שתף קטע נבחר

הדור שלא פוחד מפוטין: זו מחאת הצעירים

במפגן המחאה שנערך שלשום ברחבי רוסיה, ושהיה הגדול ביותר נגד פוטין מאז 2012, השתתפו המוני סטודנטים ותלמידי תיכון. רבים מהם נולדו אחרי שפוטין עלה לשלטון - והם אינם קונים בקלות את הטענה שהוא אחראי ליציבות רוסיה אחרי הקריסה של שנות ה-90

דריה מורוז רק בת 16 ואין לה עדיין זכות הצבעה, אבל מה לומר על הפוליטיקה הרוסית – בהחלט יש לה: שלשום (יום א') היא התגנבה החוצה בלי לספר להוריה, והלכה להשתתף בהפגנת האופוזיציה בכיכר פושקין במוסקבה. אלפים השתתפו בהפגנה הזו ובהפגנות נוספות ברחבי רוסיה למרות האיסור הממשלתי, ויצרו יחד את מפגן המחאה הגדול ביותר נגד שלטון פוטין מאז 2012. מאות בני אדם נעצרו בו.

 

"לא סיפרתי להורים שלי כי פחדתי מוויכוחים", מסבירה מורוז. "פשוט אמרתי שאני יוצאת לסיבוב בחוץ". היא לא הייתה לבדה: במפגן המחאה שארגן מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלבני, העושה כל שביכולתו כדי לחשוף את השחיתות של צמרת ההנהגה הרוסי, השתתפו המוני סטודנטים ובני נוער שכלל לא נולדו כשפוטין עלה לראשונה לשלטון, בשנת 2000. הצעירים האלה אינם מכירים דבר אחר מלבד שלטונו של פוטין, ואתמול הם באו להפגין במספרים חסרי תקדים.

 

"בעצורים היו צעירים רבים, בני 17 או 18", סיפר אולג יליסייב, עורך דין שעזר לשלושה נערים להשתחרר ממעצר בלי כתב אישום. "למעשה זו הפעם הראשונה שזה קורה ברוסיה. ההפגנות נהיות 'צעירות' יותר".

מפגינים ועצורים, שלשום במוסקבה ובסנט פטרסבורג (צילום: AP) (צילום: AP)
מפגינים ועצורים, שלשום במוסקבה ובסנט פטרסבורג(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

דובר ארגון OVD-Info, ארגון העוקב אחרי מעצרים שמבצעת המשטרה במוסקבה, אמר כי אין לו נתונים מדויקים על מספר הקטינים והסטודנטים שנמנו עם העצורים – אבל אישר כי היו רבים כאלה. "בכל תחנת משטרה היו לפחות שניים או שלושה נערים. זה לא קרה בעבר", אמר.

 

נבלני נוהג להשתמש ברשתות החברתיות ולצייץ בטוויטר מבית המשפט, ובכך יש לו יתרון על פוליטיקאים אחרים ברוסיה. אין ספק שבגישתו הוא פונה לדור האינטרנט, זה שאינו צופה בטלוויזיה הממלכתית ואינו זוכר מה אירע בשנות ה-90, עשור שבזיכרונם של רבים התאפיין בכאוס כלכלי ופוליטי שרק בעידן פוטין הפך ליציבות.

 

נבלני נעצר שלשום בעצמו בדרכו להפגנה במוסקבה, ואתמול בבית המשפט הוא אמר כי הוא רוצה להודות לתלמידי התיכון ולסטודנטים מהאוניברסיטאות על כך שהשתתפו בהפגנה. "אני שמח כל כך שנולד במדינה דור שמי שמשתייכים אליו רוצים להיות אזרחים ואינם פוחדים", אמר.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, האשים אתמול את נבלני כי בכך שהוא משכנע צעירים להשתתף בהפגנות שלא קיבלו אישור מהמשטרה הוא "מוליך שולל קטינים, ילדים למעשה, ועושה זאת במודע". פסקוב טען כי נבלני הציע תגמול כספי לקטינים כדי שייעצרו, אולם הוא לא סיפק הוכחה לכך.

 

שלשום פרסם ביוטיוב אתר חדשות לאומני רוסי סרטון שבו נראה נער, כנראה בניידת משטרה, אומר שנבלני הבטיח שבית הדין האירופי לזכויות אדם ישלם 10,000 אירו פיצויים למי שייעצר. לסרטון לא צורפו פרטים או הסברים, ולא ברור כיצד יכול צלם חדשות להיכנס לניידת משטרה שבה מוחזקים עצורים.

 

דריה מורוז, הלומדת תכנוּת באוניברסיטה, מספרת כי החליטה להצטרף להפגנה אחרי שארגונו של נבלני פרסם סרטון וידאו החושף באילו נכסים אדירים מחזיק ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב. היא סיפרה כי נדהמה מכך ששלטונות רוסיה לא הגיבו על כך. "הדבר היחידי שקרה הוא שמדבדב חסם את נבלני באינסטגרם. פשוט נדהמתי. במדינה שלנו אין תשובות, אין ניסיון לסתור שום טענה, כלום".

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

מעצרו של מנהיג האופוזיציה נבלני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מעצרו של מנהיג האופוזיציה נבלני(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

דריה הלכה להפגנה עם חבר, ולד קורוסטלב, סטודנט לאבטחת מחשבים בן 19. הם סיפרו כי שוטרים משכו באקראי מפגינים מזירת ההפגנה ודחפו אותם לתוך ניידות משטרה: "אלה היו אנשים שאפילו לא החזיקו כרזות, הם לא עשו כלום". מורוז סיפרה כי פחדה על עצמה ועל אחרים. "הרבה מהמשתתפים שם היו צעירים והם מעולם לא היו במצב כזה, הם לא ידעו מה לעשות, הם פשוט היו בפניקה. מפחיד לחיות במדינה הזו וצריך לנסות להילחם בזה".

 

אחד העצורים הוא רומן שינגרקין, תלמיד בן 17 שנתלה על מנורת רחוב עם מפגין נוסף. הוא סיפר לאתר חדשות מקומי כי שוטר היכה אותו בבטנו ואז הוא נעצר. הוריו אספו אותו מתחנת המשטרה. החוקרים טענו כי הוא השמיע קריאות ולא נענה להוראות המשטרה – אבל הוא מכחיש את הטענות האלה: "אני לא מצטער שהלכתי להפגנה, אני רק מצטער שגרמתי צרות להוריי".


פורסם לראשונה 27/03/2017 21:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
סנט פטרסבורג, שלשום
צילום: AP
מומלצים