שתף קטע נבחר

פורטוגל: גם קטינים ישראלים יוכלו להתאזרח

תיקוני חוק שעשתה ממשלת פורטוגל מאפשרים כעת לקטינים ישראלים שהם צאצאי המגורשים להגיש בקשת התאזרחות. לעומת ספרד, התהליך לקבלת דרכון פורטוגלי הוא קל וזול יותר

 

ליסבון. כשלושה מיליון יהודים בעולם זכאים לדרכון פורטוגלי (צילום: זיו ריינשטיין) (צילום: זיו ריינשטיין)
ליסבון. כשלושה מיליון יהודים בעולם זכאים לדרכון פורטוגלי(צילום: זיו ריינשטיין)

אזרחות אירופית לילדים? ממשלת פורטוגל קבעה מדיניות מקלה יותר לחוק האזרחות הפורטוגזי אשר מעניק אזרחות גם לקטינים ישראלים. במסגרת תיקוני חוק אלה, אשר נכנסו בשבוע שעבר לתוקף, המדינה מכירה בזכותם של קטינים שהם צאצאי המגורשים היהודים לקבל אזרחות פורטוגלית. החלטות אלו באות כהמשך לתיקון החוק משנת 2015 בנוגע לצאצאי המגורשים מפורטוגל במאה ה-16.

 

בעקבות התיקון לחוק משנת 2015, אלפי יהודים בישראל, טורקיה ומדינות נוספות החלו להגיש בקשות לקבלת אזרחות, ומאות מהן כבר אושרו. עם זאת, עד עתה התיקון לחוק החל רק על המבקשים עצמם. בני משפחה שרצו לקבל אישור היו צריכים לפנות על פי הקריטריונים של חוק האזרחות הכללי. פניות כאלו לא הגיעו עוד להכרעה, והיה חשש שהמתאזרחים יוכלו ליהנות מזכויות אזרח במדינה רק כיחידים, ללא בני משפחותיהם. בנוסף, במסגרת התיקון הוכנס גם קריטריון חדש הקשור במניעת טרור, לפיו האזרחות תוענק רק למי שאינם מייצגים סכנה או איום לביטחון הלאומי.

 

"המשמעות של החלטת הממשלה היא שכעת קל יותר להוציא אזרחות לכל המשפחה, ההליך יהיה פשוט וידידותי יותר", מסביר עו"ד אדם ידיד, ממשרד עורכי הדין והנוטריון דוד ידיד העוסק בליווי וייצוג בהליכי קבלת אזרחות בספרד ופורטוגל. "החוק הפורטוגזי מאפשר ליהודים שיש להם קשר היסטורי למדינה לקבל אזרחות, ובכך ליהנות מהאפשרויות שמעניק דרכון אירופי. אנשי עסקים שפועלים באירופה או אנשים שמעוניינים לשלוח את ילדיהם ללימודים אקדמאים או אחרים שם, יכולים לעשות שימוש בחוק המעודכן ולעבור את התהליך בצורה מהירה יותר וקלה יותר".

 

פורטוגל. המבקשים יצטרכו להוכיח קשר היסטורי למדינה (צילום: Visit Portugal) (צילום: Visit Portugal)
פורטוגל. המבקשים יצטרכו להוכיח קשר היסטורי למדינה(צילום: Visit Portugal)

אלפי ישראלים נמצאים כיום בתהליך לקבלת דרכון פורטוגלי, ולפי הערכות יש כשלושה מיליון יהודים בעולם שהם זכאים פוטנציאליים ועשויים לקבל את הדרכון. התנאי המרכזי להוכיח קשר למגורשי פורטוגל הוא הוכחה כי המקור הגיאוגרפי של המשפחה הוא בפורטוגל, וכן הוכחה של קשר היסטורי-תרבותי. במסגרת זו נדרש המבקש להציג את "נתיב ההגירה" של בני משפחתו מאז הגירוש מפורטוגל. בחינתו ואישורו של הקשר מבוצע על ידי רשות האוכלוסין הפורטוגלית או על ידי אחת מהקהילות היהודית בפורטוגל שהוסמכו לכך.

 

הליך האזרוח הפורטוגלי ידידותי הרבה יותר מההליך הספרדי הנוקשה, שמחייב לעבור בחינת שליטה בשפה הספרדית, בחינה בהיסטוריה ובתרבות וגם תחקור בפני נוטריון בספרד. המבקשים התאזרחות בפורטוגל אינם נדרשים להציג שליטה בשפה הפורטוגזית או בשפה אחרת וגם לא לעבור תחקור בפני נוטריון מקומי.

 

ההליך הפורטוגלי גם זול יותר משמעותית מהספרדי: עלות הוצאת אזרחות פורטוגלית מוערכת ב-11 עד 16 אלף שקל לאדם, בעוד שהעלות בספרד מוערכת ב-22 עד 32 אלף שקל לאדם. עד כה, להליך הספרדי היה יתרון אחד על הפורטוגלי: ילדי מתאזרחים בהליך הספרדי יכלו לבקש אזרחות גם הם. כעת הפורטוגזים יישרו קו ומתירים כאמור גם לילדים להגיש בקשה. עו"ד ידיד מעריך כי מתוך 6,000 בקשות האזרחות שהוגשו לפורטוגל, אושרו כבר 600.

 

לפי נתונים שפרסם משרד המשפטים הספרדי לאחר אישור החוק החדש, רק כ-400 יהודים מצאצאי המגורשים קיבלו עד כה אזרחות ספרדית. על פי מסמך של משרד המשפטים הספרדי עולה כי רק 312 ישראלים ממוצא ספרדי הגישו בקשה למבחן אזרחות ותרבות ספרדית דרך מכון סרוונטס להפצת התרבות הספרדית. שגריר ספרד בישראל, פרננדו קרדררה סולר, העריך שיש עוד אלפים שנמצאים בתהליך לקבלת האזרחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: istock
העיר ליסבון בפורטוגל
צילום: istock
מומלצים