שתף קטע נבחר

אלפים חוגגים בשלג: "משמח כל פעם מחדש"

נפתחו כמעט כל הכבישים בצפון שנחסמו בלילה בגלל השלג: מטיילים רבים באו לעין זיוון, מרום גולן, סאסא ומירון כדי לבנות בובות ולנהל קרבות במדרונות. ילדי הקיבוצים: "השלג יורד פה כל שנה - אבל זה כיף כל פעם מחדש". שלג גם בגוש עציון, חסימות בדרום. מי שיאנית הגשם המפתיעה ומה התחזית להמשך?

מיד עם פתיחתם הבוקר (שבת) של הכבישים שנחסמו במהלך הלילה ברמת הגולן מיהרו אלפי טיילים מצוידים במזחלות - מקצועיות ומאולתרות - למדרונות המושלגים. חמושים בכפפות, בכובעים, בצעיפים וגם בגזר לבובות השלג כבשו המטיילים את משטחי השלג הבתולי, ניהלו קרבות כדורי שלג, בנו בובות, קפאו מקור ונהנו מכל רגע.

 

"יצאנו מהבית קצת לפני תשע, חששנו מפקקים אבל לא היו", סיפר אורי קליין מזכרון יעקב. "זו כבר מסורת שאנחנו מגיעים כל שנה לעין זיוון בשלג הראשון. זה היה שווה את הנסיעה. זו ממש הרגשה של אירופה בישראל. הכול מכוסה שלג, גם העצים. ממש יפה. הילדים נהנים וגם אנחנו".

בנות משפחת קליין. "מגיעים תמיד בשלג הראשון" (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
בנות משפחת קליין. "מגיעים תמיד בשלג הראשון"(צילום: אביהו שפירא)

קור כלבים בעין זיוון (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
קור כלבים בעין זיוון(צילום: אביהו שפירא)

משפחות עזתי, בוסקילה וברוך מבלות בשלג בסאסא (צילום: רותם עזתי) (צילום: רותם עזתי)
משפחות עזתי, בוסקילה וברוך מבלות בשלג בסאסא(צילום: רותם עזתי)

"נתיבי ישראל" מפלסים דרך ליד קיבוץ מרום גולן (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
"נתיבי ישראל" מפלסים דרך ליד קיבוץ מרום גולן(צילום: אביהו שפירא)

משפחת פרץ-הדר בקיבוץ עין זיוון (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
משפחת פרץ-הדר בקיבוץ עין זיוון(צילום: אביהו שפירא)

 

בני משפחת אניג'ר הגיעו לחניון עין זיוון מכפר יונה. הילדים ניתאי, אריאל ונועה היו עסוקים בהכנת כדורי שלג - וכמובן בקרבות. "נסענו שעתיים וחצי אבל זה ממש כייף ושווה, אפילו שקר. השלג רך וכייפי", אמרה נועה הגדולה. "עשינו קרבות של כדורי שלג והשתוללנו". אריאל סיפרה: "אנחנו בשלג כבר פעם שנייה אבל ניתאי רואה שלג בפעם הראשונה".

 

ילדי קיבוץ עין זיוון יצאו גם הם ליהנות, אף שמבחינתם מדובר בתופעה "שגרתית" - השלג יורד כאן לפחות אחת לשנה. "אנחנו רואים את השלג לפחות פעם-פעמיים בשנה וזה עדיין משמח כל פעם מחדש. השלג מלווה בשקט כזה, זה מרגיע", סיפרה אפרת פרץ-הדר מעין זיוון.

השלג של עין זיוון, הבוקר (צילום: חגי דריילינגר) (צילום: חגי דריילינגר)
השלג של עין זיוון, הבוקר(צילום: חגי דריילינגר)

 (צילום: חגי דריילינגר) (צילום: חגי דריילינגר)
(צילום: חגי דריילינגר)

לבן במרום גולן (צילום: ערן גליק) (צילום: ערן גליק)
לבן במרום גולן(צילום: ערן גליק)

 (צילום: ערן גליק) (צילום: ערן גליק)
(צילום: ערן גליק)

אפרת, המגדלת דובדבנים ופירות יער בבוסתן הגולן, סיפרה: "בתור חקלאים אנחנו ממתינים למנות הקור האלה, זה ממש טוב לנו. החורף התחיל טוב, אחר כך הייתה קצת הפוגה, ואנחנו מקווים שיהיה יותר טוב, כי צריך עוד גשם, פחות שלג... אנחנו תמיד אופטימיים".

 

מטיילים רבים הגיעו גם לאזור פיקוד הצפון בצפת, ומפלסות של מטה השלג בעירייה פינו את הציר המרכזי, המוביל לבית החולים רבקה זיו. מוקדים נוספים שבהם התרכזו מטיילים היו מנרה, סאסא, מרום גולן ואזור בית הספר שדה במירון.

 

ליד קיבוץ אורטל, הבוקר (צילום: אבי דולמן) (צילום: אבי דולמן)
ליד קיבוץ אורטל, הבוקר(צילום: אבי דולמן)
 

השלג שירד על גוש עציון (צילום: איתן אלחדז) (צילום: איתן אלחדז)
השלג שירד על גוש עציון(צילום: איתן אלחדז)

נווה אטי"ב שברמת הגולן (צילום: הילה לסט) (צילום: הילה לסט)
נווה אטי"ב שברמת הגולן(צילום: הילה לסט)

מזג האוויר צפוי להוסיף להיות קר, ולכן הפשרת השלג עשויה להיות אטית ולהימשך כמה ימים. אמש נשבו בצפון רוחות עזות, והן הורידו את הטמפרטורה. בצפת נרשם סמוך לשעה 18:00 משב רוח עז במיוחד, שהגיע למהירות של 131 קמ"ש. מהירות הרוח הממוצעת באותה עת הייתה כ-70 קמ"ש.

 

ירושלים שיאנית הגשם

אף שהשלג התרכז בצפון ודילג במידה רבה על ירושלים, הבירה היא שיאנית המשקעים של המערכת הנוכחית – עד היום ב-12:00 בצהריים ירדו בה 67 מ"מ של גשם. עוד בטבלת המשקעים: צפון רמת הגולן (מג'דל שמס) 53 מ"מ, דרום רמת הגולן (קדמת צבי) 38 מ"מ, עמק החולה (שמיר) 37 מ"מ, כינרת (גינוסר) 23 מ"מ, גליל עליון (דלתון) 53 מ"מ, עמק יזרעאל (נהלל) 34 מ"מ, חיפה (עיר תחתית) 22 מ"מ, זכרון יעקב 16 מ"מ, תל אביב 18 מ"מ, ירושלים 67 מ"מ, אשדוד 21 מ"מ, חבל לכיש (קריית גת) 61 מ"מ, באר שבע 30 מ"מ וערד 27 מ"מ.

 

השלג בהרי הגולן והגליל החל לרדת אמש, והוא נמשך אל תוך הלילה. יישובים בצפון שבהם ירד הלילה שלג הם: צפת, מרום גולן, עין זיוון, יישובי הדרוזים ברמת הגולן, אלרום, אודם, אורטל, סאסא, ברעם, מנרה ומשגב עם. גם בפסגות ההרים בגוש עציון ירד בלילה שלג קל, והוא נערם לגובה כמה סנטימטרים. בירושלים ירד מעט שלג מעורב בגשם, אך הוא לא היה משמעותי.

קיבוץ ברעם (צילום: רן דהן ) (צילום: רן דהן )
קיבוץ ברעם(צילום: רן דהן )

גם היישוב נמרוד קפא (צילום: לילך אשתר) (צילום: לילך אשתר)
גם היישוב נמרוד קפא(צילום: לילך אשתר)

אזור סאסא (צילום: מיכל צורן) (צילום: מיכל צורן)
אזור סאסא(צילום: מיכל צורן)

מושב אודם בצפון, הלילה (צילום: עינב משה) (צילום: עינב משה)
מושב אודם בצפון, הלילה(צילום: עינב משה)

גם מג'דל שמס נצבעה לבן (צילום: סלמנאר) (צילום: סלמנאר)
גם מג'דל שמס נצבעה לבן(צילום: סלמנאר)

מהמשטרה נמסר בבוקר כי בעקבות השלג נחסמו בצפון כמה וכמה כבישים, אך לפני הצהריים כולם נפתחו כבר לתנועה, למעט כביש 98 מאלוני הבשן לעין זיוון. הנהגים עדיין נקראים לנסוע בזהירות באזור.

 

בדרום כביש 90 שהיה חסום נפתח לתנועה מהמלונות ועד מצדה. קטע הכביש בין מצדה לעין גדי נותר סגור לתנועה עקב זרימה בנחל צאלים. הנהגים מתבקשים לנהוג בהתאם לתנאי בדרך ולהישמע להנחיות השוטרים. עקב מזג האוויר נסגרו למבקרים הגן הלאומי חורשת טל, שמורת הטבע נחל עמוד, הגן הלאומי ברעם, הגן הלאומי קסטל והגן הלאומי עין חמד.

וכך נראה החורף בחאן עין גדי (צילום: אבי ברקאי) (צילום: אבי ברקאי)
וכך נראה החורף בחאן עין גדי(צילום: אבי ברקאי)

החזאי בועז נחמיה מאתר ירושמיים סיפר הבוקר ל-ynet על השלג המעורב בשלג שירד בלילה בירושלים: "בסביבות חצות ירדה הטמפרטורה ל-1.8 מעלות והיו כמה פתיתים שירדו באזורים גבוהים בבירה ובסביבותיה, או שהיה זה שלג מעורב בגשם, אבל לא היה שלג משמעותי. בפסגות גוש עציון שגובהן יותר מ-900 מטר היה קצת שלג, והוא הצטבר לגובה של כמה סנטימטרים".

 

מחר, יום ראשון, יהיה מעונן חלקית וקר מהרגיל. בשעות הבוקר ייתכן טפטוף קל. בלילה צפויה קרה נרחבת ברוב אזורי הארץ. ביום שני יהיה בהיר. תחול עלייה קלה בטמפרטורות, אך עדיין יהיה קר מעט מהרגיל לעונה. ביום שלישי יירדו גשמים מקומיים מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. תחול ירידה בטמפרטורות ויהיה קר מהרגיל לעונה. בחרמון יירד שלג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
חוגגים בשלג לפני הצהריים
צילום: אביהו שפירא
מומלצים