שתף קטע נבחר

"ספיידרמן", הפורץ שאוהב יצירות אמנות

ויירן טומיץ', מטפס הרים מיומן ואתלט, טיפס לדירות של עשירי פריז ושדד יצירות אמנות יקרות. "אני אוהב ציורים", הסביר לשוטרים. כעת הוא עומד למשפט על גניבה של יצירות בשווי יותר ממאה מיליון דולר ממוזיאון בפריז

פורץ שמכונה "ספיידרמן" בגלל היכולות האקרובטיות שלו בזמן מעשי השוד עומד למשפט בצרפת על גניבת יצירות בשווי של יותר ממאה מיליון דולר. ויירן טומיץ', בן 49, עלול לרצות 20 שנות מאסר אם יורשע.

 

לטומיץ', מטפס הרים מיומן בגובה מטר תשעים, יש תיק פלילי ארוך של 14 אישומים קודמים. הוא הואשם בסדרת פריצות שבמהלכן טיפס לדירות של עשירי פריז ולמוזיאונים ושדד יצירות אמנות יקרות. לפי טומיץ' הסיבה לפריצות היא שהוא "אוהב ציורים". הוא השווה את עצמו לארסן לופן, גיבור (וגנב) מהספרות הצרפתית שהיה פושט על בתי העשירים.  

ויירן טומיץ' מגיע אתמול לבית המשפט (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ויירן טומיץ' מגיע אתמול לבית המשפט(צילום: AFP)
 

המשפט שמתנהל כעת הוא על שוד במוזיאון לאמנות מודרנית בפריז מ-2010. החשד הוא שטומיץ' טיפס על השער הנעול ושבר חלון כדי להיכנס למוזיאון. מערכת האזעקה של המוזיאון הייתה באותה תקופה בתיקון, וטומיץ' הצליח להשבית את מצלמת האבטחה באגף שאליו נכנס. השומרים היו בתפקיד באותו לילה, אך גילו שהציורים נגנבו רק כשהמוזיאון נפתח למחרת.

 

למשטרה לקח זמן למצוא את טומיץ' ועוד שניים שלפי החשד סייעו לו בשוד. הם עלולים להישלח לעשר שנות מאסר. טומיץ' נעצר במאי 2011, ואמר לשוטרים שפרץ למוזיאון רק כדי לקחת ציור ספציפי של הצייר לואי לגר. הוא לא שיער שיגנוב עוד ארבעה ציורים, בין השאר של פבלו פיקאסו ואנרי מאטיס.

 

חמשת הציורים שגנב טומיץ' לא נמצאו מעולם. אחד הנאשמים הוא יונתן בירן, סוחר אמנות שמואשם שהחביא את היצירות. החוקרים טענו שייתכן שהיצירות נמכרו לאספן – ייתכן שבישראל, שם ביקר בירן. "זרקתי אותן לזבל", חזר כמה פעמים על הטיעון בבית המשפט. "עשיתי את הטעות הכי קשה בחיים שלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים