שתף קטע נבחר

4 רופאים מומחים ממליצים - כך תחזרו לשגרה

חולי לב, סוכרת, אוסטיאופורוזיס ולימפומה בני הגיל המבוגר נדרשים ליציאה הדרגתית מהבידוד החברתי וחזרה לשגרה. רופאים מומחים בתחומים השונים מדגישים ממה חשוב להזהר גם עכשיו ואומרים "אנחנו לא מבינים עד הסוף את נגיף הקורונה - הקפידו על הדרגתיות ולמרות ההקלות נהגו בחוכמה"

המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

להוריד את הסיכון לסיבוכים. עם ההחלטה הממשלתית לחזרה הדרגתית לשגרה עולות שאלות רבות בנוגע להנהלות נכונה עבור בני הגיל השלישי המתמודדים עם מחלות רקע שונות.

 

לצד פתיחת הקניונים, חדרי הכושר והאישור למפגשים משפחתיים אומרים רופאים מומחים בתחומי הסוכרת, קרדיולוגיה, צפיפות עצם ולימפומה - החזרה לשגרה היא מבורכת אבל חשוב להקפיד על מספר דגשים לחזרה בריאה ומאוזנת. 

 

עוד במדור 60 פלוס:

הקשר בין אינטימיות לאושר בגיל השלישי

אפקט הבידוד: יותר חולים בתסמונת השלפוחית הרגיזה 

המלצות תזונתיות להפחתת חרדה בימים מתוחים 

 

אימון  (צילום: shutterstock)
חזרה הדרגתית לפעילות גופנית - שלב בחזרה לשגרה(צילום: shutterstock)
 

חולי לב: לחזור לפעילות בהדרגתיות

ד"ר מנחם נהיר מומחה בפנימית וקרדיולוגיה ומצנתר בכיר במערך הקרדיווסקולרי במרכז רפואי העמק: בניגוד לאנשים בריאים לחלוטין הגמישים ביכולות ובצרכים, אנשים חולים תלויים בשגרה מסוימת בכל הקשור לתרופות, פעילות גופנית וייעוציים רפואיים שפסקו בזמן ההסגר. חולים רבים חששו להגיע למרפאות לקבלת טיפול ולא ידעו שביכולתם להתייעץ עם גורמים רפואיים גם מרחוק.

 

אדם בריא, ואפילו ספורטאי, שהפסיק פעילות גם אם לתקופה קצרה, יתקשה מאוד לחזור לרמה בה הוא תפקד בעבר, על אחת כמה וכמה במקרה של חולים במחלות קרדיו-וסקולריות. כעת שיש שיח על חזרה לשגרה, חשוב לשים לב אם ישנם שינויים ביכולת הגופנית של החולים במחלות לב לעומת התקופה שקדמה לימי הקורונה. ישנה חשיבות גדולה בחזרה הדרגתית אך לא איטית מידי לפעילות.

 

מומלץ למטופלים שהחמיצו בדיקות תקופתיות או מפגשים עם הרופא להגיע לבדיקה כדי לוודא שלא חלה התדרדרות במצבם הבריאותי. חשוב לזכור כי איננו מבינים עד הסוף את המאפיינים של נגיף הקורונה ולכן קיימת חשיבות עצומה לחולי לב, שהם כידוע אחת מקבוצות הסיכון המשמעותיות בכל הקשור לסיבוכים כתוצאה מהידבקות, להקפיד גם על טיפול תרופתי.

 

חולי אוסטיאופורוזיס: לא ללכת לחדר כושר

ד"ר ונסה רואש, אנדוקרינולוגית אחראית מרפאת עצם במרכז הרפואי איכילוב ומנהלת תחום צפיפות העצם במרכז רפואי אסותא: החלק הארי של חולי אוסטיאופורוזיס – מחלה כרונית המשפיעה על צפיפות העצם, משתייכים לקבוצת הגיל השלישי.

 

מעבר להתמודדות עם המחלה עצמה, בתקופה האחרונה החולים נתקלו באתגרי בדידות וחרדה כתוצאה מההסתגרות בבית. ימים אלו חידדו משמעותית את הצורך בהנגשת המידע הרלוונטי למטופלים על מחלתם ואפשרויות הטיפול כבר בשלבים התחלתיים כך שגם בתקופת משבר הם לא יגששו באפילה.

 

שמירה על רצף טיפולי הינה חשובה ביותר בייחוד לחולים המטופלים בזריקה תת עורית הניתנת אחת לחצי שנה כדוגמת פרוליה.

 

ניתן כבר להגיע למרפאות שערוכות היטב או להמשיך לקבל טיפול ביתי שהוכח כיעיל מאוד. זאת ועוד, פעילות גופנית מהווה חלק משמעותי בהתמודדות עם אוסטיאופורוזיס, נראה שדווקא בתקופה האחרונה מטופלים שטרם יצאו לגמלאות אך נאלצו להישאר בבית, הקדישו את הזמן שהתפנה להם לפעילות ספורטיבית.

 

בהקשר זה חשוב לציין שגם עכשיו, כאשר ישנן הקלות בהנחיות יש לנהוג בחכמה. בהחלט חשוב לחזור לפעילות הדרגתית ולהיחשף לאוויר הצח, עם זאת לא מומלץ לבני הגיל השלישי לפקוד את חדרי הכושר ועדיף להתאמן בבית או לחלופין באוויר הפתוח, לבד או בקבוצות קטנות.

 

באופן כללי העתיד עדיין לא ברור בכל הקשור להמשך התפרצות הנגיף לכן לא מומלץ למהר לצאת החוצה ויש להעדיף סיוע מרחוק, התקופה האחרונה הוכיחה לנו שהדבר בהחלט אפשרי.

 

חולי סוכרת: ביקור וירטואלי במרפאה

ד"ר עופרי מוסנזון, מנהלת המרכז למחקר קליני בסוכרת בית החולים האוניברסיטאי הדסה עין כרם והמועצה הלאומית לסוכרת: מחלת הסוכרת היא למעשה לפחות שתי מחלות שונות, כאשר לגבי זו מסוג 1 (שנקראה בעבר סוכרת נעורים), אין עדות לגבי סיכון מוגבר בתקופת הקורונה.

 

לעומתה סוכרת מסוג 2, המלווה פעמים רבות בהשמנת יתר, שומנים בדם ויתר לחץ דם, מהווה עם מכלול המחלות גורם סיכון למחלה חמורה יותר וסיבוכים בעת הדבקות בנגיף הקורונה.

 

הסוכרת בפני עצמה אינה גורם סיכון חזק, אלא בעיקר סוכרת בשילוב מחלות רקע נוספות וסיבוכים הנובעים מהסוכרת דוגמת מחלת לב, אי ספיקת לב ואי ספיקת כליות.

 

כאשר מדובר בתקופה הזו, בכללה החזרה לשגרה, יש חשיבות במידע אותו ניתן להשיג בהרחבה באתר המועצה הלאומית לסוכרת לימי הקורונה, בו קיים כאמור מידע רב והנחיות, הן לחולים ובני המשפחה והן לצוותים הרפואיים המטפלים .

 

יחד עם זאת חשוב לזכור כי בסופו של דבר כל הערכה היא ספציפית לכל חולה וחולה ולכן כדאי תמיד לפנות לרופא המטפל כדי להעריך את הסיכונים בחזרה לשגרה באופן פרטני.

 

כלל הקופות ובתי החולים מאפשרים ביקורי מרפאה וירטואליים עם הצוותים המטפלים ללא צורך שהחולה יגיע פיזית למרפאה.

 

בקרב חולי סוכרת שלא נדבקו בקורונה יש חשיבות גדולה להקפדה על נטילת כלל התרופות שהם נוטלים דרך קבע - הן לטיפול בסוכרת והן לטיפול במחלות נלוות כגון יתר לחץ דם וכולסטרול.

 

ולבסוף, יש חשיבות גדולה לחזור לאיזון הסוכרת. בתקופה זו רבים הם חולי הסוכרת שאנו פוגשים שבשל היותם בבתים, מתח נפשי וסיבות אחרות, לא הקפידו על פעילות גופנית ולא נמנעו מאכילת יתר. זה הזמן לחזור לשגרה בריאה ולאיזון.

 

חולי לימפומה: להימנע ממפגש, להגיע לטיפולים דחופים

ד"ר אודית גוטויין, אחראית תחום לימפומה, המרכז הרפואי שמיר/אסף הרופא: לימפומה היא קבוצה של מחלות גידוליות שמקורן בלימפוציטים, תאים שהם חלק ממערכת החיסון.

 

מטופלים עם לימפומה נמצאים בסיכון לתחלואה מקורונה בשל דיכוי חיסוני כתוצאה מהלימפומה עצמה, כתוצאה מהטיפולים ללימפומה ולעיתים בשל גיל מבוגר או מחלות רקע נוספות.

 

אסטרטגיית היציאה היא אתגר שהחולים וגם אנחנו כרופאים מתמודדים עמו בתקופה זו, בין אם מדובר בחולים שרוצים לחזור לעבוד או לשגרה רגילה או כאלו שיש להם בני משפחה שחוזרים לשגרה ועלולים להדביקם.

 

ההנחיה מבחינתנו היא להמשיך ולדבוק בהנחיות משרד הבריאות, הן מבחינת היגיינה והן מבחינת ריחוק חברתי. אנו ממליצים גם לבני המשפחה והסביבה התומכת להתגייס במידת האפשר ולקיים את הריחוק החברתי כל אחד בדרכו.

 

עם זאת, חשוב להמשיך ליטול תרופות, להיות בקשר עם הרופא המטפל, להגיע לטיפולים בבתי החולים ואף לחדר המיון במצבי סיכון כמו עליית חום או קשיי נשימה.

 

כדאי שהמטופלים ידעו כי בתי החולים והמערכים ההמטולוגים, מיישמים בצורה טובה את הנהלים. מעבר לכך, נושא הקורונה נכנס לשיקולים הרפואיים כשאנחנו מטפלים בחולים, על ידי התאמת הפרוטוקולים טיפוליים.

 

אם יש טיפול שלא דחוף אזי ניתן לדחות אותו ושיקולים נוספים בהתאם להנחיות עולמיות ודיונים בקהילה הרפואית, כך שניתן לבנות לכל מטופל תוכנית טיפול מתאימה גם בעת זו.

 

 

פעילות גופנית בבית: ד"ר אילת דונסקי מדגימה ומסבירה איך לבצע בבית אימון גופני ששומר על טווחי התנועה ומחזק את הגוף 

 

המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
באדיבות ד"ר ונסה רואש, ד"ר דב נהיר, ד"ר עופרי מוסנזון, ד"ר אודית גוטויין
"חשיבות גדולה לחזרה הדרגתית"
באדיבות ד"ר ונסה רואש, ד"ר דב נהיר, ד"ר עופרי מוסנזון, ד"ר אודית גוטויין
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים