שתף קטע נבחר

דו"ח: "משטר אסד השתמש בנשק כימי 8 פעמים בקרבות על חלב"

ארגון זכויות אדם בינלאומי שערך ראיונות עם עדי ראייה וניתח תמונות וסרטונים קבע: הצבא הסורי השתמש בגז כלור שוב ושוב במשך חודש כדי לכבוש מחדש את חלב בסוף 2016. תשעה אזרחים נהרגו ויותר מ-200 נפצעו. "מדובר באסטרטגיית לחימה שנעשתה בידיעת צמרת הצבא"

נשיא סוריה בשאר אסד (צילום: AP) (צילום: AP)
נשיא סוריה בשאר אסד(צילום: AP)

כוחות המשטר הסורי השתמשו בשנה שעברה בנשק כימי בחלב כדי לכבוש מחדש את השכונות שנפלו לידי המורדים, כך עולה מדו"ח חמור שפרסם היום (ב') ארגון זכויות האדם Human Rights Watch. ממצאי הדו"ח מצטרפים לראיות שהולכות ומצטברות על שימוש בחומרים כימיים על ידי ממשלו של הנשיא בשאר אסד בשש השנים שבהן נמשכת המלחמה, שבה נהרגו מאות אלפים במדינה כולה ועשרות אלפים באזור חלב בפרט.

 

לפי הדו"ח של HRW, מסוקים של המשטר הסורי הטילו פצצות עם גז כלור "באזורים מיושבים בחלב לפחות שמונה פעמים שונות בין 17 בנובמבר ל-13 בדצמבר, 2016". סוריה, וכן בעלת בריתה רוסיה שסייעה לכוחות הצבא הסורי בקרבות בחלב, הכחישה כל שימוש בנשק כימי במלחמה. משטרו של אסד הפנה לא פעם אצבע מאשימה כלפי המורדים וטען כי הם אלו שמשתמשים בנשק כימי.

 

 

 

נפגעים מנשק כימי בחלב. ארכיון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נפגעים מנשק כימי בחלב. ארכיון(צילום: AFP)
 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

הדו"ח המבוסס על ראיונות אישיים עם עדי ראייה, ניתוח סרטונים ותמונות וכן סקירת פוסטים במדיה החברתית. לפי הדו"ח, אין ראיות למעורבות רוסית במתקפות הכימיות, אך בד בבד צוין כי למוסקבה היה חלק בלתי נפרד בכיבוש המחודש של המשטר הסורי על חלב לפני כחודשיים.

 

"בתקיפות המדוברות, שחלקן גם כללו תחמושת מרובה מסוגים שונים, נהרגו לפחות תשעה אזרחים, בהם ארבעה ילדים, ונפצעו כ-200 בני אדם", צוין בדו"ח.

 

 


הרס בחלב, בימים שלפני נסיגת כוחות המורדים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הרס בחלב, בימים שלפני נסיגת כוחות המורדים(צילום: EPA)

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)
 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
אול סולבנג, מבכירי הארגון שפרסם את הדו"ח, אמר בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקיפות הכימיות הן למעשה חלק אסטרטגי במאבק של הצבא הסורי. "יש אינדיקציות חזקות שמתקפות הכלור הללו תואמו במסגרת אסטרטגיה צבאית כוללת", אמר. "יש אינדיקציה חזקה לכך שגורמי צבא בכירים, המפקדים של המתקפה על חלב, ידעו על השימוש בגז כלור".

 

לפי מחברי הדו"ח, התקיפות הכימיות נעשו כל פעם באזורים שאליהם התכוון הצבא להתקדם – ממזרח למערב. "הדפוס מראה כי מתקפות גז הכלור תואמו בכל הדרגים הצבאיים, לא מדובר בעבודה של כמה גורמים בודדים וסוררים", חידד סולבנג.

 

מדו"ח של האו"ם שפורסם באוקטובר האחרון עולה כי כוחות המשטר הסורי השתמשו בגז כלור בתור נשק כימי לפחות שלוש פעמים בשנים 2015-2014. באותו דו"ח דווח כי לוחמי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) השתמשו בגז חרדל לפחות פעם אחת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
נשיא סוריה בשאר אסד
צילום: AP
מומלצים