שתף קטע נבחר

אל-קאעידה לועג לטראמפ: "שוטה חדש בבית הלבן"

הדמוקרטים בקונגרס דורשים לחקור את פשיטת הקומנדו על מתחם אל-קאעידה בתימן שהסתבכה, ושבה נהרג חייל אמריקני והופצצו ילדים. מנהיג אל-קאעידה שם: "נתנו מכה כואבת לטראמפ". דיווחים: טראמפ אישר את הפעולה בלי די מודיעין. וגם: למה דאעש שותק?

מנהיג אל-קאעידה בחצי האי ערב – הזרוע המסוכנת והחזקה ביותר של ארגון הטרור שהיה אחראי למתקפת 11 בספטמבר – פרסם הקלטה שבה הוא נשמע לועג לנשיא ארה"ב החדש דונלד טראמפ בעקבות הפשיטה האמריקנית בדרום תימן בשבוע שעבר שבה נהרג חייל קומנדו אמריקני. ככל הידוע זו הייתה הפשיטה הראשונה של צבא ארה"ב במדינה זרה בעידן טראמפ.

 

בהקלטה שפרסמה הזרוע של אל-קאעידה נשמע מנהיגה, קאסם א-רימי, אומר לחסידיו: "השוטה החדש של הבית הלבן קיבל מכם מכה כואבת בפעולה הראשונה שלו על אדמתכם".

נשיא ארה"ב טראמפ ומנהיג אל-קאעידה בתימן א-רימי. "הצית את אש הג'יהאד" (צילום: MCT) (צילום: MCT)
נשיא ארה"ב טראמפ ומנהיג אל-קאעידה בתימן א-רימי. "הצית את אש הג'יהאד"(צילום: MCT)

בפעולה האמריקנית נהרגו עשרות מקומיים, בהם אנשי אל-קאעידה רבים. א-רימי טען כי בצד התימני היו 25 הרוגים וכי גם חיילים אמריקנים רבים נהרגו ונפצעו, אך לפי צבא ארה"ב בצד האמריקני לא היה יותר מהרוג אחד - איש יחידת "אריות הים" וויליאם אוונס. עוד שלושה מאנשי היחידה נפצעו.

 

ביום שישי הזהיר אל-קאעידה כי הנשיא טראמפ "טיפש" וכי בהחלטתו לאפשר את הפשיטה בתימן הוא "הצית את אש הג'יהאד". בהודעת אל-קאעידה נאמר אז כי העובדה שהפשיטה נעשתה רק שבוע אחרי טקס ההשבעה של טראמפ, שבו הוא הבטיח לעקור את הטרור האיסלאמי, "מבהירה לנו שהאיום הזה לא כוון ללוחמים האיסלאמיים בלבד – אלא לכל המוסלמים באשר הם: גברים, נשים ואפילו ילדים".

כינוס של אנשי אל-קאעידה בתימן. הזרוע המסוכנת ביותר של הארגון ()
כינוס של אנשי אל-קאעידה בתימן. הזרוע המסוכנת ביותר של הארגון

אחרי הפשיטה האמריקנית דווח כי אחת ההרוגות הייתה בתו בת השמונה של אנוואר אל-אוולאקי, ארכי-טרוריסט מאל-קאעידה שנולד בארה"ב ועבר לגור בתימן. אל-אוולאקי עצמו נהרג בהפצצה אמריקנית בתימן בשנת 2011.

 

חברי קונגרס דמוקרטיים קראו בימים האחרונים לפתוח בחקירה בנוגע לפשיטה בתימן, משום שגורמים בצבא אמרו כי היא יצאה לדרך ללא מודיעין הולם וללא הכנה מספקת.

 

אגב, מי שעדיין לא התייחס לממשל החדש בוושינגטון הוא ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש), שממשיך לנסות לשדר עסקים כרגיל בשטחים שבהם הוא עדיין מחזיק בסוריה ובעיראק. בסרטוני התעמולה, בעיתוניו השבועיים ובמגזין שהוא מפרסם באנגלית ושמיועד לקוראים במערב לא הייתה עד כה שום התייחסות מיוחדת לטראמפ, אף שהנשיא האמריקני החדש הרבה לדבר על כוונתו למגר את דאעש ולשרש את הטרור האיסלאמי.

 

המטוסים הרעישו והפעולה הסתבכה

"ניו יורק טיימס" חשף בשבוע שעבר פרטים מהפעולה האמריקנית בתימן המעידים על ביצועה הכושל. לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס" - עיתון שטראמפ מתעקש שמסקר אותו באופן בלתי הוגן - הפעולה הסתבכה והאמריקנים נאלצו להשמיד בה מטוס-מסוק בשווי 75 מיליון דולר. גורם דיפלומטי אמר לעיתון כי טראמפ אישר את הפעולה "מהר יחסית".

 

הצבא האמריקני אמר כי המטרה המרכזית של הפעולה הייתה לאסוף כמה שיותר מודיעין על ארגון הטרור כדי לבצע פשיטות נוספות ומתקפות אוויריות נגד אל-קאעידה בהמשך. לפי "ניו יורק טיימס", כשהכוחות האמריקניים התקרבו למתחם של אל-קאעידה הם זוהו - כנראה משום שהמל"טים של ארה"ב טסו נמוך מהרגיל והרעישו - ולכן הג'יהאדיסטים היו מוכנים למתקפה. קרבות עזים פרצו במקום, והלחימה ארכה לא פחות מ-50 דקות.

 

הטרוריסט האמריקני-תימני אל-אוולאקי. חוסל ב-2011 (צילום: ויקיפדיה) (צילום: ויקיפדיה)
הטרוריסט האמריקני-תימני אל-אוולאקי. חוסל ב-2011(צילום: ויקיפדיה)

הקרב כלל ירי והשלכת רימוני יד, ובמהלכו עלו לוחמי אל-קאעידה לעמדות ירי בגגות סמוכים. גורמי צבא אמריקנים אמרו כי הג'יהאדיסטים השתמשו במרפאה, בבית ספר ובמסגד, ובנוסף השתמשו בילדים ובנשים כמגינים אנושיים. בעקבות הירי לעברם, קראו האמריקנים לסיוע, ואחד המבנים הותקף מהאוויר.

 

במהלך הפעולה הוזעקו כלי טיס מסוג אוספרי MV-22 אבל אחד מהם סבל מתקלה טכנית ונאלץ לבצע "נחיתה קשה", שהובילה לכך ששלושה אמריקנים נפצעו. לא ניתן היה להגן עליו, והצבא השמיד אותו בכוונה כדי שלא תיפול טכנולוגיה מתקדמת לידי אל-קאעידה.

 

הצבא האמריקני ניסה למזער את הכישלון ואמר כי בפשיטה הושג "מידע מודיעיני יקר ערך". גורם אמריקני אמר ל-CNN כי בין היתר הושגו דיסקים קשיחים ממחשבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
טראמפ וא-רימי. עימות ראשון
צילום: MCT
מומלצים