שתף קטע נבחר

מסוכרים ועד שומנים: כל מה שצריך לדעת על טבלת הערכים התזונתיים

אדום, ירוק ועוד המון מספרים: מהפכת סימוני המזון של משרד הבריאות יכולה לעזור לכל בני המשפחה לעשות קניות טעימות אבל גם בריאות. במסגרת פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם-נסטלה, קיבצנו עבורכם טיפים לקריאת טבלת הערכים התזונתיים וגם: איך מצרפים את הילדים לעניין ולומדים יחד על תזונה נבונה ומאוזנת

בשיתוף אסם-נסטלה

 

לכל משפחה הדרך שלה לערוך קניות שוטפות של מזון; יש את אלה שמנהלות רשימה משותפת, בה כל אחד מוסיף את שחסר וההורים עורכים קניות תקופתיות בהתאם, יש משפחות שאוספות מדי יום, על הדרך, את מה שחסר ויש משפחות שיוצאות יחד, לסוג של בילוי משפחתי, למלא את המקרר ואת המזווה.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

אם במשפחה שלכם הקניות הן חוויה משפחתית משותפת וגם אצלכם המגמה היא להפוך את סל הקניות ואת הבית שלכם לבריא יותר, הרי שהמהלכים האחרונים של משרד הבריאות, לסימון נכון וברור יותר, יכולים להעביר את הבית בקלות לתזונה בריאה יותר.

 

חיים מאוזנים - חיים בריאים: כי זה חשוב לכולנו

 

רפורמת סימון המוצרים: בינואר 2020 החלה רפורמת סימון מוצרי מזון בישראל. מטרתה היא להגביר את המודעות למרכיבי התזונה הבריאים פחות, ולהקל על יכולת הבחירה של לקוחות מודעים. הרפורמה, שבועות אחרי השקתה, מסתמנת כדרך יעילה ובהירה לחיבור כל המשפחה – כן, גם של הילדים – בדרך להרכבת סל קניות בריא.

 

הסימון החדש של המוצרים (צילום: אוראל כהן)
הסימון החדש של המוצרים(צילום: אוראל כהן)
 

לפני הבחירה במוצרי המזון המתאימים, אפשר לעשות את היציאה לקניות המשפחתיות טובה ושמחה ולהפוך אותה לנעימה לכל בני המשפחה בכמה צעדים פשוטים. הנה כמה עצות של אורלי פיינה, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום התזונה באסם-נסטלה:

 

1. למדו את הילדים את הסימנים החדשים ברפורמה

משרד הבריאות קבע ספי תכולה במוצרים של סוכר, נתרן וחומצות השומן הרוויות ואלה, במידה ויעברו את כמות הסף, יסומנו בתוויות אדומות על גבי האריזות. על כל מוצר יכולות להופיע עד 3 מדבקות. אין מדבקה אדומה על המוצר הנבחר? מצוין, סימן שאין בו חריגה מהמותר עבור כל אחד ממרכיבים אלה. חשוב לדעת, שמוצר שיופיעו עליו מדבקות אדומות אין הכוונה שאסור לצרוך ממוצר זה, הוא רק מציין חריגה מהערכים שנקבעו על ידי משרד הבריאות.

 

שתפו את הילדים בחוויה וכך הם גם ילמדו על חשיבותה של תזונה מאוזנת. אורלי פיינה
שתפו את הילדים בחוויה וכך הם גם ילמדו על חשיבותה של תזונה מאוזנת. אורלי פיינה

המוצר נושא מדבקה ירוקה? מצוין. זה סימן של בריאות המציין שמוצר זה מומלץ על ידי משרד הבריאות לחקלאים, ליצרנים, ליבואנים ולמשווקי המזון, כיוון שהמוצר עומד בתנאים שקבעה הוועדה המדעית המיוחדת שמונתה במשרד הבריאות.

 

סימון ירוק מוצרי מזון ()
סימון ירוק מוצרי מזון
 

2. החליטו על תקציב קניות ועל תקציב אישי

הילדים מסיחים את דעתכם בזמן הקניות? ממש כמו שלכם עומד תקציב לסל הקניות התקופתי, תנו לילדים תקציב קטן לבחירות שלהם.

 

הקציבו סכום המוסכם עליכם בכל ביקור, אותם יוכל להוציא על כל דבר שירצה. אתם גם יכולים לתת להם לבחור מספר מוצרים קבוע מראש.

 

כך ילמדו הילדים אחריות ושליטה תחת מגבלות, ממש כפי שאתם נוהגים. הנה, לא רק עשיתם קניות, נתתם גם שיעור בכלכלת בית.

 

שולחן משפחתי (צילום: shutterstock)
תנו להם תקציב והסבירו להם מה לבדוק בקנייה(צילום: shutterstock)
 

3. גם רשימת הרכיבים שעל המוצר השתנתה

אם אתם נוטים לבדוק לא רק מחיר אלא גם מה יש במוצר שאתם אוהבים, הרשימה יכולה לתרום לבחירה שלכם במוצר שהוא לא רק טעים אלא גם בריא.

 

שימו לב, תווית רכיבי המזון מכילה את רשימת הרכיבים ואת הטבלה התזונתית. רשימת הרכיבים תגיד לכם ממה מורכב המוצר והם מפורטים בסדר תכולה יורד, מכמות התכולה הגדולה יותר ועד לתכולה הקטנה.

 

הטבלה התזונתית תיתן לכם ערכים כמו קלוריות, חלבון שומן, נתרן ומינרלים או ויטמינים, אם יש כאלה.

 

שולחן משפחתי (צילום: shutterstock)
שולחן משפחתי(צילום: shutterstock)
  

מידע זה כוח ובמקרה הזה, גם בריאות

כפי שכבר כתבנו, המידע השימושי על אריזות המוצרים רב ויכול לסייע לכם לבחור את מוצרי המזון המתאימים לכם. ריכזנו עבורכם 3 טיפים חשובים שיעזרו לכם להבין בדיוק מה מכילים מוצרי המזון שברשותכם, ויסייעו ליצור ארוחות נכונות ומגוונות יותר.

 

נעשה סדר קצר במידע שיש על גבי המוצרים; נהוג לסמן מוצרים על ידי תווית מזון, שהיא בעצם תעודת הזהות של המוצר והיא כוללת פרטי היצרן, תכולת המוצר, תאריכי יצור ותפוגה, רשימת רכיבים. בנוסף, בטבלה התזונתית שעל המוצרים ניתן לראות את הערך הקלורי של המוצר וכמה אנרגיה, חלבונים, שומנים ועוד, נמצאים במוצר ביחס לכמות. לצד הטבלה ניתן למצוא רשימת מרכיבים שמפרטת ממה מורכב המוצר. כך תקראו את הסימנים:

 

1. מי שמתחיל, מוביל – רשימת המרכיבים - אחד הדברים שחשוב לדעת כדי להבין בזריזות את הרכיבים התזונתיים שנמצאים במזון שאתם קונים, הוא שרשימת הרכיבים מופיעה בסדר יורד. כלומר: הרכיב הראשון הוא זה שנמצא בכמות הגדולה ביותר וכך הלאה, עד לרכיב שנוכחותו היא הקטנה ביותר. למשל, אם בדגני הבוקר פותחים את רשימת הרכיבים הדגנים המלאים, מה שמעיד על נוכחות גבוהה שלהם במזון. הפנמת עיקרון זה יכולה להשפיע משמעותית על איכות התזונה שאתם ובני המשפחה צורכים ומדובר בשינוי שקל מאוד לאמץ בזמן עריכת הקניות.

 

2. לא רק שומן רווי – הטבלה התזונתית - הטבלה התזונתית מסמנת את הערך הקלורי של המזון ותכולת החלבונים, הפחמימות, השומנים והנתרן שבו. חשוב לשים הערכים התזונתיים מפורטים ל-100 גרם או ל- 100 מ"ל של המוצר ולרוב הכמות הנצרכת המוצר תהיה קטנה בהרבה. במוצרים רבים קיים גם סימון הרכב תזונתי למנה מומלצת לצד ההרכב ל-100 גרם בטבלה. מה שכדאי לזכור בעניין זה, הוא שתמיד אפשר להשוות ולאזן מינונים. לדוגמה, אם בחרתם לאכול מוצר שתכולת השומן הרווי בו גבוהה רצוי לא לאכול באותו יום מוצר אחר עם תכולה דומה. בהסתכלות על הטבלה התזונתית תוכלו לבחור מוצר שההרכב התזונתי שלו נכון יותר לצרכים שלכם.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
  

3. מדבקות אדומות ומה הן אומרות? עיקרון נוסף שחשוב להבין קשור לחוק החדש שקבע משרד הבריאות המחייב לסמן מוצרי מזון במדבקות אדומות. מדבקה אדומה בחזית אריזה של מוצר מתריעה מפני כמות גבוהה של סוכר, שומן רווי או נתרן ל-100 גרם מוצר, אולם חשוב לשים לב כי בפועל לעיתים קרובות הכמות הנצרכת ממוצר היא קטנה בהרבה ממאה גרם.

 

אז בקנייה הבאה כשאתם מגיעים לסופר ובוחרים מוצרים תקדישו עוד מספר דקות לקריאת הסימונים שיעזרו לכם לקבל החלטה לבחירת המוצרים המתאימים ביותר לתפריט שלכם.

 

לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

  

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף אסם-נסטלה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תזונה משפחתית מאוזנת ובריאה לכולם
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים