשחת שיניים בה ריכוז הפלואוריד עומד על 1350-1500 ppmF. שימו לב שריכוז הפלואוריד במשחות ילדים נמוך במיוחד, לכן רצוי להתייעץ עם רופא השיניים אם הילד צריך משחה מרוכזת יותר

 

הכותב הינו רופא שיניים - לכניסה לאתר 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לשמור על בריאות הפה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים