שתף קטע נבחר

האיחוד האירופי: "דואגים שישראל לא מחויבת לפתרון שתי מדינות"

שרי החוץ של האיחוד ישקלו לקיים דיונים עם גורמים ישראלים על רקע מדיניות הבנייה בשטחים ודאגה שישראל תסטה מפתרון שתי מדינות במו"מ עתידי. "עלינו להיות ברורים עם ישראל, זה לא 'עסקים כרגיל'", נמסר מגורמים דיפלומטיים

מגעים על רקע הבנייה בהתנחלויות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מגעים על רקע הבנייה בהתנחלויות(צילום: AFP)

גורמים דיפלומטיים באיחוד האירופי מסרו כי שרי החוץ של האיחוד צפויים לבחון אפשרות של דיונים רמי דרג עם ישראל על רקע מדיניות הבנייה בהתנחלויות, וכן על רקע דאגה גוברת כי ישראל אינה מחויבת לפתרון של שתי מדינות.

 

בהודעתם היום (ו') מסרו הדיפלומטים כי על האיחוד האירופי להיות נחרץ וברור בדיוניו עם ישראל, במיוחד בשל העובדה כי עמדתה של ארצות הברית בנושא אינה ברורה לאור התבטאויותיו של הנשיא דונלד טראמפ. אחד הדיפלומטים האירופים מסר כי כל דיון עתידי ורשמי עם ישראל לא יכול להיות "עסקים כרגיל. הדברים צריכים להיאמר לישראלים באופן ברור ביותר".

 

הדיפלומטים האירופים תדרכו עיתונאים בנוגע לשיחות מדיניות חוץ שהתקיימו בבריסל שבבלגיה ביום שני האחרון, אך ביקשו לא להזדהות.

 

ביום שבת האחרון הבהירה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, כי מדינתה תמשיך לתמוך ברעיון שתי המדינות כפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני, זאת בהמשך לדבריו להסתייגות אפשרית מהפתרון שהביע הנשיא האמריקני טראמפ כמה ימים לפני כן. "אני חושבת שאנחנו חייבים להמשיך בדרך המובילה לפתרון של שתי מדינות", אמרה מרקל. "אני לא רואה כל אפשרות אחרת שיכולה להפוך למציאותית כדי להגיע לתהליך שלום".

 

הדברים נאמרו כאמור כתגובה בלתי ישירה לדבריו של הנשיא טראמפ, שהפגין אמביוולנטיות לפתרון שתי המדינות. בעת ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחודש שעבר בבית הלבן בוושינגטון אמר הנשיא טראמפ: "אם מסתכלים על שתי מדינות או על מדינה אחת – אני אוהב את האופציה ששני הצדדים יאהבו. אני מאוד מרוצה מהאופציה ששני הצדדים יאהבו. אני יכול לחיות עם כל אחת מהאופציות. חשבתי למשך זמן מה כי פתרון שתי המדינות נראה הקל מבין השניים אבל למען האמת, אם ביבי והפלסטינים, אם ישראל והפלסטינים מרוצים – אני מרוצה מהפתרון שהם הכי מעדיפים".

 

אך יממה לאחר מכן סיפקה השגרירה האמריקנית באו"ם, ניקי היילי, עמדת ממשל אחרת ביחס לפתרון המדיני הרצוי במזרח התיכון, והבהירה כי בכל זאת וושינגטון מעודדת פתרון של שתי מדינות: "ראשית כל, אנחנו תומכים בפתרון שתי המדינות. כל מי שאומר שארצות הברית אינה תומכת בפתרון שתי המדינות – שוגה. אנחנו תומכים לחלוטין בפתרון שתי המדינות אבל גם חושבים מחוץ לקופסה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מודאגים גם ממדיניות הבנייה
צילום: EPA
מומלצים