שתף קטע נבחר

תרגילים מצולמים לבית לחולי ריאות

חולי מחלת ריאות כרונית, COPD, סובלים מתופעות כמו שיעול וקוצר נשימה שעלולים להחמיר עד כדי השבתת היכולת לתפקד. שילוב של תרגילי פיזיותרפיה יומיים יחד עם התרופות המתאימות, עשוי לסייע למצבם, להקל על הנשימה ולשפר את איכות החיים

 

 

 COPD היא מחלת ריאות כרונית נפוצה שבה ישנה חסימה קבועה של זרימת האוויר בסימפונות, מה שגורם להפרעה באוורור ובחילוף הגזים בריאות. התחלואה העולמית במחלה נמצאת בעלייה תמידית.

 

הלוקים במחלה הם בעיקר בני 55 ויותר, ותסמיניה הם שיעול, פליטת ליחה וקוצר נשימה בעיקר בעת מאמץ שהולכים ומחמירים במשך השנים. המחלה מלוּוה באירועים תכופים של החמרות לרוב עקב זיהום בדרכי הנשימה.

 

אחת הבעיות העיקריות של מחלת ה-COPD היא מודעות נמוכה למחלה. הריאות הן איבר שאינו כואב ורק כאשר המחלה מתקדמת ומתחילים להופיע תסמינים הפוגעים ברמת התפקוד היומיומי פונים החולים לבירור אצל רופא הריאות.

 

הסיבה העיקרית למחלה היא עישון. עישון גורם ל־85% ממקרי התחלואה במחלת ריאות חסימתית כרונית. 15% נוספים הם מקרי תחלואה שמקורם בחשיפה תעסוקתית (למשל, עשן שנפלט ממפעלי תעשייה ומכלי רכב) או ברקע גנטי.

 

מי שלקה במחלה בגלל עישון לא יחלים ממנה גם אם יפסיק לעשן. עם זאת הפסקת עישון עשויה להאט מאוד את קצב התקדמותה. התמדה בטיפול נכון ומקיף יכול להאריך את תוחלת החיים ולשפר משמעותית את איכותם.

 

שיעול, פליטת ליחה וקוצר נשימה. סימני המחלה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שיעול, פליטת ליחה וקוצר נשימה. סימני המחלה(צילום: shutterstock)

 

הטיפול היעיל - תרופות ואימון שיקומי לביצוע יומיומי

הטיפול במחלת ה-COPD נקבע לפי השלב של המחלה. בשנים האחרונות הטיפול בשלבי המחלה הראשוניים בחולים סימפטומטיים ללא אשפוזים והחמרות מבוסס על מרחיבי סימפונות ארוכי טווח (בלקיחה יומיומית של פעם עד פעמיים ביממה), במטרה לשפר את הסימפטומים ולשפר את איכות החיים.

 

לחולים אשר מחלתם נמצאת בשלב מתקדם יותר, עם נטייה להחמרות חוזרות ורמת אאוזינופילים בספירת דם גבוהה יותר ( כשהם אינם נוטלים סטרואידים), יומלץ על שילוב של משאף עם סטרואידים בנוסף למרחיבי סימפונות שצוינו קודם ולעיתים בשילוב גם של אנטיביוטיקה.

 

להתמדה בטיפול יש חשיבות רבה בהקלה על ההחמרות ובהפחתה של אשפוזים, והענות לטיפול של החולים תלויה במידה ניכרת במספר התרופות והמשאפים שהם נוטלים. בשוק קיימים משאפים שונים, ביניהם משאף אחד שכולל את כל שלושת המרכיבים יחד ונוטלים אותו רק פעם אחת ביום, מה שיכול להגדיל מאד את ההיענות לטיפול. משאף זה הוכיח בפעם הראשונה במחקר גדול מעל 10,000 מטופלים, הפחתה בסיכון לתמותה.

 

תרופות ומשאפים הם רק חלק מהטיפול ומומלץ לשלב שיקום ריאות כחלק בלתי נפרד מהטיפול בחולים עם מחלת ריאות חסימתית. תוכנית שיקום הריאות הנה ייחודית, מותאמת לכל חולה באופן אישי ומבוצעת לרוב בבתי חולים, אך ישנם תרגילים שכדאי לבצע באופן יומיומי גם בבית או בעבודה.

 

חולים ב-COPD, אפילו חולים קשים, עשויים ליהנות מאימון גופני שיקומי המשפר את כושרם, מפחית את חומרת קוצר הנשימה הכרוני שהם חשים, מרחיב את הריאות ומשפר את איכות חייהם ועל ידי כך משפר את התפקוד היומיומי, מונע אשפוזים והחמרות. גם תופעות שכיחות בקרב חולי COPD כמו דיכאון ועייפות ניכרת, משתפרים בחולים המשתלבים בתוכנית.

 

רוני קוליאקוב, סגן מנהל שירותי פיזיותרפיה בית חולים מאיר, מסביר: "נשימה נתפסת לרובנו כפעולה טבעית ולא מודעת. אולם ברגע בו מתלקחת מחלה נשימתית, הפעולה הטבעית שכולנו מכירים הופכת בין רגע למצוקה פיזית ורגשית. הפעילות הגופנית מסייעת לחולים אלו בהפחתת תסמינים של קוצר נשימה במאמץ, הפחתה במספר ההחמרות והאשפוזים ושיפור ניכר באיכות החיים.

 

"ישנם חולים הנמנעים מפעילות מחוץ לבית בשל קוצר נשימה הגובר במאמץ. מרביתם מדברים על הקושי הנובע מעליית מדרגות ואף הליכה בשיפוע המעצימות את תחושת המחנק. תחושות אלה מגבירות לא פעם את הקושי עם מחלת הריאה שכן נלוות לתחושות אלה מבוכה מהסביבה כשהימנעות משיעול והוצאת ליחה מחריפים את המצב. כך נוצר מן מעגל של קושי בביצוע פעילות גופנית, הימנעות מביצוע פעילות גופנית והחמרה של הסימפטומים בשל ירידה בכושר גופני".

 

פרופ' דוד שטרית הוא מנהל מחלקת ריאות במרכז הרפואי מאיר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים