שתף קטע נבחר

"לא כמו קלינטון": פרשת המיילים של סגן הנשיא פנס

בבחירות צלבו טראמפ וסגנו מייק פנס את קלינטון כי השתמשה במייל פרטי להתכתבויות הקשורות לעבודה. כעת חושף עיתון באינדיאנה: כשהיה מושל עשה פנס אותו דבר. סגן הנשיא: "אין מקום להשוואה, החוק הפדרלי לא אסר זאת עליי ולא העברתי מידע מסווג". להיט ברשת: תמונת קלינטון קוראת על הפרשה

בצל פרשת הפגישות החשאיות שקיים התובע הכללי בממשל טראמפ עם שגריר רוסיה וכשברקע עדיין ריחה הרע של הדחת היועץ של טראמפ לביטחון לאומי בשל אותם המעשים בדיוק, מבוכה נוספת נגרמה לממשל האמריקני בסוף השבוע: ה"אינדיאנפוליס סטאר" דיווח כי סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, השתמש בחשבון אימייל פרטי ב-AOL כדי לנהל ענייני ציבור בזמן שכיהן כמושל אינדיאנה.

קלינטון קוראת על פרשת האימיילים של פנס בטיסתה לניו-יורק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קלינטון קוראת על פרשת האימיילים של פנס בטיסתה לניו-יורק(צילום: רויטרס)

העיתון דיווח כי מעת לעת השתמש פנס בחשבון הזה כדי לדון בעניינים רגישים הקשורים לביטחון הפנים, וכי החשבון הזה נפרץ בקיץ שעבר. הדיווח הזה עשוי לגרום מבוכה לממשל משום שבמהלך הבחירות לנשיאות בשנה שעברה מתחו טראמפ ופנס ביקורת קשה על המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון משום שנחשף כי היא השתמשה בחשבון אימייל פרטי למטרות עבודה במהלכה כהונתה כמזכירת המדינה. השניים והמפלגה הרפובליקנית כולה טענו כי היא סיכנה את הביטחון הלאומי, והציגו את הפרשה כאחת הסיבות הראשיות שבגללן אסור לדעתם לאפשר לה להיות נשיאה.

 

לשכתו של פנס אישרה בסוף השבוע כי פנס השתמש באימייל הפרטי, אבל טענה כי לא היה בכך כל פסול: "כמו מושלים שקדמו לו, במהלך כהונתו כמושל אינדיאנה החזיק מייק פנס הן חשבון אימייל ציבורי והן חשבון אימייל פרטי". החוק באינדיאנה אינו אוסר על אנשי ציבורי להחזיק חשבון אימייל פרטי.

 

לפי הדיווח ב"סטאר", בחודש יוני האחרון נפרץ החשבון הפרטי של פנס על-ידי נוכל, והפורץ שלח לאנשי הקשר שלו בקשה שיעבירו לו כסף – לכאורה כדי לממן את קמפיין הבחירות של פנס. לאחר הפריצה הזו פתח פנס חשבון חדש ב-AOL. ביולי בחר טראמפ בפנס לסגנו ולשותפו במרוץ לבית הלבן.

פנס. "מרחק שנות אור בינו לבין קלינטון" (צילום: AP) (צילום: AP)
פנס. "מרחק שנות אור בינו לבין קלינטון"(צילום: AP)

לשכתו של פנס מסרה כי הוא הנחה יועץ חיצוני לבחון את כל ההתכתבויות שלו בימי כהונתו כמושל אינדיאנה כדי לוודא שאימיילים הקשורים לניהול ענייני המדינה הועברו לשמירה בארכיון כראוי.

 

אתמול הציג פנס תגובה תקיפה יותר, ובה טען כי "אין שום מקום להשוואה" בין השימוש שהוא עשה בחשבון האימייל הפרטי לניהול ענייני אינדיאנה לבין השימוש שעשתה הילרי קלינטון בחשבון פרטי כשהייתה מזכירת המדינה. "קלינטון השתמשה בחשבון פרטי להעברת מידע מסווג ומחקה אימיילים שהקונגרס וגורמים רשמיים ביקשו לבחון אותם", אמר פנס לכתבים בשולי אירוע בוויסקונסין.

 

במהלך מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב קבעה חקירה במחלקת המדינה כי קלינטון הפרה את חוקי המחלקה בשימוש שעשתה בחשבון אימייל פרטי. ה-FBI בדק את תכתובות האימייל המדוברות בחיפוש אחר חומר מסווג, אבל הוא קבע כי אין סיבה להגיש נגדה כתב אישום. עם זאת, ראש ה-FBI ג'יימס קומי קבע כי קלינטון ועמיתיה התרשלו בטיפולם במידע מסוווג.

טראמפ. הדיווחים ממשיכים לרדוף אותו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
טראמפ. הדיווחים ממשיכים לרדוף אותו(צילום: רויטרס)

גם הבית הלבן הדגיש בסוף השבוע כי בתקופה המדוברת לא חלו על פנס כמושל החוקים הפדרליים, בניגוד למקרה של קלינטון, וכי הוא לא כלל בתכתובות מידע מסווג. "יש הבדל של שנות אור בין השימוש של פנס באימייל פרטי לבין השימוש של קלינטון", אמרה דוברת הבית הלבן שרה סנדרס.

 

ביממה האחרונה הופצה ברשת תמונה של קלינטון מביטה בכותרת עיתון על השימוש של פנס בחשבון האימייל הפרטי למטרות עבודה בימיו כמושל. היא צולמה במטוס בדרך מבוסטון לניו-יורק. בתמונה נראית קלינטון קוראת ב-USA Today את הכותרת "פנס השתמש בחשבון אימייל פרטי בלשכתו". התמונה גררה אלפי תגובות ברשת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
קלינטון קוראת על פרשת האימיילים של פנס
צילום: רויטרס
מומלצים