שתף קטע נבחר

לידה בימי קורונה: כך ניתן למנוע את הסכנה

אנו נמצאים בימים שונים מכל מה שהכרנו. אפילו חווית הלידה – האירוע הטבעי והמשמח ביותר בעולם - הפכה שונה במקצת. פרופ' טל בירון שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר מהמרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית על השאלות הנפוצות בקרב היולדות, ומסר חשוב אחד: ביחד איתכן שום דבר לא יעצור אותנו מלהביא חיים חדשים לעולם

בשיתוף המרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית

 

כולנו עוברים ימים לא פשוטים ותקופת ה"קורונה" מתגלה כל יום כמאתגרת ושונה מכל מה שהכרנו עד היום. מהסיבה הזו אנו במרכז הרפואי מאיר מקפידים לשלב כמה וכמה דברים שאנחנו יודעים לעשות - ויודעים לעשות מאוד טוב.

 

ליילד - זו האהבה שלנו, הדרך שלנו, הבחירה שלנו ואנחנו ממשיכים ליילד במקצוענות עם כל הלב והנשמה, תמיד ובכל מצב. להתעדכן כל הזמן בכל הספרות הרלוונטית – אנחנו עוקבים אחרי המידע המתחדש מהארץ ומהעולם כדי לתת לכולם את הטיפול המיטבי גם בימים האלה. והנקודה השלישית והחשובה לא פחות היא שמירה מתמדת על בטיחות היולדת והיילוד תוך יצירת חווית לידה הכי טובה שרק אפשר. גם בתקופת הקורונה חשוב לזכור כי הלידה היא אירוע חווייתי, מרגש ומשפחתי.

 

מתוך הרצון לעמוד בכל המשימות הללו, צמח מתחם ייחודי ונפרד לנשים החשודות כחולות או חולות בוירוס הקורונה. במתחם החדש לנשים וליולדות ישנם שני חדרי לידה מסודרים עם כל התנאים ללידה בחדר פרטי, בנוכחות מלווה. הוא נבנה בחלקו הצפוני של אגף חדרי הלידה, אך נפרד לחלוטין כדי לאפשר בידוד מלא ולמנוע סיכון להדבקה.

 

השתמשנו בתשתית קיימת כדי להקים במהירות מתחם העונה על כל הדרישות שלנו, מאפשר לצוותים שלנו לפעול בצורה הכי מקצועית, עם גישה מהירה לחדר ניתוח או לטיפול נמרץ במידת הצורך. כל זה לא היה קורה בלי שיתוף פעולה מלא של צוות רופאים ורופאות, צוות סיעודי וצוות לוגיסטי תומך, אשר מגיעים בכל יום חדורי מוטיבציה לעשייה חיובית.

 

  ( )
שיטת הביות המלא. גם בזמן קורונה

 

לידה "בזום"

אמנם לתינוקות שנולדים בימים אלו כבר התחילו להדביק את הכינוי תינוקות הקורונה אבל לנו חשוב מאוד שהלידה שלהם תיזכר להוריהם כאירוע מיוחד ומשמח בדיוק כמו בכל תקופה אחרת.

 

אז נכון שעל פי הנחיות משרד הבריאות וההמלצות בארץ ובעולם אי אפשר בעת הזו להגיע עם הרבה מלווים או מבקרים לחדר הלידה, פעולה המסכנת את האימהות, התינוקות והצוותים - אולם בזכות אמצעים טכנולוגיים מתוחכמים שיש לכל אחד מאיתנו ממש בכף היד שלנו, ניתן לקחת חלק פעיל וחברתי בלידה בעזרת אפליקציות, צילומים ושיתופים ולהפוך אותה לחווייתית ומהנה בדרכים יצירתיות מאוד.

 

אולי זה המקום לציין שבימים כתיקונם אנו לרוב מאפשרים לשני מלווים להגיע לחדר הלידה ודווקא בשבוע האחרון הכרנו משפחה מקסימה שבחרה בעזרת אפליקציית "זום" לשתף הרבה יותר נוכחים מהארץ ואפילו מחו"ל בחווית הלידה שלה – וחוותה לידה מהממת ויוצאת דופן.

 

הנה כמה מהשאלות נפוצות בתחום:

 

שהייה משותפת אחרי הלידה?

האני מאמין שלנו במרכז הרפואי מאיר הוא שכל עוד אין מניעה מבחינה רפואית, מקומם של האם והתינוק ביחד גם לאחר הלידה. סוגיה זו הופכת הרבה יותר משמעותית בימים אלו בהם אנו משתדלים עד מאוד לצמצם את כמות האנשים הבאים במגע עם התינוק ועם אימו כדי להפחית את הסיכוי להדבקה ואנחנו שמחים שמרבית היולדות שלנו מצטרפות לגישה הזו של ביות מלא (אפס הפרדה).

 

יחד עם זאת, שיטת הביות המלא אינה מתאימה לכולן ואנו מכבדים את זה מאוד – התינוקייה שלנו בראשותה של יונת מדי, מנהלת הסיעוד של מחלקת אם ועובר א' במאיר, עם צוות אחיות מסורות ומקסימות, ממשיכות לתת את המענה המיטבי לכל אחת על פי דרכה וצרכיה.

 

האם בטוח לבוא לביה"ח והאם אין סיכון להדבקה מוגברת?

חשוב לנו להרגיע אתכן ולומר שדווקא בביה"ח, שם אנו מקפידים על כל ההנחיות החדשות שיצרנו והגבלת המבקרים - אתן מוגנות. אנחנו יודעים איך לשמור על הבטיחות שלכן ושל התינוקות שלכן, מתוך הקפדה על ההמלצות המקובלות בארץ ובעולם.

 

נקודה נוספת שחשוב לזכור היא שנשים בהריון אינן בקבוצת סיכון לתחלואה משמעותית בוירוס הקורונה. רובן צעירות ללא מחלות רקע משמעותיות ולכן הסיכון לחלות באופן שיסכן אתכן או את ההיריון שלכן נמוך. לכן, לצד השמירה על הנחיות משרד הבריאות, חשוב להמשיך את שגרת המעקב בהריון כדי לא לפספס בדיקות חשובות. בסופו של דבר חשוב שלא להעלות תחלואה במחלות אחרות שיכולות להיות יותר משמעותיות לאם ולעובר מתחלואה בוירוס הקורונה.

 

מסיבה זו, אצלנו במרכז הרפואי מאיר מרפאות האם והעובר (הריון בר סיכון) שלנו פועלות כסדרן במתחם מופרד ומוגן. מתקיימות בדיקות אולטרה סאונד, שקיפות עורפית וסקירות מערכות, מתקיימים ייעוצים גנטיים ודיקורי מי שפיר. מגפת הקורונה תחלוף במוקדם או במאוחר וחשוב לנו לא להזניח את הטיפול ביולדות, בעוברים ובתינוקות היקרים של כולנו.

 

הקורונה עוברת בהנקה?

חשוב לציין שאמנם המגפה קיימת בעולם זמן קצר אבל בגלל שהוירוס תקף כל כך הרבה אנשים, הצטבר עד כה לא מעט מידע עליו ועד עכשיו למעשה לא תוארו הדבקות של עוברים מאימהות שחלו בהריון. כמו כן, לא נמצאה עדות לנוכחות של הוירוס בחלב האם.

 

דילמה אמיתית: השהות לצד התינוק לאם חולה

אחת השאלות הנפוצות המעלה דילמה אמיתית בעבור אימהות חולות בקורונה מתייחסת לשאלה האם להיפרד מהתינוק מייד לאחר הלידה או להישאר עמו. פרידה מפחיתה את הסיכון שהתינוק ידבק והיא צריכה להתרחש מיד אחרי הלידה, מבלי שהאם באה במגע עם התינוק ועד ההחלמה. לפעמים החלמה מיוחלת זו מתרחשת רק אחרי 4-5 שבועות ועל אף שבפרק זמן זה ניתן לשאוב חלב ולהעביר לתינוק – יש לפרידה הזו השפעה רגשית קשה הן על האם והן על התינוק.

 

במרבית המקרים, מצבן הבריאותי של היולדות החולות בקורונה קל ולמעשה הן יכולות לטפל בתינוק שלהן. כשהאם מתמגנת בצורה הנכונה, רחוקה כשני מטרים מהתינוק במרבית הזמן, מקפידה על חבישת מסכה בעת הטיפול או ההנקה ועל שטיפת ידיים, הסיכון שלה להדביק את התינוק נמוך ביותר. יתרה מכך, התחלואה אצל תינוקות שנדבקו, כמעט תמיד קלה. בביה"ח שלנו במרכז הרפואי מאיר החלטנו כי אנו נציג לכל אישה את הדילמה על כל היבטיה, נאפשר לכל אחת לבחור את מה שנכון ביותר עבורה ונכבד כל החלטה.

 

טיפולים חדשניים לקורונה? מותר בהריון?

נכון להיום, טרם נמצא הטיפול לקורונה. אנו עוקבים בדריכות אחר טיפולים חדשניים וניסיוניים. מרבית הטיפולים הניתנים כיום באופן ניסיוני, למשל ההידרוכלוורין, מוכרים לנו ממחלות אחרות ויש לנו ניסיון טוב איתם גם בהריון. מרגיע אותנו לדעת, שיש אפשרויות טיפוליות בטוחות לנשים בהריון במידה והן יזדקקו לכך.

 

האם הריוניות חולות חייבות ללדת בניתוח קיסרי?

אופן היילוד מותאם להתוויה המיילדותית וכל עוד האמא והעובר במצב טוב אין צורך לבצע ניתוח קיסרי.

 

  ( )
מתחם יולדות חדש

 

מתחם נולד – מתחם יולדות חדש בשלושה ימים

"בתכנון כל מחלקה המיועדת למטופלי קורונה יש להתייחס לשלושה נושאים עיקריים", מסבירה תמי בן רון, המנהלת האדמינסטרטיבית במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית. "מדובר בתנועות אל ומתוך המחלקה, אותן אנו מחלקים ל-3 מסלולים נפרדים: כניסה של חולה (המכונה מסלול צהוב), אזור מטופלים חולים (המכונה מסלול אדום) ומסלול נקי לתנועת צוות (המכונה מסלול ירוק)". לדבריה של בן רון, חלוקה חשובה זו מונעת פגיעה וחשיפה של הצוות למטופלים באופן לא ממוגן ומאפשרת סדר חשוב במתחמים אלו שהוקמו בבית החולים מאיר בתקופה האחרונה.

 

"לאחר תכנון המתחם בשיתוף מערך הגניקולוגיה והמיילדות בבית החולים, התבצע תהליך בינוי קצר של צוותים שהיו אמונים על הנושא ועבדו כ-14 שעות ביממה במשך שלושה ימים על מנת להשלים את המלאכה בזמן", מוסיפה בן רון. "בניהולו של רני אופיר, מהנדס בית החולים וראשי הצוותים המצוינים שלו ממחלקת הנדסה ואחזקה ובשיתוף פעולה עם המערך הלוגיסטי וצוות המחשוב – התוכנית קרמה עור וגידים והפכה למתחם מקסים הנותן מענה לכל הסוגיות אליהן התבקשנו. לאורך כל הימים האלו פעל במקום וממשיך לפעול צוות התפעול והניקיון של ביה"ח, וביחד עם כל הצוות האדמניסטרטיבי של מאיר הם עובדים לילות כימים על מנת לתת מענה מהיר ואיכותי הן לפתיחת מחלקות קורונה והן לתפעול השוטף של ביה"ח החשוב לא פחות", סיכמה בן רון.

  

ובנימה קצת אישית - לאורך השנים, כפי שמלמדת אותנו ההיסטוריה, עוד בימים בהם הרפואה הייתה הרבה פחות מתקדמת, האנושות שרדה מגפות הרבה יותר קשות ומשמעותיות ואין לנו ספק שנעבור גם את הקורונה. העולם בימים אלו צמא לקצת רגעי אושר ולשמחתנו, אנו במערך המיילדות במרכז הרפואי מאיר לצד כל ההורים המופלאים - זוכים בכל יום בהזדמנות להמשיך ולהביא אושר וחיים חדשים לעולם – שום דבר לא יעצור אותנו!

 

הכותבת: פרופ' טל בירון שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר מהמרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית

 

בשיתוף המרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים