שתף קטע נבחר

לבשה ביקיני, האזינה לריהאנה וסירבה להתאסלם. בת המחבל נחשפת

היא מרדה באומץ באביה האלים, סירבה להתאסלם ולכסות את גופה מכף רגל ועד ראש והצטלמה בחוף הים עם ביקיני. סיפורה של טיגן הארווי, שיום אחד גילתה שהיא בתו של טרוריסט - חאלד מסעוד, שביצע את הפיגוע בלונדון

 

טיגן הארווי נלחמה במשך שנים בנסיונותיו של אביה לגרום לה לציית לחוקי האיסלאם הרדיקלי. כשהוא דרש ממנה שתכסה את גופה מכף רגל ועד ראש, היא נסעה לחופשה עם חברות ולבשה ביקיני. לפני פחות משבוע התברר שהארווי מרדה בטרוריסט מסוכן, שהרג ארבעה בני אדם ופצע עשרות נוספים לפני שנורה ונהרג. אביה הוא חאלד מסעוד, המחבל שפיצע את הפיגוע הגדול ביום רביעי האחרון ליד הפרלמנט הבריטי. ביום רביעי האחרון, כשמשפחות רבות נאלצו להיפרד מיקיריהן שנרצחו בפיגוע, הרווי נפרדה מאביה, שהקריב עצמו על מזבח השנאה והרדיקליות.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ  

 

תמונות מתוך חשבון הפייסבוק של הארווי שפורסמו אתמול (יום א') בתקשורת הבריטית מציגות נערה יפהפייה, בלבוש מערבי חשוף, מישירה מבט מחויך למצלמה. בתמונה אחרת היא מחבקת את אמה, ג'יין, שהביאה עם מסעוד לעולם שלושה ילדים - טיגן היא האמצעית ביניהם. טיגן אמנם כפרה בדרך החיים שהועיד לה אביה, אבל לא כל בנות משפחת הארווי עשו כמוה: אחותה הבכורה, אנדי, הלכה בעקבות האב, התאסלמה והפכה אדוקה.

  

הטיף מוסר לבתו ונזף בה על הבגדים שלבשה. המחבל חאלד מסעוד ובתו טיגן הארווי (צילום: משטרת לונדון, פייסבוק) (צילום: משטרת לונדון, פייסבוק)
הטיף מוסר לבתו ונזף בה על הבגדים שלבשה. המחבל חאלד מסעוד ובתו טיגן הארווי(צילום: משטרת לונדון, פייסבוק)

מסעוד התהדר בגיליון הרשעות ארוך ב-52 שנות חייו. אבל בבריטניה הדגישו בשבוע האחרון שהוא לא היה על הכוונת של שירותי המודיעין ולא היה חשוד בהשתייכות לארגון טרור כלשהו. ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) אמנם נטל את האחריות לפיגוע ואמר כי הרוצח היה "חייל של המדינה האיסלאמית, שביצע את הפיגוע בעקבות קריאות לתקוף אזרחים של מדינות הקואליציה", אבל מסעוד ביצע את הפיגוע בהשראת הארגון ולא בהנחייה ישירה. 

 

מסעוד בכלל נולד במחוז קנט, בריטניה, כאדריאן אלמס. בשנת 1991 הוא פגש את ג'יין הארווי והשניים נישאו והביאו לעולם שלוש בנות - אנדי, טיגן ואדריאן. חברה של המשפחה סיפרה כי "הוא היה גבר מצחיק, שרמנטי. היו להם חיים טובים כשהבנות נולדו".

 

אבל למסעוד היו התקפי זעם ואלימות קשים. בשנת 1983 הוא הורשע בעבירה של גרימת חבלה, אחרי התגרה הראשונה הראשונה שבה היה מעורב. במרוצת השנים הסתבך בקטטות נוספות והורשע בעבירות של תקיפה לשם גרימת חבלה, אחזקת נשק והפרה של הסדר הציבורי. בשנת 2000 הסתבך בקטטה אלימה בפאב המקומי: הוא כעס על בעלי הפאב, שלף סכין וביתר את פניו. העונש: שנתיים מאסר בפועל. בכלא, אלמס מצא את דרכו אל האיסלאם. 

 

כשיצא מהכלא, שינה את שמו לחאלד מסעוד, ועזב את אשתו ושלוש בנותיו. "הוא יצא מהכלא והחליט שהוא רוצה לחיות חיים מוסלמים אדוקים ולא רוצה קשר לחיים הקודמים שהיו לו", סיפר תושב מהכפר בו התגוררה המשפחה לעיתון הבריטי "דיילי מייל". 

 

המאבק על הבנות

מסעוד נישא בשנית לפרזנה מאליק, אישה מוסלמית, ובשנת 2005 נסע לסעודיה, שם הלכו דעותיו והקצינו. בקורות החיים שלו כתב שלימד בסעודיה אנגלית. ארבע שנים מאוחר יותר שב לאנגליה. קרוב משפחה של מאליק סיפר לעיתון "סאן" שהשניים הרבו לריב ואחרי אחת המריבות שלהם ארזה מאליק מזוודה ועזבה את הבית. מסעוד, מתברר, נהג להכות אותה. בשנת 2010, אחרי שובו מסעודיה, עלה מסעוד על הרדאר של סוכנויות המודיעין בבריטניה. הוא לא היה מעורב באופן ישיר בפעילות טרור, אבל שמו נקשר בשמותיהם של מוסלמים קיצוניים אחרים בבריטניה, שהביעו תמיכה בארגוני טרור או הסיתו לאלימות. בשנת 2012 שמו של מסעוד הוסר מרשימת האישים הנתונים תחת מעקב.

 

מסעוד נישא בשלישית לרוהי היידרה, שנעצרה בעקבות הפיגוע בלונדון בחשד שסייעה לו ולאחר מכן שוחררה בערבות. את מלאכת גידול בנותיו הותיר בידי ג'יין הארווי. כשהבנות גדלו, מסעוד החל להתערב בחינוכן, הטיף להן וניסה לכפות עליהן את אורח חייו האדוק. הבכורה, אנדי, הלכה כאמור בעקבותיו והתאסלמה. היא אף עברה להתגורר בעיר הצפונית בירמינגהאם, הנחשבת למעוז מוסלמי בבריטניה. בעקבות השינוי בחייה, הקשר שלה עם אמה ואחיותיה הלך וניתק. 

 

זרי פרחים לזכר נרצחי הפיגוע בלונדון (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
זרי פרחים לזכר נרצחי הפיגוע בלונדון(צילום: gettyimages)

מסעוד הקדיש את זמנו ואהבתו לבתו הבכורה והצייתנית. אחת מחברותיה סיפרה ל"סאן": "אנדי לא יצאה מהבית אם היא לא מכוסה מכף רגל ועד ראש. אני חושבת שהיא גם שינתה את השם שלה. אמא שלה כעסה מאוד על ההתאסלמות שלה, אבל לא יכלה לעשות דבר". 

 

מעודד מהתהליך שעברה בתו הבכורה, ניסה מסעוד להפעיל לחץ גם על טיגן. קרובי משפחה סיפרו שהאב ניסה להטיף מוסר לבתו, נזף בה על הבגדים שלבשה ועל כך שנהגה להאזין לזמרות פופ כמו ריהאנה. אבל טיגן סירבה להתיישר לפי הצו של אביה. היא המשיכה להתגורר עם אמה, שגוננה עליה. המפגשים בין השניים, על פי כמה עדויות, הלכו והתמעטו. האב לא גילה עניין רב בבתו ה"סוררת". 

 

מסעוד והרווי הרבו לריב על חינוך הבנות בעקבות הפערים שהיו ביניהם. "ג'יין לא רצתה לשמוע דבר על האיסלאם", סיפרה אתמול חברה של המשפחה. "לפני שנתיים פרצה ביניהם מלחמת עולם, בעקבות הדרישה של מסעוד שגם טיגן תתאסלם. האם נשכבה על הגדר ומנעה זאת. עכשיו הבנות מסתגרות בבית. הן לא יודעות לאן להוליך את הבושה. יום אחד הן בנות רגילות לכל דבר ולמחרת היום הן מתעוררות ומגלות שאביהן הוא הטרוריסט הכי מפורסם בבריטניה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משטרת לונדון, פייסבוק
סירבה להתאסלם. טיגן הארווי
צילום: משטרת לונדון, פייסבוק
מומלצים