שתף קטע נבחר

"מרגיש כמו סינדרלה". באן נפרד מהאו"ם

אחרי עשור בתפקיד נפרד באן קי מון מתפקיד המזכ"ל, ולפנות בוקר יוביל את חגיגות השנה החדשה בטיימס סקוור: "מיליונים יצפו בי מאבד את עבודתי". המחליף, אנטוניו גוטרש, כבר הודיע שברצונו להיפגש עם דונלד טראמפ "בהקדם האפשרי". החודש הודה באן שהאו"ם מוטה נגד ישראל

 

 

באן קי מון נפרד אתמול (יום ו') ממאות דיפלומטים ועובדי האו"ם במטה הארגון בניו יורק, לפני שעזב את המקום בפעם האחרונה כמזכ"ל. כש-2017 תגיע לניו יורק יתכבד באן ללחוץ על הכפתור שיפיל את כדור האורות הענק בטיימס סקוור. זה יהיה הרגע שבו אנטוניו גוטרש הפורטוגלי יחל את כהונתו.

 

"אני אהיה בטיימס סקוור להפלת הכדור. מיליונים יצפו בזמן שאני מאבד את עבודתי", אמר לקהל המחויך והודה להם על עבודתם המסורה. "אני מרגיש כמו סינדרלה, מחר בחצות הכול ישתנה", אמר באן המחויך.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בנימה רצינית יותר אמר באן כי זו הייתה זכות לכהן בתפקיד במשך עשר שנים. "אתם צריכים להיות גאים מאוד - בדיוק כמו שאני התגאיתי שאתם הייתם הקולגות שלי", אמר באן. הוא הוסיף כי בעשור שכיהן בתפקיד השתדל "לא לוותר אף פעם. להמשיך לחלום ולהאמין, ולהמשיך לעבוד עד שמשיגים התקדמות".

 

באן הוסיף כי כמזכ"ל האו"ם מה שהנחה אותו היה הרצון "להתמקד בבני אדם, בזכויות ובכבוד שלהם, ולעמוד לצד מי שנותר מאחור". באן קרא לחבריו לארגון להישאר ממוקדים כדי להשיג את יעדי האו"ם בשלל נושאים, מההתחממות הגלובלית ועד לפער בין המינים.

 

בתחילת החודש, בשיחה עם עיתונאים, אמר באן כי זה היה "עשור של מבחן שלא נפסק". באן הביע את התסכול שלו מכך שלא הצליח להביא לסיומה של מלחמת האזרחים בסוריה, ולהפסיק את הקרבות בדרום סודן, תימן, הרפובליקה המרכז אפריקנית וקונגו. הוא הביע את אכזבתו ממנהיגים שמעדיפים לחזק את שלטונם במקום לשפר את איכות חיי האזרחים.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
  

באחד מנאומיו האחרונים החודש התייחס גם לישראל. "בעשר השנים האחרונות טענתי שאסור לנו לעולם לקבל הטיה נגד ישראל במוסדות האו"ם. עשרות שנים של תמרונים פוליטיים יצרו מספר לא פרופורציונלי של החלטות, דו"חות וועידות נגד ישראל. במקרים רבים במקום לעזור לסוגיה הפלסטינית המציאות הזו הכשילה את יכולתו של האו"ם למלא את תפקידו ביעילות".

 

לצד דברי ההבנה האלה אמר באן: "עם זאת, ישראל חייבת להבין שהמציאות שבה מדינה דמוקרטית המתנהלת על פי שלטון החוק ממשיכה בכיבוש צבאי של העם הפלסטיני תמשיך לייצר ביקורת וקריאות לתבוע ממנה דין וחשבון".

 

באן בן ה-72 יחזור לדרום קוריאה, שם יש דיווחים כי יתמודד על הנשיאות בעקבות הדחתה של הנשיאה פארק ג'ן-הייאה. מחליפו גוטרש, ששמע את דבריו של דונלד טראמפ על האו"ם ויחסו לישראל, הודיע בשבוע שעבר כי ברצונו להיפגש עם טראמפ "בהקדם האפשרי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים