שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

בלי בשר כשר, בלי בתי כנסת: פסח באיראן

באיראן אין סגר, אך הקהילה היהודית גזרה על עצמה בידוד, ושישים בתי הכנסת ברחבי המדינה נעולים מערב פורים. "ברוך ה' זה הציל הרבה יהודים מהמחלה אצלנו", מספר ל-ynet גורם בכיר בקהילה. את הנפטרים מהמגיפה הביאו לקבורה בלי טהרה ובלי מניין, ועל גופותיהם פיזרו סיד

מגיפת הקורונה והשלכותיה לא פוסחות גם על הקהילות היהודיות במדינות אויב, והקהילה היהודית באיראן, המונה כ-9,000 איש ואישה, מתמודדת עם קושי ומחסור לצד חולי ופטירות של כמה עשרות מחבריה. "הם נפטרו בבית הקברות היהודי בלי טהרה ובלי מניין", מספר גורם בכיר בקהילה היהודית במדינה. "על גופותיהם פיזרו סיד".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

 

שבועות ללא שחיטה כשרה הובילו לפסח כמעט ללא בשר בקהילה, שגם בה ערכו היהודים את ליל הסדר בנפרד, איש-איש בביתו. "כל הקהילה בבידוד כבר יותר מחדש, וכל העסקים והחנויות סגורות חוץ מחנויות המזון", מספר הגורם ל-ynet.

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

לכידות, איפוק ואור: דברים שלמדתי מהקורונה/ הרב אבי וייס

 

באיראן עצמה אין סגר, אך הקהילה היהודית גזרה על עצמה בידוד. כבר בפורים הורה הרב הראשי לאיראן לכלל היהודים במדינה, שלא להתענות בתענית אסתר מפני הסכנה - ולא להתאסף בבתי הכנסת לקריאת מגילה. שישים בתי הכנסת ברחבי איראן עומדים נעולים מאז ערב פורים. "את קריאת המגילה ראינו כל אחד בביתו דרך שידור חי. קרוב ל-4,000 איש התחברו לשמיעת המגילה, וברוך ה' זה הציל הרבה אנשים ממחלה בקהילה שלנו".

 

  ()
גם באיראן מתגעגעים לבתי הכנסת

 

בערב פסח המשיכה הקהילה באותה הדרך: "בתענית בכורות עשינו סיום מסכת סנהדרין בשידור חי - וכל אחד עשה ביעור חמץ בביתו". הגורם מוסיף ומספר ל-ynet כי לא מורגשת אנטישמיות בקרב הקהילה היהודית. "השלטונות מכבדים את היהודים ואנחנו חופשיים לקיים את כל המצוות".

 

   ()
שישים בתי כנסת ישנם באיראן

 

פנו בחשאי

במוסול שבעירק חגגה משפחה יהודית לראשונה את חג החירות, זאת לאחר ששבה לשורשיה היהודיים. ההורים נולדו שניהם למשפחות יהודיות שנותרו במדינת האויב, אך גדלו בסביבה מוסלמית מוחלטת ולא תחזקו כל קשר עם היהדות. הסביבה עצמה, לדבריהם, לא יודעת שהם יהודים.

 

  ()
סדר פסח נסתר במוסול

 

התפנית של אותה משפחה חלה לפני כשנה, כאשר נתקלו בסרטון של עמותת "יד לאחים" שבה נראה הפייטן הבינלאומי בשפה הערבית, זיו יחזקאל, קורא בשפה הערבית ליהודים אבודים שחיים במדינות ערב לחזור ליהדותם. הסרטון נולד לבקשת "מחלקת שורשים" של העמותה, שהוקמה לפני קצת יותר משנה, במטרה לעמוד בקשר עם יהודים המתגוררים במדינות ערב שנטמעו בסביבתם. מדובר ביהודים שאמותיהם או סבתותיהם נישאו לבני זוג מוסלמים, כך שהם יהודים לפי ההלכה, שרוצים לשמוע על יהדותם ולנהוג לפי המסורת היהודית.

 

הארגון יצר קשר עם יהודים תושבי עירק, שפרטיהם הגיעו מבני משפחותיהם שעזבו את המדינה. סדרת הסרטונים של יחזקאל הביאה לגל של פניות, וכיום נעזרת העמותה גם באתר אינטרנט ייעודי בשפה הערבית, ואנשיה עורכים שיעורי תורה בסקייפ וכן לימוד תורה בחברותא.

 

  ()
קערת הסדר: השכנים לא יודעים

 

ב"מחלקת שורשים" מספרים כי בידיהם פרטים של כאלפיים יהודים המתגוררים במדינות ערב או בשטחי הרשות הפלסטינית, ומתוכם יש לעמותה קשר הדוק מאוד עם כמה עשרות, שהחליטו לעשות צעדים ממשיים בדרכם ליהדות, והם לומדים תורה בחברותא ומקבלים תשמישי קדושה שונים לפי בקשתם.

 

בעמותה שלחו מצות לכמה מדינות ערב, אולם הן לא הספיקו להגיע בגלל הקורונה. המצות היחידות שהגיעו הן לאותה משפחה יהודית בעירק, כיוון שהן נשלחו כבר לפני חודשיים וחצי. "הבנו שייתכן ועירק נכנסת לסחרור בגלל חיסול סולימאני, ולכן מיהרנו לשלוח אליהם את המצות דרך מדינה שלישית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גם באיראן מתגעגעים לבתי הכנסת
מומלצים