שתף קטע נבחר

דרוש איזון: מה עושים במשפחה שכל אחד בה אוכל משהו אחר?

פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה ממשיך לפגוש משפחות ויחידים המבקשים להחזיר את האיזון לחייהם בתחומים שונים. השבוע נפגוש את המשפחה של יוני לביא מרחובות הכוללת זוג הורים ו-4 ילדים וכל אחד בה אוכל תפריט שונה מהאחר. הם זקוקים לאיזון בריאותי, אך גם מעשי, בניהול המטבח שלהם

בשיתוף אסם-נסטלה

 

(הפקה: אינטרוויזיה)

 

מה הילדים שלהם אוהבים לאכול, האם זה מה שגם אתם הייתם רוצים שהם יאכלו ואיך הם מגיבים למנות חדשות, ובכלל - עם יד על הלב - כמה סירים אתם מעמידים בכל יום כי אתם רוצים שכולם יאכלו וייהנו מהאוכל שלהם? אצל משפחת לביא מדובר בסיר לכל ילד בערך. אז מה עושים? קודם כל מכירים את המשפחה, מה כל אחד אוהב, איך מתנהלים יחד ולחוד וכיצד נראית שגרה שלהם. בפרק הבא הם יזכו לביקור של מנטורים צוות "חיים מאוזנים - חיים טובים" של אסם נסטלה שיעזרו להם להחזיר את האיזון לחייהם.

 

לכל אחד מתכון משלו

"כל הזמן צריך לחשוב איך אתה מתאים לכל אחד את המתכון שלו, לכל אחד את התפריט שלו כי אתה לא מכין סיר אחד גדול לכולם וזה מסתדר" - במשפט אחד מסכם יוני לביא, את שגרת תזונת המשפחה שבה כל אחד מששת חבריה הוא בעל העדפות תזונה שונות. אין ספק שמדובר בעניין מאתגר מאד עבור ההורים האחראים על האוכל.

 

  • הכירו את המשפחות של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים"
  • הכירו את המנטורים של צוות "חיים בריאים - טובים"

     

    יוני לביא נשוי לאורית. הוא מורה לתקשורת בתיכון שליט ברחובות ואחראי על תחנת הרדיו 103.6FM, שהיא תחנת רדיו חינוכית משותפת למשרד החינוך, משרד התקשורת ותאגיד השידור. אורית היא מורה למתמטיקה וסגנית מנהלת בבית ספר בעיר.

     

    יוני ואורית, בני 48, הם הורים לארבעה דעתנים: דור בן ה-17, בר בת 13.5, אופק בת 12 וליה בת ה-5. הייחוד של כל אחד מבני המשפחה בא לידי ביטוי בבחירה התזונתית יוצאת הדופן שלהם. רק אורית אוכלת הכל.

    דרוש איזון בבית משפחת לביא
    דרוש איזון בבית משפחת לביא

    "נתחיל לפי סדר הישיבה", עושה יוני סדר בהצגה. "דור הוא צמחוני, בר אוכלת ללא לקטוז, ללא גלוטן ואם אין בשר ז, לא אוכל עבורה. ליה מסתדרת עם הכל אין לה בעיה, אורית מסתדרת עם הכל ומבשלת לכולם, כל הזמן, ולכל אחד את הדברים שלו ואופק, גם היא אוהבת לבשל מדי פעם אבל היא לא אוהבת לאכול כל דבר ויש מעט הדברים שהיא אוכלת: פסטה, פתיתים, אפונה וגזר. אני טבעוני ללא גלוטן ובירקות איני אוכל חצילי וקישואים".

     

    יוני ואורית מרגישים שחוסר האיזון הזה גוזל מהם הרבה זמן על התאמה, הכנה ובישול, כשלכל אחד ההעדפות שלו. "הבעיה המרכזית שלי במציאת איזון היא למצוא תזונה נכונה ובריאה. אני טבעוני ואוכל ללא גלוטן ולכן הגיוון אצלי בעייתי. גם כשאני משקיע ואוכל מה שצריך, אני לא מרגיש קל יותר או בריא יותר. הפילאטיס שאני עושה פעם בשבוע לא מספיק. הייתי רוצה להכניס גם יותר ספורט לחיים", הוא אומר.

     

    מה הם אוכלים מחוץ לבית?

    כל השישה, יוצאים מדי בוקר לענייניהם, כל אחד לכיתה או לעיסוק שלו. כל אחד מהם לוקח איתו משהו אחר.

     

    "מכיתה א' ועד עכשיו אני לוקחת לבית הספר רק כריך עם גבינה צהובה או עם חביתה", אומרת אופק. "אני קמה בשעה מאוחרת לבית הספר ולא מספיקה להכין את האוכל", אומרת בר. דור מספר שלרוב הוא לוקח את אותו כריך לבית הספר "כריך עם חומוס", הוא אומר. יוני מספר שלעבודה הוא לוקח פריכיות, שקדים ואגוזים.

     

    מה הם אוכלים בבית?

    אחרי שהם חוזרים הביתה הם אוכלים את מה שיוני אבל בעיקר אורית מכינים. "בעצם, האוכל הבסיסי של כולם הוא אורז לבן או אורז מלא ואז כל תוספת היא בהתאם לילד", מספרת אורית.

     

    כמה סירים צריך בשביל ששה אנשים?
    כמה סירים צריך בשביל ששה אנשים?
      

    "אפונה וגזר זה משהו שאני אוהבת", אומרת אופק. "לרוב אני אוכל רק טבעול", מספר דור. "כשדור מגיע הביתה הוא פותח את הסיר ושואל: זה כדורי בשר או כדורי טבעול?", מספר יוני וצוחק ודור מוסיף: "ואז מישהו צריך לטעום ולהגיד. יש גם אוכל שאני לא אוהב שנוגע במשהו אחר". כאילו כל זה לא היה מוגבל מספיק בר צטרפת לשיחה ומוסיפה: "אני לא יכולה לגעת בטחינה". "אין כמו טחינה, אין", עונה לה יוני ואורית מוסיפה: "עד גיל 5 בר היתה צמחונית. מגיל 5 אין ארוחה שהיא אוכלת ואין בה בשר". דור, הצמחוני, שומע ומעווה את פניו:

     

    "אין ארוחה עם בשר!" ובר, כדי להמחיש כמה כל עניין האוכל מסבך אותם, מוסיפה: "אם רוצים ללכת למסעדה, מאד קשה למצוא את זו שמתאימה לכולם ובה לא נשגע כל הזמן את המלצרים. כל אחד מסביר: עם זה ובלי זה".

     

    אתם כבר מבינים מה קורה במשפחת לביא? נדמה שלכל אחד מהם ניתן לפתוח מטבח נפרד ויוני מסכם את הצורך של המשפחה בעזרה: "הייתי רוצה שנמצא את האיזון, משהו אחד שנוכל כולנו לאכול כי הדבר הזה, של כל כך הרבה סירים, עבור כל כך הרבה תפריטים, קצת מסבך את העסק. כדאי גם שכולם יפתחו לדברים חדשים כי הכל נורא מקובע כאן, בבית".

     

    דרוש איזון וסדר

    אז מה עושים? בפרק הבא תגיע לעזרת משפחת לביא תום בעבור, מנחת סדנאות בישול בריא, ומנטורית צוות "חיים מאוזנים - חיים טובים", של אסם נסטלה. "חשוב לי שזה יהיה אוכל פשוט לעשייה וזמין לכל אחד, בכל מקום. אני עוזרת לאנשים לעשות שדרוג במטבח ולייעל אותו", היא אומרת.

    תום בעבור (צילום: שרון הורוביץ)
    תום בעבור(צילום: שרון הורוביץ)
     

    רוצים לראות איזה מתכון היא מציעה למשפחה ומה עוד היא מלמדת אתם? הצטרפו אלינו ביום חמישי לפרק השני  של משפחת לביא.

     

    מחפשים איזון בחיים? היכנסו למתחם "חיים מאוזנים - חיים טובים"

     

    לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

     

    בשיתוף אסם-נסטלה



  • פורסם לראשונה 19/05/2020 21:37

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים