שתף קטע נבחר

מדריך נס המרד הפרטי

מתיתיהו ובניו לא קיבלו את הדין ונלחמו במציאות כדי לשפר אותה. ומה יעשה אדם ששוקע במשבר כלכלי, חברתי או משפחתי? הרב והפסיכולוג רפי פוירשטין עם מדריך לנס המרד הפרטי שלנו

נס פך השמן הפך לנס הבולט של חג החנוכה. אנו מציינים אותו בהדלקת שמונת הנרות. בכל הדורות חיברו אל הנס הגלוי את הנס הנסתר של נצחון המלחמה, של 'המעטים נגד הרבים'. אך יש נס אחר שלא מתייחסים אליו, והוא 'הנס הרע'. יש ניסים שנראים 'רעים'. אסביר למה כוונתי. מרד המכבים החל כנראה מגזרות אנטיוכוס על יהודי ארץ ישראל. מה הרקע לגזירות? מה הם היו בדיוק? על כך נטוש ויכוח עז בין ההיסטוריונים. יש מצבים רעים שה' שולח לאדם (לא עלינו). הרבה אנשים פרטיים וקבוצות אנושיות, מכופפים את הראש, ומקבלים את הדין. "כך זה צריך להיות", "זה יעבור", "נתרגל" "אין מה לעשות", אלה הן תגובות כל כך שכיחות. כל כך קל לשקוע באבל, במחלה, במשבר הכלכלי, במשבר החינוכי או המשפחתי. הנס המהותי שאני מציין בחנוכה הוא נס המרד. הוא היכולת של מתיתיהו להניע את בניו ואת סביבתו הקרובה לנס המרד. הם לא קיבלו את הדין הם נלחמו במציאות על מנת לשפר אותה. אז הפעם קבלו מדריך לנס המרד הפרטי שלנו.....   


 

1. מ 'בעיה/משבר/נפילה' ל 'אתגר' - העולם, אמר פילוסוף חשוב, דומה למשחק שח.

היריב מבצע צעד. אינך יודע למה הוא מתכוון, למה? ובשביל מה? הוא ביצע את הצעד המסוים אותו ביצע. הצעד אותו הוא ביצע עשוי לאיים, להפחיד ואפילו להזיק (היריב אכל לך 'צריח', או איים עליך בשח). בידיך הדבר. להצטער על העיוורון בו לקית, על הטעות על חולשת התכנון. או, להפוך את הבעיה לאתגר המחלץ ממך את מיטב כוחותיך ותושייתך. רעיונות שמעולם לא עלו על דעתך צצים לפתע, יצירתיות ומעוף. האתגר מעיר אותך משנתך רבת השנים אל עבר עולם שבו אתה בוחר בהתמודדות.

 

2. אומץ – הסביבה שלך מחלישה אותך. הסביבה מעודדת סתגלנות ופאסיביות. פעמים רבות ההתמודדות כרוכה בסיכונים הנראים ככבדים יותר מאלו המצפים למסתגל.. במצב של אי-וודאות הם אומרים לך "שב ואל תעשה – עדיף". אתה אומר "די" , אתה אינך יכול לקבל את ההמתנה הרופסת, אתה יוצא לדרך. דע כי תהיה בודד, הם ינודו לך, הם יכנו אותך מאחורי הגב כנאיבי, וכלא-ריאליסט, אבל דע שאם בחרת נכון הם יצטרפו אליך אט אט. כאברהם אבינו במתנתק אתה תתחיל ב'לך-לך' אך תגיע ל"ויתברכו בך כל גויי הארץ".

 

3. מנהיגות – אל תהיה קיצוני. נקיטת המעשה היא עצמה כבר צעד קיצוני, ניסי. המעשה שלך מבטא רחשי לב של רבים. הם מפחדים, חוששים, יראים. אבל כשהם מכסים את עיניהם בידיהם, הם משאירים, כמו הילדים, חריר קטן כי לבחון את מעשיך. בעוברך בדרך, פניך נחושות, רציניות, הם מתבוננים בך מחרכי התריס המורד. מעשיך , מפרים את דמיונם, מעוררים את קנאתם, ממלאים את תקוותם. ייצג אותם במעשיך, פנה אל הנקודה האמתית והנכונה הקיימת בך ובהם. כשאברהם שומע שבן אחיו לוט נפל בשבי של ארבעת המלכים החזקים הוא לקוח את חניכיו ומסתער בנחישות כנגד החזקים ממנו. זה נס , נס המנהיגות והאומץ.

 

4. נקי כפיים ובר לבב – עשה את שאתה עושה בפשטות וביושר. בתום. חפש את האמת הפשוטה שבך, היא תינסוך בך כוח ואומץ לעמוד מול אלוקים ואדם. יעקב הנאבק עם המלאך יודע שלבבו צח ונקי. הוא יודע שהוא מבצע את המוטל עליו. זה נוסך כוח.

 

5. האמן – ההצלחה היא חשובה ביותר.

המלחמה במשבר חייבת להסתיים בתוצאה החיובית. אך לאט לאט מגלה המורד, שהתהליך חשוב לא פחות מההצלחה. עצם העובדה שהוא נאבק, זוקפת את קומתו, מעניקה משמעות לחייו. גם אם כמו סיזיפוס הוא יעלה שוב ושוב את האבן הכבדה למעלה ההר על מנת שהיד הנעלמה תשוב ותגלגל אותה מטה מטה, הוא יעלה אותה גם בפעם המאה ואחת. כי העלייה חשובה אפילו יותר מהתוצאה.

 

מתיתיהו ובניו הופכים את הבעיה האישית והלאומית לאתגר שנוסך בהם כוחות אדירים. המעגל החברתי הצר שלהם והמעגלים הרחבים משותקים מאימה. הם מלאי אומץ שהולך ויוצא מהנקודה הפנימית שלהם. הנקודה הזו ממנה הם שואבים מעיינות היא פשוטה, עמוקה ובלתי ניתנת להמשגה. מכאן סוד כוחה האינסופי. הם יודעים שעליהם לנצח אבל הרבה יותר מכך הם יודעים שעליהם להילחם. זהו הנס העמוק של החנוכה, והמלמד שלו.

 

רוצים ללמוד עוד על הנס? ערב עיון בנושא: "על הניסים – איך יודעים? מה מרגישים?" ייערך ב-18:30 ביום רביעי, כ"ז כסלו, נר רביעי של חנוכה, בבית הכנסת הדתי לאומי בשכונת הר-נוף בירושלים. בין המשתתפים: פרופ' ישראל אומן, הרב שלמה ארוש, הרב רפי פוירשטין והרב דוד סתיו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים