שתף קטע נבחר

5 טרנדים בבריאות השיניים – שכדאי להיזהר מהם

המודעות לאורח חיים בריא, תזונה נכונה ואימוץ טרנדים בריאותיים עולה כל הזמן. עם זאת, לחלק מהטרנדים הבולטים עשויה להיות השפעה רעה על בריאות הפה והשיניים. מה חשוב לדעת ואיך ניתן להיזהר?

1. טרנד ה-Lemon a day

צריכת לימון מדי יום. הטרנד הזה נפוץ במדינות רבות וממשיך לתפוס תאוצה ולהתפשט בעולם. הלימון נחשב טוב למערכת העיכול, להפחתת המשקל ואף לבריאות מערכת כלי הדם והלב זאת לאור אפקט "פותח הסתימות" של הלימון החומצי.

 

צריכת הלימון מתבצעת בשתיית מיץ הלימון או באכילת לימון שלם.

 

הבעיה: היחלשות השיניים. החומציות הגבוהה של הלימון מזיקה לשיניים ועלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לאמייל (השכבה החיצונית של השן) ואף להביא להמסתו (ארוזיה). החומציות הגבוהה עלולה אף לגרום לעששת ולשברים רבים בשיניים.

 

הפתרון: שתיית מיץ לימון עם קשית על מנת למנוע מגע ישיר עם השיניים. ביצוע שטיפות מי פה עם pH בסיסי כגון מי מלח או סודה לשתייה, מיד לאחר צריכת הלימון במטרה לנטרל את החומציות בחלל הפה.

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

  

2. טרנד המברשת החשמלית

מברשת שיניים חשמלית נחשבת ובצדק כפתרון יעיל ומהיר לצחצוח שיניים. איכות הצחצוח עם מברשת חשמלית לרוב גבוהה יותר מצחצוח ידני הדורש מיומנות רבה יותר, אך יעילותן בולטת בעיקר באוכלוסיות המתקשות בפעולה הידנית של הצחצוח כמו ילדים צעירים או מבוגרים.

 

הבעיה: מברשות שיניים חשמליות רבות אגרסיביות יותר ממברשות רגילות ועלולות לגרום לנסיגת חניכיים, להחמיר נסיגה שכבר קיימת ואף לגרום לשחיקת זגוגית השן בשימוש ארוך טווח. אפקט זה בולט יותר אצל אנשים עם חניכיים דקות ועדינות.

 

הפתרון: שימוש במברשת בעלת חיישן לחץ המווסת את הכוח המופעל על השיניים והחניכיים. העדפת מברשת הכוללת מספר מהירויות ומגוון ראשי צחצוח (כגון ראש צחצוח לשיניים רגישות). חשוב להתייעץ עם רופא השיניים לגבי סוג המברשת על מנת למנוע תופעות שחלקן בלתי הפיכות.

 

צחצוח במברשת חשמלית. להתייעץ עם רופא השיניים לגבי הסוג המתאים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
צחצוח במברשת חשמלית. להתייעץ עם רופא השיניים לגבי הסוג המתאים(צילום: shutterstock)

 

3. טרנד הסודה והדיאט

מזה שנים ידוע כי שתיית משקאות ממותקים כגון משקאות מוגזים ממותקים או מיצי פירות (כולל טבעיים) מזיקה לבריאות השיניים, וזאת לאור תכולת הסוכר הגבוהה. הטרנד לשתיית מים מוגזים ומשקאות דיאט אמור לשמור לנו על הדיאטה ולכאורה גם על השיניים.

 

הבעיה: סודה ומשקאות דיאט שונים הינם בעלי pH חומצי כמעט כמו משקאות ממותקים וגורמים לאותם הנזקים כגון עששת, התפוררות חומצית של הזגוגית (ארוזיה) והכתמת השיניים. לאור התדמית הבריאותית של הסודה אנשים רבים אינם מגבילים את צריכתה מתוך חשיבה שאיננה מזיקה.

 

הפתרון: הגבלת צריכת משקאות מוגזים באשר הם (גם כשאינם ממותקים וגם סודה) או שתייה עם קשית. חשוב לשתות מים רגילים ככל הניתן ולהימנע מהתמכרות למשקאות התוססים. ניתן לשקול נטרול חומציות הפה באמצעות שטיפות מי מלח או סודה לשתייה.

 

4. טרנד הכורכום

צריכת הכורכום ברחבי העולם עולה לאור הסגולות הבריאותיות המוכחות שהצטברו, ביניהן טיפול בבעיות מטבוליות במערכת העיכול ועיכוב והפחתת תהליכים דלקתיים.

 

הבעיה: לכורכום צבע כתום עז שנוטה להידבק לשיניים ולהכתים אותן. הצבע העז נוטה גם להכתים שחזורים שונים בחלל הפה כגון סתימות לבנות וכתרים שאינם כתרי חרסינה ובכך יוצר כתמים ופוגע במראה האסתטי של הפה.

 

הפתרון: מומלץ להשתמש במשחות שיניים מסירות כתמים (כגון משחות להלבנה מספר פעמים בשבוע) או במתז מים לניקוי פני שטח השן והסרת הכתמים.

 

5. טרנד משחות ההלבנה

כולנו רוצים שיניים לבנות יותר ולכן הטרנד של משחות השיניים להלבנה תופס ומצליח כל כך. על אף שמדובר לרוב במשחות יקרות יותר, השימוש בהן עולה יחד עם המודעות לאסתטיקה דנטלית.

 

הבעיה: משחות להלבנה יעילות בעיקר להסרת כתמים חיצוניים מהשיניים (כמו כתמי עישון וקפאין) והן בעלות מקדם שחיקה גבוה שעלול לגרום לשחיקת הזגוגית של השן ואף להביא להתפוררות השיניים בטווח הארוך.

 

הפתרון: הגבלת השימוש במשחות להלבנה לפעם-פעמיים בשבוע. במקרים של נסיגות חניכיים ושיניים רגישות אסור להשתמש במשחות להלבנה אלא רצוי להשתמש במשחות לשיניים רגישות בעלות מקדם שחיקה נמוך. שימוש קבוע במתזי מים שונים עוזר בהסרת כתמים ללא האפקט האגרסיבי של השחיקה.

 

ד"ר ערן פרמון, רופא שיניים

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הדרך לשמור על שיניים בריאות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים