שתף קטע נבחר

בתי החולים: נפסיק לטפל בפצועים סורים השבוע אם הממשלה לא תעביר כסף

עד היום טופלו בבתי החולים בישראל יותר מ-2,200 פצועים. "קיבלנו עד היום 54 מיליון שקל אבל העלות נאמדת ביותר מ-300 מיליון", התריעו בבתי החולים. ברקע: ויכוח בין משרד הבריאות למשרד הביטחון לגבי השתתפות בעלויות

 

 

פצועים סורים מטופלים בישראל, בדרכם לבית החולים (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
פצועים סורים מטופלים בישראל, בדרכם לבית החולים(צילום: דובר צה"ל)

בתי החולים מתריעים כי אם לא יועבר כסף שיכסה את עלויות האשפוז של פצועים סורים בתחומם, הם יפסיקו לטפל בפצועים נוספים כבר השבוע. כך עולה ממכתב ששיגרה היום (א') ד"ר אורלי וויינשטיין, ראש חטיבת המרכזים הרפואיים, לאודי פראוור, סמנכ"ל משרד ראש הממשלה.

 

לפני חודש וחצי התגאה ראש הממשלה בנימין נתניהו בטיפול המסור שהמדינה מעניקה לפצועים סורים, ואמר: "כבר טיפלנו באלפי פצועים מהטרגדיה הסורית בישראל, עכשיו אני מבקש למצוא דרכים להביא לטיפול בבתי חולים בישראל נשים, ילדים, גם גברים אם הם לא לוחמים מחלב". אך דיבורים לחוד ומעשים לחוד. מתברר שמדינת ישראל כמעט לא העבירה תשלום לבתי החולים בצפון עבור הטיפול בפצועי מלחמת האזרחים בסוריה.

 

עלות כל יום אשפוז נאמדת בכעשרת אלפים שקל, אבל בית החולים מקבל החזר של 1,300 שקל בלבד. כעת מאיים שר הבריאות כי אם תוך שבוע לא יועבר הכסף עבור הטיפול, הוא יורה לא לקלוט יותר פצועים. "כידוע, המרכזים הרפואיים הממשלתיים בצפון הארץ מטפלים מזה כארבע שנים באלפי מטופלים סורים אשר מועברים אליהם על ידי גורמי הביטחון. חלקם הגדול של מטופלים אלה סובלים מפציעות לחימה, חלקן מורכבות מאוד שמצריכות טיפול ניתוחי משמעותי", הזהירה וויינשטיין במכתבה. 

 

לדבריה, "למרות שהמדינה קבעה כמה פעמים כי אין עוררין על הצורך לשפות את בתי החולים בגין טיפול זה, לצערי עד כה הועבר אליהם תשלום חלקי בלבד". בהמשך כתבה: "בכוונתי לעדכן את גורמי הביטחון, כי החל מ-5 במרס 2017 ועד להסדרת הנושא, לא יועברו עוד מטופלים סורים לבתי החולים הממשלתיים, אלא אם מדובר במטופל שנמצא בסכנת חיים מיידית".

 

מוטי כהנא, העומד בראש הארגון היהודי-אמריקני "עמליה", ביקש בוועדת הכספים בשבוע שעבר שיתוף פעולה עם הממשלה כדי לעזור לארגון לגייס כספים לטובת הטיפולים בפצועים הסורים, בדומה למה שעשה בעבר מכספו הפרטי. לדבריו, "צריך לגייס כסף מהעולם כדי שמשלם המסים הישראלי לא יישא בעלויות של הטיפול בסורים".

 

בבתי החולים בצפון מעודדים מהדברים. עד היום טופלו בבתי החולים בישראל 2,278 פצועים מסוריה (בנהריה 1,322; בפוריה 190; בזיו 620 וברמב"ם 146) "אנחנו כבר ארבע שנים מטפלים בפצועים סורים. הפציעות הן מאוד מורכבות ונדרשים ניתוחים מסובכים עם צוותים רבים", הסביר ד"ר מסעד ברהום, מנהל המרכז הרפואי הגליל בנהריה. "אנחנו סופגים את העלות של הטיפול באותם פצועים והמשמעות היא שאנחנו לא יכולים לחדש טכנולוגיות, לא יכולים לשפץ מבנים ולא יכולים לתת טיפול מיטבי כפי שאנחנו רוצים לתת לתושבי הצפון בגלל הגרעון. קיבלנו עד היום 54 מיליון שקלים אבל העלות נאמדת ביותר מ-300 מיליון שקלים".

 

ד"ר פרחאת מורשאד, סגן מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת, הוסיף: "עלות הטיפול בפצוע סורי יקרה יותר מכיוון שאין להם רפואה בקהילה ואנחנו צריכים לתת להם הרבה בדיקות שמטופל ישראלי עושה בקופת החולים. בנוסף אנחנו צריכים לצייד אותם בתרופות ועזרים רפואיים כי אין להם איך לקבל אותם לאחר השחרור".

 

בשבוע שעבר דנה בנושא ועדת הכספים בכנסת. נציג מערכת הביטחון ננזף שם, לאחר שבדיון הקודם אף נציג לא טרח להגיע. "מ-2013 פעלנו על פי הסיכום הישן של שליש מימון על ידי כל משרד", אמרה בדיון אריאלה ליזרוביץ', רמ"ח תקציבים באגף התקציבים של משרד הביטחון. "אלא שלאחר שנה זה הפך ל-50%:50% משרד הביטחון ומשרד הבריאות. מדי חודש מועברת אלינו חשבונית ואנחנו משלמים מחצית מהסכום. אנחנו עומדים בכלל ההסכמים על בסיס התעריף שמשולם ממערכת הביטחון לכלל השירותים הניתנים למערכת הביטחון ממשרד הבריאות.

 

"הוויכוח הוא על התעריף. אנחנו משלמים לפי התעריף שאנחנו משלמים לכלל הפצועים והטיפולים במערכת הבריאות. ביקשנו לקבל את כלל העלויות שהושקעו בפועל בכלל הפצועים על-מנת לבחון את זה. נכון לעכשיו, אין מערכת מידע שיכולה לפרט לגבי כל אדם מה הושקע בו בדיוק, מה ניתן לו ומה לא. בהעדר ריכוז של עלויות בפועל ולא רק עלויות מדגמיות, אנחנו משלמים לפי התעריף לחיילים 1,300 שקל".

 

רועי קייס השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
העברת פצוע סורי במעבר קוניטרה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים